Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Hur många seglar/äger en Hurley 18 här?

Rekommendera Poster

Hej.

Det skulle vara jätte kul att veta hur många finns här som har en Hurley 18.  Så att man kan växla ideer och frågor mm.

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har en Hurley 18. Har i år provat att segla den med riggen från en optimistjolle, fungerade utmärkt i lätta vindar men sämre när det började att friska i. Iofs var det en gammal trärigg, tror att en i aluminium hade vart bättre. Nu har jag trots allt riggat den med original masten.

Nyss hemkommen från en semester i Turkiet är jag rejält sugen på att ta ner Hurleyn till Medelhavet, det har gjorts förut och jag är övertygad om att det vore möjligt att segla med båten där efter att ha sett vad turkarna går ut på havet med...

Mvh Saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Huntly 18 har ett krysställ på 16,7 m2

En optimist på 3,5 m2

Var det masten som var för klen.

3,5 m2 borde va utmärkt stormsegelyta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, riggen var för klent dimensionerad. Med en kraftigare rigg i aluminium hade det fungerat bättre. Bommen såg ut som en spänd pilbåge på min trärigg.  Däremot tyckte jag att det var en mkt enkel och smidig lösning att segla med ett så litet och lättskött segel. Gick tom att kryssa, inget för kappsegling, men båten gjorde hygglig fart genom vattnet med tanke på hur litet optimistseglet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubbems matrikel upptar 6 st registrerade Huntly 18, men det finns naturligtvis många fler i Sverige.

Du skrev bom och jag tänkte att en optistjolle har väl spristake, så jag gogglade. Optimisten har ju både spistake och bomblush http://sv.wikipedia.org/wiki/Optimistjolle

En del av texten säger;  Masten är inte konstruerad att böja sig. Bommen däremot bör böja sig. Hur mycket man vill att den ska böja sig beror på seglarens vikt, en tyngre seglare vill ha en styvare bom. Skotet fästs i bommen med hjälp av en hanfot (se illustration) längden på hanfoten påverkar även den bommens krökning. Ofta fästs även en tamp på mitten av hanfoten, direkt mellan skot och bom för att kunna fininställa bommens böjning.

En optimistjollerig är ju en nödrigg i Sven Yrvinds anda. Det visar ju ditt försök. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med flera som har en Hurley 18. Min är i land forfarande, har gjort i ordning den,  tänkte sjösätte nu till helgen,  har inget nåning hur man mastar den, Kan inte segla än så det blir intressant.

 

Varför experimenterar du med en rigg från en optimistjollet?  En fråga, har din båt också sprickor  i gelcoaten runt där fästen för masten sitter? Det var en som sa att det är vanligt på gamla båtar att de blir sprickor där.  Sedan har jag på vantskruvarna (3st per sida) nån sort av lång aluminumplåt (avlångade brickor), Varför behöver man ha sadanna brickor? kan man inte sätta vanskruvarna direkt till fästerna?

 

MVH

Mauricio.



Senast ändrad av Mauritx | 29 maj 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mauricio !

Hade egentligen tänkt att inte masta på alls i år men fick tag i en optimistrigg billigt, så varför inte testa tänkte jag. Båten är för liten för mina behov (4 pers.) och utan segel och mast blir det ju lite mer utrymme ombord. Nu har jag trots allt mastat på och har seglat ett antal nm. Drömmer om en något större båt dock, 23-25 fot skulle vara perfekt. Angående brickan du undrade över så finns det ingen sån på min båt, bara vanliga vantskruvar.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första båt var en Hurley 18. Men jag sålde den efter ett år och skaffade större och snabbare. /Calle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det såna Brickor om på bilden?

Eller har du nån bild på dina?

De kallas för Toggle.

 http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=271&artname=Toggle - Seldén/Hasselfors&sok=tog

Man skall alltid ha Toggle mellan röstjärnet och vantskruven för att för hindra att det blir brytningar i vantskruven mm.

Det är en säkerhetssak.



Senast ändrad av toaen | 29 maj 2012 | 23:27

post-945-1394237096,2892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nej utan det ser ut så här:

 

 

Det finns en som bricka där hålen är nästan trasig, Undrar varför man har sådanna om det inte behövs.  Sedan är det markerad med S1, S2, S3   B1, B2, B3  så att man ska sätta på rätt ställe typ...    

Sedan har jag massa med grejer som jag inte har en nåning vad det är... rullar linor mm. Det blir intressant att masta den.

 

Nån särkill man måste tänka på när man masta en H18? Spelar det nån roll hur man spänner och så?  tips önskas. 

 

MVH

Mauricio

 

 

 

post-10021708-1394237097,0085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hemmatillverkade Toggles. Det skall alltid sitta Toggles i den ände av vantskruven, för att ta upp de brytningar som kan förekomma.

Är någon trasig, så byt ut den. har en kille som ligger på min båtplats som bröt masten för 14 dagar sen pga att en toggles gick sönder. Han får ut en del på försäkringen, men dt kommer ändå att kosta honom 20 000 kr.

För det du inte vet va det är får du lägga ut en bild, så får vi se om nån förstår.

