Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Marrexxx

Årets bästa dag

Rekommendera Poster

Att dagen för sjösättning är årets bästa dag, om det råder väl inget tvivel. I år inföll den andra söndagen i maj. Och avlöpte utan andra missöden än ett genant motorstopp.

Se http://myrablogg.rodarummet.net/#post35

Hur har det gått för er andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skönt att få ekipaget i sjön, det kan jag hålla med om. Vi står kvar i vår hall och håller på att göra det sista och givetvis kommer allt inte att hinnas igenom, ändå. Låt oss hoppas på en underbar sommar och på många sköna timmar till havs och att det enda vi ser av SSRS är dekalen på rutan.

Störigt är att vårt kapell är på drift hos kapellmästaren (?) trots att de har suttit på det sedan i vintras.

Navigare Necesse Est, Vivere Non Est Necesse och allt det där smiley

post-10019769-1394237059,5413_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förresten, de bästa båtplanerna är sprungna ur en skön hängmatta i västerläge, med en kopp kaffe och lite skön musik ur utehögtalarna. Och ja; fötterna är mina... fast bara en syns!

Senast ändrad av Seari | 15 maj 2012 | 17:16

post-10019769-1394237059,6684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans har jag läst att det finns två lyckliga dagar i en båtägares liv.  Den dagen då han köper sin båt, och den dagen då han lyckas att få den såld :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kanske stämmer det om man köpt sin båt utan att snacka med sitt hjärta. Med rätt inställning till sin båt så har jag otroligt svårt att tro att det där sista skulle kunna stämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du riktigt säker på det. Att bara en fot syns. Vad är det som skymtar nere till vänster i bild - då?

Att sjösättningsdagen är årets bästa dag, är inte jag säker på. Men det är alltid gott för allt som blir gjort.

Om det nu vore så, så inträffade den idag för min del. Tog upp i Torsdags. Lejde för första gången i mitt 50-åriga seglarliv, bort rengöring och vaxning och polering.

Skulle egentligen sjösatt igår men det var ett sånt skitväder med blåst och regn. 

post-945-1394237059,8447_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Usch, du har en spooky perceptionsförmåga...

I år har vi rubbat och polerat och det är ytterst tveksamt om detta jobb inte lejs bort nästa år. Åker hellre till Köpenhamn den dagen någon annan får ta det slitgörat - fast fint blev det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väldigt vilka ord du svänger dig med. Vad betyder spooky perceptionsförmåga på vanlig svenska, sån som en obildad linjemotör, vars bäst föredatum passerats för länge sen, begriper.

Jag hade nog hellre gjort polerjobbet själv. Men tyvärr är det som det är och inte vad det har varit med krafterna. Skulle jag då dessutom tvingas åka till nån närbelägen storstad så hade jag definitivt inte lejt bort jobbet. wink

Det är en gammal båt vars botten ser ut som kom och hjälp mig. Dessutom konstaterade jag att det två gånger den bohuslänska graniten på ett oförklarligt sätt sökt sig mot båten gjort kölen några millimeter kortare och grundare i framkant. Det konstiga i sammanhanget är att ena gången stod jag till rors och den andra gånge stod en kompis till rors - och bägge gångerna var det mitt fel. indecision

Dessvärre så var laminate en aning fuktigt, så jag målade bara över med bottenfärg och sjösatte. Skall försöka hyra in mig i en båthall nästa vinter. Slipa ner bottenfärg och grundstötningsskadan oh låta det torka ut ordentligt innan reparation och epoxybehandling.

Man kanske skulle montera ett kölskydd!? Alternativt får man tjangsa lite mindre.

Kanske kan jag få lagat upp några repor och andra skavanker på friborden innan det blir för kallt. Sen har jag hela vintern på mig att gå i den tempererade hallen och vattenslipa rubba och polera. Och bara njuta. En hel vinter fylld av båtlivets lyckligaste dagar.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det går bra! Har fått på sista lagret med epoxy. Lite linjer, sedan är bara allt annat man gör varje år kvar. 2AosI.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag har jag bryggseglat... skurat och polerat inredningen..  Nu luktar det såpa och inte skuta ombord.  Har kommit fram till att såpa funkar bättre än alla dyra rengöringsprodukter. Vad använder ni andra`?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När drömmen om att skaffa sig en båt går i uppfyllelse, och man har hittat precis den båten som funnits i drömmen, är lyckan gigantisk. Efter köpet och man befinner sig i sin egen Odysseé av kontroll och förbättringar av farkosten, kan detta faktum lätt få oanade konsekvenser. Då börjar man ana det stora svarta ekonomiska hålet, som får övriga familjen att undra om det blir några pengar över till semesterresan med båten. Då är plötsligt hamnavgifterna, försäkringen kostnader som svider rejält. Inbillar man sig att det blir bättre med en större och finare båt, vilket det investeras i innan den ursprungliga båten blir såld, så är det klart att man är lycklig. Så är det nog med alla investeringar i fritidsintressen.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Såpa, vilken klåparesmiley

Jag använder International Super Stupid Cleaner för 800:- för 100ml, därefter rekommenderar International sin produkt After Super Stupid Cleaner Even More Stupid Rinseoff för 945:- för 130ml, lite större flaska.

Därefter skall man använda deras Super Duper Magic International Holy Moses Yacht Balm som får båten att glänsa så den syns från månen. Denna produkt kostar en slant men det kostar att ligga på topp; 2.340 kr för 50l, finns ingen mindre förpackning. Hållbarhetstid; 1 dag så resten får man slänga.

Vill man sedan avsluta det med en fanfar så finns det en produkt som slår de mesta; International Magic Tears from Heaven, 2.800 för fyra droppar. Dessa skall stänkas lite här och där och sägs skydda för grundstötningar, bränder och (detta kommer Crabfish att gilla); att dö i en massiv bensinexplosion när ens dyrt inköpta 450 liter bensin med en knall också den syns från månen. Bara för att man sparat in på motorrumsfläkten för 120:- på Hjertmans.

Oj, nu tappade jag tråden - nu får jag skit smiley

Godnatt, Maringuidare, var ni än är!

/Danne

Senast ändrad av Seari | 22 maj 2012 | 00:23

post-10019769-1394237078,9325_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...