Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Soumi_batti

Proppellrar på era Yamarin 64DC?

Rekommendera Poster

Hej, vilken propeller har ni på era Yamarin 64 DC?

Jag har själv nyligen skaffat en sån båt, otroligt trevlig båt för övrigt! Men jag tycker att originalpropellern Black Steal är litet strulig. Den har ju väldigt små blad och liten diameter endast 13 3/4 tum x 21p på 200hk motorn. 

Så båten är usel iväg genom planing, dock går den bra i marschfart runt 25-30 knop. Toppfart 48 vid 6000 rpm. Med hela familjen ilastad med kan man nå 1,0 l/Nm vid typ 22,23 knop. Annars drar den ganska exakt 1,1 l/Nm från 24 upp till 32.

En kompis påstår att jag skulle få bättre gång med fyrbladigt. Vilket jag sett att en del Yamarinbåtar har. Skälv tror jag att starter, t.ex. för vattenskidor skulle gå bättre, möjligen låg planingsfart. I övrigt skulle det större motståndet ge lägre toppfart och högre förbrukning.

Någon som testat annan propp än Yamaha original?



Senast ändrad av Soumi_batti | 15 maj 2012 | 06:28

post-10021949-1394237058,7622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat mycket proppar, både tre o fyrbladigt på olika motorhöjder på min med F150. Generellt gillar min en stävlyftande tre-bladare med större bladarea än Black Steel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Jarb!

 

Är det någon särskild märke/modell du kan rekommendera?



Senast ändrad av Soumi_batti | 15 maj 2012 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju jag en F150 på min men en klassisk elefantörepropp som alla propp och motortillverkare har i sitt sortiment presterar bättre än Black Steel rätt över. Toppfarten stiger bara marginellt men bränsleförbrukningen i marscfart, trimbarheten och båtens generella sjöegenskaper förbättras helt märkbart.

Exempel på dessa proppar är Yamaha Reliance och Performance, Mercury Laser 2, Turbo 1 (den jag kört med), Stiletto Advantage, Michigan Rapture och Apollo och det finns ytterligare liknande. Dessa proppar håller i regel 14,25 diameter och har mer rake o cupp än Black Steel. Bladen är elefantöreformade istället för BS-proppens semicleaver-blad. Sammantaget ger detta en propp med bättre grepp och mer stävlyft. Nåt som 64an gillar och det tror jag gäller även med en F200.

Har som sagt kört fler proppar än denna typ men detta är den propptyp spm ger mer än Black Steel utan att man behöver försaka nån annan egenskap. Ska jag va helt ärlig så går BS bättre mellan 18 och 23 knop men pluggar man venthålen på ovanstående så blir den bättre även i detta område. Vitsen med venthål är att förbättra axet men jag kunde inte finna nån skillnad i just axet, däremot slippade proppen rätt mycket i detta fartområde med öppna venthål..

post-26269-1394237060,394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tips. Jag som alltid levt i villfarelsen att räjkade 3bladiga proppar med stora blad och cupp ger mer bow lift än stern lift.

Jag får kolla runt litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Du fick det nog bakvänt där. Bow är ju Engelska för stäv. Dvs propparna ovan är bow lifters om man vill prata Engelska..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, stävlyft är ju fören så klart. Då är jag med.

Ok ska titta litet närmare på på turbo 1.

Hade du provat Fusion 4 eller Ultima 4?
 



Senast ändrad av Soumi_batti | 15 maj 2012 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har en lika dan båt som du också med en F200.

Måste säga att jag är rätt nöjd med blacksteel proppen. Tycker att det drar iväg bra när man drar på. Sen tror jag även att byter man propp till en Laser II, Turbo eller lignande, så åker man på att hissa motorn ytterliggare en pinhål.

