Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Hur många seglar/äger en Hurley 18 här?

Rekommendera Poster

När man sätter ann en rigg så kan man ju göra det på känn och det blir som det blir.

Eller så kan man göra det så det blir så bra som möjligt.

Som man säger i ett annat sammanhang; att mäta är att veta

Masten skall stå i lod i tvärskeppsrikningen, under förutsättning att båten inte har slagsida Det reglerar man för hand med toppvanten. 

Masten skall på de flesta båtar luta en mastdiameter akterut. Det reglerar man med för och akterstag.

Selden har en liten skrift som beskriver hur man sätter ann riggen på ett riktigt sätt http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id=6740&download=7222465&filename=595-540-S.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, en fundering.

Följer du den här anvisningar??  Jag har läst detta men det är inte lätt att förstå när man är nybörjare. Det känns lite fel att hålla på att spänna en 44 år gammal rigg på den här sättet.   

Jag är en sån som brukar spänna/skruva sönder grejer. Om man har en ny sendelmast och ny båt kanske och kan segla gäller anvissningar men på en gammal båt kanske är det mest förnuft och känsla som gäller?  jag kan inte segla och har alldrig segla så jag kommer inte att känna på nån skillnad. 

Jag skruvar för hand så mycket jag orkar. det borde räcka tills jag hittar en som hjälper på plats. 

 

Tack för att hjälp det uppskattas verkligen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - man måste naturligtvis ta hänsyn till att maststöttningen och röstjärnsinfästningen håller.

Att skruva för hand så mycket man orkar tycker jag inte är nån bra metod.

Masten skall stå rakt i sidled. Toppvanten sätter man hårt. Undervanten skruvar man för hand så att masten är rak i hela sin längd.

Zagg i förstaget ger dåliga seglingsegenskaper med dålig höjdtagningsförmåga. Det skall därför va hårt ansatt. Det är därför man har akterstagsträckare fr att kunna sätta an förstaget ännu hårdare än standardinställningen

Det som är farligast för en rigg är om den är dåligt ansatt, och det är det mycket ofta i segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag när jag håll på att montera bomen hittade jag en gul segel.  Nu har jag 3 st segel. En stor, en försegel och den gula måste vara en spinacker segel.  

 

Det är en trevlig överraskning för att  han som sålde båten sa att det var bara 2 segel med, så jag trodde inte jag hade fått en spinacker. Han hjälpte sin son att sälja båten så han hade inget nåning helt enkel.  Så bomen som jag har är till spinacker.



Senast ändrad av Mauritx | 05 juli 2012 | 23:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om det är dålig ansatt?  kan man känna det på vanten?  eller ska man försöka skaka måsten för att se om den rör på sig typ?  

 

Mina vajer känns inte så jätte hård när man känner på dem. Ska det kännas riktig hård? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina vant och stag är spända hårt men de är inte helt stumma som på större båtar med grövre dim. på viren. Prova att segla en sväng och se om något stag eller vant böjer sig. Om det gör det, dra åt lite till. H18 är ju en liten båt med tre vant på varje sida och masten är fastbultad så det går att prova sig fram utan att riggen åker i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska försöka kolla när jag seglar.

 

Jag har en fråga angående din bom, det verkar så att den går att snurra på den, typ så att man kan rulla i segel i den som en rullgardin typ.  Hur gör jag för att rulla den, det verkar att det finns en håll där man sätter i en nyckel,  som det är nu hålen där man sätter i segel är inte i linjen med masten, den lutar åt vänster, ungäfer vid 10:00 (om man tänker på klockan).

Hur gör jag? det är alltid någonting nytt. hoppas blir färdig med allt innan somaren är slut. Har inte hunnit än lära mig att segla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bom är också vriden åt sidan. Jag har ingen aning om hur man revar, skall väl vara någon typ av vev kan jag tänka. Kanske någon annan H18 ägare på MG vet ? För övrigt verkar det inte spela någon roll hur dessa båtar seglas, jag var ute idag och kryssade med bara Genuan och toppade 4,2 kn. Det går sällan att segla fortare med med storseglet uppe... Skillnaden är väl någon grad i höjd men wtf ? Kör på och segla så mkt du hinner, snart är den vidriga hösten här !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det inget om bomen är vriden?  kan inte segel ta skada av det?  

 

Jag antar att det är någon typ av vev så att man kan reva segel, rula den runt bomen.  Du har inte heller veven? 

 

Tänkte åka ut och segla imorgon,  går det bra att segla med bara försegel menar du? så jag behöver inte ha storsegel uppe?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kallas rullrev som var populärt under en period. Det är ett väldigt dåligt system för att reva.