Masten skall stå rakt i sidled och luta en mastgrovlek akterut. Dessutom skall den va rak i bägge leden.

Att en rigg är rätt inspänd gör mycket för seglingsegenskaperna. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Riggtypen kallas Masthead. Vant och stag går till masttoppen. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=702

http://www.hurleyownersassociation.co.uk/pages/technical.htm

Riggen skall sättas rätt hårt, men man måste ju även ta hänsyn till maststöttningen under däck, så man inte trycker ner däcket när man spänner riggen. Om man tenderar att trycka ner däcket får man förstärka stöttningen under däcket.

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

jag ska snart spänna riggen och undrar hur pass mycket ska jag skruva åt bultarna som håller masten på plats? Hur mycket brukar ni spänna?

 Ska jag skruva rätt så hård tills det tar stop, vill inte förstora någon.  Eller spelar inget roll eftersom när man spänner vanten runt omkring kommer ändå att inte röra på sig? 

 

Ska först köpa nya vanskruvar på Biltema imorgon. Vi för se hur det går.

 

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missförstod det du skrev i en annan tråd så har du fällbar mast - eller!!!???

Då står masten i ett tabenakel?

Har du nån bild.

Normalt står ju masten löst i roten. Bara nedsatt över bulten i mastfoten. Har man fällbar mast i ett tabenakel, måste ju muttern dras åt så mycket att den sitter fast och muttern inte ramlar av av sig själv. Mutter med låsning alternativ säkras med saxpinne.

Att dra så det smakar blod i munnen är väl nästan aldrig nödvändigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut:

 

 

När man skruvar åt skruven i den första hålen (Hållen längs upp) böjer sig metalplatorna och trycker mot masten. Jag har skruvat rätt så hårt och sedan skruva lös en halv varv så att det ska inte trycka sönder den.  Antar att det har alltid varit så så det borde inte vara någon fara. 

 

Är det inte så att när man spänner vant runt om kring kommer masten inte att kunna röra sig. 

 

 

 

 

post-10021708-1394237142,111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då förstår jag.

Din mast sitter i ett tabenakel för att nån tidigare ägare ville ha masten lätt fällbar. Ser ut som nån egentillverkad sak. I princip kan man lägga ner masten sjäv om man har den på det sättet. Bra om man tex har en bra båtplats men en fast bro hindrar utfarten till öppet hav.

I den konstruktionen behöver du sätta i åtminstone den övre bulten och dra fast och på nått sätt sälra muttern

Det går att rigga till en bom för om masten (tex en spinnakerbom) och ha en talja som man spänner upp, innan man lossar förstaget. När man sen firar på taljan lägger sig masten sakta akteröver. och naturligtvis tvärt om när man skall resa. Man får naturligtvis släppa en del på akterstaget först och släppa ev främre undervant.

Såg en ganska stor tysk havskryssare i nån hamn. Han hade en sån konstig rulle på en targabågsliknande sak i aktern - ganska fult  - och jag kunde inte låta bli att fråga vad det var. Killen var från Berlin och hade båten där. Han var dock tvungen att ta sig under några broar för att ta sig ut till havet. Masten vilade på rullen när han la den ner.

Har man spänt upp och trimmat in riggen skall masten stå ganska stand by. Rör sig lite gör den nog alltid under olika belastningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din mastfot är inte hemgjord, det ser likadant ut på min H18. Lägg masten så att du kan stoppa i den övre bulten, du behöver inte dra åt den än. Gå så långt akterut i båten du kan, ta sedan tag i masten och skjut den uppåt samtidigt som du går föröver. Res masten helt och stoppa i den undre bulten. Jag brukar dra åt bultarna så att de klämmer ihop mastfoten lite men inte masten. Det har fungerat utmärkt för mig.

Vantskruvarna drar jag för hand så mkt jag orkar, det verkar räcka på min båt iaf. Lävanten slackar inte ett dugg. Vill du kan du självklart använda verktyg och dra ännu hårdare, men som sagt det kanske inte behövs. Lycka till !

Mvh saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna skicka en bild på din mastfot och vanskruvar? det skulle hjälpa jätte mycket.  jag har dragit bultarna, längs ner klämmer inte på masten men det gör längs up.  mastfoten böjer sig längs up (fösta skruven den som man sätter först när man reser upp masten). 

Du menar att du skruvar men att du kan se bultarna på var sin sida av mastfoten? typ så här :I:::T:::I: så masten/mastfott rör på sig lätt när det är inte fastspänn med vantskruvarna? på min är det så här    :(.T.): Man kan inte se skruven som går igenom lägns up eftersom platorna sitter mot masten.

 

Du skruvar åt vantskruvarna för hand och det räcker? det är en till bekymmer som jag har. Har läst en intruktion som finns på nätet och det verkar vara ganska komplicera,  Har det fungerar jätte bra för dig? även i ganska stark vind?