Min sitter minterad i det andra hålet, vilket jag tror är den rekomenderade monteringen från Yamarin.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bruce,

Tack för input. Jag tycker också den går bra i marschfart, men kaviterar svårt genom planingströskeln. Då vi tänkte latja litet med vattenskidor och sånt undrar jag om det kommer gå så bra? I 30 knop kan jag trimma ut till kanske 3,5 av 5 på skalan sen släpper den. I svängar i 25 knop måste jag ned under 3 för att den inte ska släppa. Så den är ju liten det märks.

Sen har jag en kompis som kan ta gift på att en 4-bladig turbopropp skulle göra att den drog mindre i midrange. Men där är jag själv skeptisk.

Men det finns ju viss poäng att hålla sig till original och att hålla på och hissa motor och hålla på vill jag verkligen inte dras in i. Min sitter också på andra hålet nedifrån.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo 1 och Yamaha Reliance går bättre än Black Steel även på standardhöjd med F150. Jag har kört min med den 4-bladiga stävlyftaren Turbo Ultima och den ger sämre prestanda än en stor trebladare som Tempest Plus, ffa i högre farter men trebladaren är bättre jämt över med F150. Jag vet oxå att den häcklyftande Turbo 2 2 har testats o jag tror att det finns omtalat i stora 64a tråden Äntligenbeställd men jag har för mej att ägaren till båten köpte med den proppen o var missnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill förändra nåt utan ffa få bättre ax så finns Black Steel i en 4-bladig version men det är inte Yamaha som gör den. Den heter PowerTech! SCE4 o är en exakt kopia av BS men med fyra blad. Det är ju en lättdriven propp med lite rake o cupp gjord för att gå djupt, bara mer bladyta än BS. Hittills har ju ingen rapporterat bra resultat med en 4-bladare med aggresivare blad trots brutal hiss. Sitter på mobilen nu men kan länka lite när jag sitter vid en dator..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack Jarb. Jag ska även söka äntligen beställd tråden.

En annan fråga, du som verkar ha testat litet olika proppar, har du pluggat ventialtionshålen eller haft dem öppna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pluggat hålen för de har ökat slippet i lägre planingsfarter o jag har inte märkt att öppna venthål förbättrat axet. Reliance har inga venthål medan Turbo 1 har 8 millimeters. Med pluggade venthål går Reliance och Turbo 1 i princip helt lika, Reliance är aningens axsnabbare men T1 går lite bättre i låga planingsfarter, Turbo 1 kostar dock knappt hälften så mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Jag hittar inte äntligen beställd tråden. Du har händelsevis inte en länk?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt tänkte precis ställa samma fråga, är också ny 64DC F150 ägare och lite missnöjd med BS proppellern..


Efter Jarbs input låter det ju som att ett byte till Turbo1 eller Reliance faktiskt är lönt att göra.
Verkar ju vara en del som kör Ballistic också med väldigt bra toppfart, vad blir nackdelen med en sån?

F.ö. synd att man inte kan samla alla 64DC trådar på ett snyggt sätt, nu är de ju lite luriga att hitta, men kul att det skrivs så mycket om dem..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den snabbaste 64an med F150 jag hört om körde Ballistic, utan bottenfärg o den proppen var även fixad medan andra som kört vanliga Ballisticar har fått samma toppfart som man vanligtvis får, dvs runt 42 - 43 knop. Ballistic har rykte om sej att fåna sej i lägre farter o ha dåligt grepp men ingen har skrivit om en direkt jämförelse med BS. Min prio vad gäller proppning ligger i farter runt 23-28 knop o framförallt högsjöegenskaper. Därför har Ballistic aldrig stått särskilt högt på min önskelista över proppar att prova. Har som sagt kört rätt många proppar på min vid olika höjder men jag är inte klar än, fler proppar ska testas. Däremot om man söker en propp med bra allroundegenskaper för F150 så är Turbo 1 eller nån likadan ett bättre val än Black Steel. Reliance skiljer sej lite i bladdesign från en klassisk elefantörepropp men presterar i stort sett helt lika med en sån på en 64a med F150.

