Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
fjalar5

Suzuki 40 hk strular!

Rekommendera Poster

Hej jag är ny på maringuiden och ny båtägare (nybörjare!). Jag har nyligen köpt en Sahla 465 med en Suzuki 40 hk från 95. Det är en tvåcylindrig tvåtaktsmotor med elstart och autolube. De gånger jag har testat den har den startat på första eller andra försöket efter några pump på blåsan och lite choke. Dock blir det problem när den har gått en stund. Antingen dör den på tomgången och går inte att starta igen eller så går den jättefint en stund och dör när man kör med full gas. När den väl har dött verkar startmotorn eller batteriet bli trött efter ett tag så den orkar inte dra runt motorn tillräckligt för att den ska starta igen.

 

Ni kan se båten om den fortfarande ligger kvar här: http://www.blocket.se/blekinge/Sahla_4_65_Zuzuki_2_takt_40hk_40283518.htm?ca=22&w=1&last=1

 

Alla tips tages tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med bränslet. Har den stått med gammal soppa över vintern så är det troligt att det har bildats kondens i förgasarna och tank. Klassiska symptom det du beskriver, där du kan starta en stund på land men sedan efter en stunds körning när vattnet kommer fram till förbränning så dör allt. Man hinner precis ut ur hamnen. :-)

Gör rent allt. Ifall du har fjolårets soppa i tanken så töm den och gör ren tanken. Töm bränsleslangen och blåsan från gammal soppa. Byt bränslefiltret och töm flottörhusen i förgasarna. Passa på att ladda batteriet ordentligt under tiden.

Prova sedan igen med nytt bränsle.



Senast ändrad av Sakkunnig | 15 maj 2012 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Jag ska testa detta så fort jag får tid. Jag har ett par följdfrågor bara: Var sitter bränslefiltret? Jag tror att jag har tömt flottörhus en gång föut, är det den lilla skruven som sitter på förgasaren som som det rinner ur bensin ifrån när man skruvar ut den en bit? Kan jag ladda batteriet genom att ansluta det till bilen? Måste den vara på i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslefilter: kolla efter en genomskinlig kopp. Koppen går att skruva ut.

Förgasarkoppen: ja, de sitter en skruv undertill.

Ja du kan ladda det i bilen men de går med en vanlig batteriladdare också från ett vägguttag. Och ja, bilen måste vara på för att generatorn ska kunna ladda batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt soppa, bytt bränslefilter, rensat blåsa och slang och tömt flottörhuset. Tyvärr fungerar det fortfarande inte. Motorn går igång fint men sen dör den ganska fort. Jag får intrycket att den kanske får för mycket bränsle för det ryker väldigt mycket när man får igång den och kör lite på tomgång. Jag har även skruvat lite på tomgångsskruven och liftintagsskruven utan resultat. Jag har också testat med lite startgas men det funkade inte heller. Nu ska jag ladda batteriet igen för att kunna fortsätta men om ni har fler tips är jag jättetacksam! Till exempel skulle jag gärna få tag på en sprängskiss. Någon som vet var det kan finnas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat felet nu. Jag tog bort luftboxen och tittade rakt in i förgasaren när jag startade motorn. Då såg jag att bränsleflödet in i förgasaren var konstant oavsett hur mycket jag gasade. Jag misstänker att nålen inte sluter tätt när jag släpper gasen, därav fortsätter flödet. Sedan kan motorn inte förbränna allt bränsle utan flödas. Låter detta som en korrekt analys av läget? Hur förklarar jag detta på ett fackmannamässigt sätt?


ps. jag hittade sprängskiss på http://store.brownspoint.com/dt40/fig004-408698.asp om någon annan vill ha!

Senast ändrad av fjalar5 | 16 maj 2012 | 22:35



Senast ändrad av fjalar5 | 16 maj 2012 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....kan det inte vara så att motorn går varm och värmenyper och därför inte orkar gå på tomgång.

Därför så upplever du att startmotorn går trögt när motorn skall återstartas.

Verkar den kyla ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en såpass ung motor borde det va både larm o slowdown om den går varm. Hade det varit en Yamma hade den iaf haft det. Låter ju som dina förgasare flödar. Riv dom o i med repsatser men jag har en känsla att du inte har så stor motorkunskap så köp en servicemanual till motorn innan du börjar. I den står dessutom allt annat du behöver veta för att serva o laga din motor. Annars är det nog verkstan som gäller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lite hjälp från kunnigare vänner och vi har kommit fram till att det antagligen är flottören eller flottörventilen som inte sluter tätt till förgasaren. Detta kom vi fram till bland annat genom att bränsle åker rakt in i förgasaren när man pumpar på blåsan. Jag har plockat isär en del nu och imorgon tänkte jag ta loss förgasaren för att kunna komma åt flottörhuset och kontrollera hur tätt det verkar. Eventuellt köpa ny flottör eller ventil om det behövs. Jag hoppas jag får ihop allt sen, finns det något speciellt jag ska tänka på vid monteringen? Typ någon skruv som ska ställas in eller något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Vi lyckades faktiskt få ihop allt och det verkar som att vi har löst problemet med förgasaren. Vi fick igång motorn och kunde låta den gå på tomgång i ca 10 minuter, sedan körde vi ut en bit för att testa den men då dog den! Nu verkar det som att det är något tändningsproblem för det kom ingen gnista på tändstiften när vi tog ut dem. Tändstiften är helt nya så det borde inte vara att de är dåliga. Startmotorn fungerar så så långt är det bra. Skulle det kunna vara glapp i död-mans-grepp? Har ni några andra teorier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl elektronisk tändning? Kanske den lägger av är den börjar i varm? Kanske någon intern glappkontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kanske. Var ska man börja då? Kan det vara tändspolarna kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast båda tändspolarna lägger av samtidigt. Jag antar du har nån slags CDI box som styr tändningen, men till den hör även en typ belysningsspole som ger hög spänning. Dessutom någon form av tändlägesgivare. Du får leta upp kretsschemat och kolla. Är det obegripligt anser du så bara att lämna in motorn till verkstad.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... låter ganska krångligt. Jag ska iaf få hjälp av en mekaniker som hade en grej man kunde koppla på sladdarna till tändstiften för att kolla om det är tändningen eller bränslet som slutar fungera. Tack för all hjälp hittills! Nu hoppas jag detta löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...