I hålet sätter man en vev med ett fyrkanstfäste. Har haft systemet på ett par av mina båtar, men byggt om det till en mordern variant av bindrev i samband med att jag köpte nytt storsegel. Det måste ju finnas Revlöddror (Öljetter -metallskodda hål) i seglet för att man skall kunna ha bindrev.

Finns det ingen vev så kanske du kan vrida bommen rätt så att likrännan (skåran) står rätt upp. Tycker absolut du skall se till att likrännan på bommem står rakt upp när du slår under (sätter på) seglet.En fyrkantig slruvmejsel av rätt storlek kan kanske va ett tillfälligt alternativ.

Finns ingen vev kan man ju ta en rostfri stång ca 30 cm med samma diameter eller större som hålet har diagonal och bocka den i vinkel på två ställen. 5cm 15cm 10cm. På  5 cm sidan slipar/filar man upp ett passande fyrkantsfäste.

Det finns kanske hylsnyckelsatser med lämplig fyrkantsfäste!?

När man revar sätter man ann dirken (snöret som håller upp bomnocken) slackar på fallet. Vever in ett lämpligt antal varv. Man måste försöka sträcka seglet akteröver. Sen sträcker man upp fallet och släpper dirken. 

 



Senast ändrad av toaen | 06 juli 2012 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att segla med bara försegel, du kan strunta i storen om du känner dig osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så om man ska använda en segel är det försegel som man ska välja?  Jag har nu körd med storsegel och det går bra.

 

Igår när jag håll på att kolla på segel hittade jag en till försegel som är ganska små i jämförelse med det andra. är det en försegel för storm? 

 

Så nu har jag 4st. segel.  en stor, 2 forsegel och en spinacker.  Kul med lite överaskningar.



Senast ändrad av Mauritx | 15 juli 2012 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu seglar jag inte Hurley längre, sålde den idag..

Skall leta rätt på något annat nu med lite större ruff. Kommer dock att sakna min pansarvagn !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du såld båten? Vad tråkig  ;-)   Vart finns den nu?  Skaffa en H22 iställe, är näst intill lika som en H18 fast större.

 

Jag seglar vidare några år till med min tills jag har lärt mig odentlig för att byta till en större båt. Min fru vill redan att vi byter till en större fast hon i början ville inte jag skulle skaffa en båt.

 

Lycka till med din båt-letande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten finns kvar här i Hudiksvall. Jag har lovat den nya ägaren lite seglingslektioner så jag har inte helt övergett den. Hoppas på att snart finna en annan båt men det verkar inte lätt. Finns hur många som helst till salu, men ingen i närheten som jag gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger att hitta en ny båt är inte alls lätt och att hitta en som är lika robust och billig som en hurley finns det knappas, har kollat runt i hamnen där jag har min och det finns inte en enda som har 6 sidovant som håller masten som hurley, om jag skulle byta känns det så att det måste vara för en som är lika robust och bättre. Vad sägs om en hurley 22?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar skall köpas långt bort.wink

Helst inom ett område som är för långt bort för en vanlig treveckorsseglats.cool

Min nuvarande båt köpte jag på 25 distansminuters avstånd - en aldeles för kort hemsegling.

Förra båten var det lite bättre ställt med. Köpi i Kåge norr om Skellefteå. Hemseglingen gick via Haparanda, Stockholm, Ystad och hem till Kungshamn. En liten tur fram och tillbaka till Krokstrand ingick i de 11,5 veckornas segling - fördelade på två år.

Bor du i norrland - köp en båt på västkusten. wink

 

post-945-1394237175,8144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Du har varit i Hudik ser jagsmiley. Håller fullständigt med dig att det bästa är att köpa saker långt bort, då får man alltid lite extra valuta för pengarna -att resa är ju så kul ! Tyvärr har jag inte tid för det i dagsläget...

Mauricio: Jag gillar också Hurley 22. Felet med den är att det inte finns någon toalett där man kan stänga in sig, ett krav på min nästa båt. Jag har spanat in två andra engelska båtar som verkar vara svaret på mina båtdrömmar: Leisure 22 och Westerly Cirrus. Dyker nån av dem upp till salu i närheten slår jag till direkt tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det inns alltid en hake på det mesta.

Hudik ja - Det var sommaren 2002. Hade em L32 i Stockholmsområdet. Kanonväder en hel månad. Jag köpte sjökort, drömde och planerade och var hamnade jag nånstans - i Hudik naturligtvis. Han har inte fel han Ronny Eriksson.

post-945-1394237176,0466_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...