 

Senast ändrad av jarb | 16 maj 2012 | 15:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PowerTech! SCE4 finns inte större än 19 såg jag efter att ha kollat på deras sida. Hade för mej de gjorde den som 21 oxå men så var det inte. Det gör ju att den inte kan komma på fråga för en F200-båt. Som sagt är mina erfarenheter att om man vill åt 4-bladsegenskaper är det bättre att gå på en större 3-bladare än en avancerad 4-bladare trots hiss så mycket det går. O eftersom du inte vill hissa så tror jag inte så mycket på 4-blad med F200 heller. Om jag vore i din sits skulle jag försöka få testat en Mercury Mirage plus, finns ju gott om dom beggade, eller en Yamaha Saltwater som är i stort samma propp. 64an som körs med F225F i Körfakta körs ju just med en Saltwater..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb för all input. Toppfart är inte så intressant för vår del heller. Det var kul at maxa ur den på 48 knop (46 med familjen i). Men hellre ett bra grepp i starten och förmåga att svänga i planingsfart utan att proppen släpper.

Jag blir dock inte klok på Yammas original Black Steal. Varför har den en nästan cleaver design? Behöver den tunga häcken på Yamarin 64 DC komma upp? Eller beror det på att bottenstocken har en svagt konvex form bakåt? Att i det läget skruva dit en stävlyftare känns som att gå litet åt fel håll.

Sen vill jag få för mig att en liten diameter ger minimalt motstånd, därav de riktigt fina förbrukningssiffrorna. Men osvuret är bäst. Man skulle vilja hitta någon som har en 64dc med en F200 som åker mest inomskärs och som bombsäkert säger: Den här propeller X är den klart bästa för båten!

Beror väl på hur man använder båten förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har väl skrivit nåt om det i Äntligen beställd oxå att det är märkligt att man levererar en båt som så uppenbart gillar en stävlyftare med det motsatta. Om det även gäller med en 60 kg tyngre motor på akterspegeln återstår ju o se men troligen är det så. Förmodligen är väl den enkla förklaringen att det är den proppen som ligger i kartongen med motorn och ungefär där tog väl intresset slut..

Jo det är ju så att även om man har samma båt så har man lite olika krav på hur den ska bete sej. Så rätt propp för mej behöver inte va det för nån annan. Men nån måste ju va först o testa lite proppar även med en F200 så det är bara att ta på sej uppgiften :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jo visst kan jag bli testpilot. Synd bara att varje test kostar mellan 6 och 8 papp...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Handlar man beggat och från USA och säljer det man inte vill ha så blir det ungefär ett nollsummespel.. Av tidigare erfarenheter var jag ganska säker på att en Turbo 1 skulle funka bättre än Black Steel sen har jag ju inte nöjt mej med det. Har alltid hållt på o exprimentera med proppning och motorhöjder så det har lixom blivit en del av båthobbyn.

Ett annat sätt om man inte vill experimentera själv är ju att köpa här hemma av en bra firma som ger bytesrätt. Inleder man ett köp av en seriös firma så får man ju oftast byta tills man hittar rätt. O även om olika proppar såklart ger olika resultat så kan man ju sikta in sej på de som har förutsättningar att uppfylla ens krav. För mej känns det t ex rätt onödigt att testa Ballistic..

Som sagt tror jag nog en Mirage med eller utan plus skulle kunna funka bra för dina behov. En mycket vanlig propp och det finns flera 21or på Blocket just nu från 2000 kr. För att inte tala om E-bay, kryllar av dom..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Turbo 1 har man hemma för lite drygt 3000 kr när det är fraktat tullat och klart. Drev.se säljer systermärket Stilletto och deras Advantage 2 som är samma propp tar dom 4500 för, de erbjuder oxå bytesrätt. Stilletto Advantage 2 och Turbo 1 är exakt samma bladdesign och görs båda av Precision Propellers som ägs av Yamaha. Turbo är bara brandat som ett lite finare märke, Samma bladdesign återfinns oxå i Yamahas sortiment som Performance, enda skillnaden är att de görs i jämna stigningar medan SA2 och T1 görs i udda. Performance är såklart oxå dubbelt så dyr eftersom den kommer i en Yamaha-kartong :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok får fundera litet på det. Jag orkar verkligen inte dras in i nån testloop med en massa olika propellrar. Fördelen med Black Steal är att den är anspråkslös med sin fula svarta lack. Jag har alltid motorn tiltad ur vattnet också. Så en putsad Rostfri propp lär ju skrika rakt ut: kom och stjäl mig, slanga gärna tanken också och töm allt av värde när du håller på.