Senast ändrad av Mauritx | 30 juni 2012 | 18:17



Senast ändrad av Mauritx | 30 juni 2012 | 18:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar ned till båten och knäpper några bilder i eftermiddag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade detta angående hur mycket bultarna ska dras åt på hurleyowner, svaret är att man behöver inte dra hårt, utan bara så att muttrarna sitter på plats. Min masten är lite bucklig pga förra ägarna har dragit hårt, men det är inget fara. Det är vanten som ska hålla masten på plats. vantskruvarna sitter på plats nu, fick kapa öglabulten som satt på vanten, köpte en Dremel 8000, det gick smidig att kapa, jag hittade ingenstans toggle att köpa så jag kommer att göra nya toggle av det hemgjorda som jag har. Jag har en till bekymmer: Akterstag är för kort, ögla på vanten är lång borta där det ska sitta. Det finns inget extra vant någonstans, följde inte med båten, det finns en vanlig fäste mitt men sedan finns det två öglan på styrbord och babord bak, det verkar att man kan ha en triangel fästning typ. Hur fäster du vanten för akten? Jag har stötar med Wirén runt om båten men det finns inget pu Pulpid bak på min båt, kan man fästa vanten för stöttorna på vanten triangel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket för kort är det?

Det är ju vanligt att man har akterstagsträckare - i in enklaste form en storskotstalja. För den är det aldeles utmärkt att ha två fästpunkter i däcket.

Det är ju med akterstaget man sträcker upp förstaget. Rekomenderad förstagsinspänning är ju 20% av vajerns brotthållfasthet. På en normal rigg blir spänningen i akter 15% av vajerns brotthållfasthet om förstaget är inspännt till 20%. För att mäta är det bäst med tumstocksmetoden.

Man måste dock ha koll på att maststöttningen klara trycket och att röstjärnen håller.

post-945-1394237146,9439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har kag det på min egen båt, fast det är ju lite spiciella omstämdigheter med en mycket okonventionell rigg. Dessutom är inte en akterstagsträckare helt gratis.wink

post-945-1394237146,9927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en till på mastfoten...

På min båt sitter inga Toggles någonstans, rätt eller fel låter jag vara osagt men efter en titt i hamnen kan jag säga att flera båtar saknade detta. Men jag skall skaffa till nästa år, litar på Toaen !smiley

post-27638-1394237147,6258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusan tack för bilderna!!smiley

Titta vad jag kom på att jag hade:   

 

Det måste vara en aktersträckare, eller hur.

 

Du har inte skruvat hårt men det är endå väldigt taj mellan masten och plåtarna. Är din mast original Hurley???  På min  finns det en stor glapp mellan masten och plåtarna nu när jag har släpp på muttrarna.

 

På min mast finns det en plåt det där står Hurley 18 likaså på Bomen.  

Tack för allt hjälp!

 

 

 

 

post-10021708-1394237147,8916_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall alltid finnas toggles mellan röstjärnet och vantskruven för att undvika bändningar i vantskruven och därmed skador.

Det där med skall alltid finnas får man ju ta med en nypa salt. Du har ju väldigt lite gängor kvar på vantskruvarna, så om du sätter dit toggles måste du kapa vajrarna. Jag hade nog struntat i togglesen tills vidare om jag var som du. Skulle du byta vant kan du ju få dem pressade en aning kortare så du kan få in en toggles.

Allt kan inte va perfekt på en gammal båt. Det är det inte på mina heller, fast jag ofta vet hur det borde va. Att jag talade varmt för toggles i ursprungsfrågan var för att om man har toggles skall man inte köpa längre vantskruvar och ta bort togglesen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort om det gamla hemgjorda togglesen till Nya fick kapa 40mm och borra lite storre håll, försökte lämna kvar så mycket av material det gick. 

Nu sitter allt monterad på båten och det verkar vara bra. Ska spänna vantskruvarna bara för hand så mycket som jag orkar, jag är 120kg  så jag är ganska stark så det borde räcka. wink.

 

Det som jag märkte är att vaskruvarna på babor har mycket gängor kvar och det är rätt så spänn medan vanskruvarna på styrbord har mindre gängor kvar och de är lika spända.  

 

Måste man räkna hur många varv man skruvar så att det blir lika på alla?  Jag antar att vanten är lika långa och toglesen som jag gjorde är ungäfär lika långa så det borde stämma. Vad tycker ni? 

 

Ja det var en akterstagsträckaren den som jag hade.. Nu behöver jag inte bekymra mig om det, skön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom segel och hittade en kostig lång bom.  Alltså jag har typ två bom?.   Förstår inte.

 

Det finns en bom till storsegel, kan det vara så att jag har en bom till försegel med?

Den är lite speciellt om man säger så,  med en låsbart anordning på ändarna  av röret och en krok i mitten. 

Någon som vet vad det är?  Tacksam för er hjälp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Alacrity 19 som är snarlik en Hurley 18. Jag har i alla fall samma konstruktion för masten och känner igen mig i tidigare ställda frågor och svar. Jag tror mig veta att det du beskriver är en spinnackerbom. Jag har en sådan och din beskrivning stämmer med hur min ser ut, Har tyvärr inte hunnit prova spinnacker segling ännu så jag kan tyvärr inte beskriva hur man använder spinnacker och bommen på bästa sätt.

mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...