Jag kanske skiter i det, tills nån som provat 10 proppar på 64dc/F200 kommer upp sin slutdom vilken som är bäst.

Jag beställde en Rapture från USA en gång för typ 10 år sen.Proppen kom fram en en papplåda ganska rejält stukad. Ingen verkstad ville ta i den med tång ens. Så jag fick försöka banka den rak själv. Jag kände mig som en riktigt stor torsk då.

Ska jag köpa annan propp blir det nog av en svensk propshop, så att man får byta. Gäller bara att hitta nån firma som inte ger 5 olika rekomendationer beroende på vilken av de 5 anställda man pratar med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo efter en sån händelse är det ju lätt att tappa sugen, fast jag tror du bara hade otur. Jag har nog köpt ett tjugotal proppar genom åren från USA o alla har faktiskt klarat Atlantkrossen utan skador. Det är ju lite det som är tjusningen med att testa proppar, man vet aldrig riktigt hur det blir. Klart du inte ska skita i det. Du är ju inte nöjd idag men du vet ganska exakt vad du vill ha mer av o du vill inte montera om motorn. Det ger inte sådär jättemånga olika alternativ på propptyper så en proppfirma vaskar lätt fram nåt som funkar bättre för dej än BS. O framförallt glöm inte o redovisa dina erfarenheter. Till slut har ju ni med F200 testat de där tio propparna. Med F150 är ju vi redan en bra bit på väg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni någon bild på hissningen på era F200:or? Vet att man kan hissa några hål, men jag har min motor längst ner på akterspegeln. Har inte orkat hissa än, men ska göra det innan sjösättningen. Får upp min i ca 47 knop med Black Steel 13 3/4 x21

 

Senast ändrad av mrplasma | 18 maj 2012 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ingen bra bild, men den här visar i alla fall vilket hål den sitter i. Osäker på om det är original eller ett hål upp från original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Äntligen en bild :-) Blir till att dra upp den ett hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, var det inte du som var ganska nöjd med black steal i övrigt? Jag kan ge mig den på att min ventilerar så pga hissningen. Den som orkar får gärna kolla med Yamaha Center vilken som är std hål för 200:an.

47 eller 48 knop spelar ju egentligen ingen roll. Min börjar sluta öka vid 46, sen segar den sig upp till 48. Kunde jag få 45 knop med samma bränsleekonomi men bättre midrange skulle jag nog satsa på det.

Jarb hör du? Jag är nästan redo för en fusion 4.laugh

Fast jag måste ju först komma igenom projektet att byta vattenavskiljarfiltret utan att motorn får luft i hela bränslesystemet och stannar för gott. Varför Yamaha Center valde bort det filtret i servicen modell typ jättedyr är för mig fortfarande en gåta. Gränsen för motorservicen går vid akterspegeln. Tjenna!

(och Racorfilter det står Yamarin på är originalmonterat vid leverans va? Dvs aldrig bytt på 4 säsonger. Fina grejor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är ganska nöjd om man jämför med proppen som satt på när jag köpte båten. Har tjatat om att hissa min motor ett tag nu, men i år ska det ske ;-) Kanske man inte ska hissa upp den då? Om den kippar luft för dig??? Jag bytte filtret själv ifjol och köpte det från en Yamaha affär i Finland. Det står Yamarin på filtret. Luft?? Jag drog på startmotorn ett tag tils den tuggade igång som en klocka!

 

Senast ändrad av mrplasma | 18 maj 2012 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...