Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Julle_Albin78

Batterimätare visar fel spänning?

Rekommendera Poster

I min Hanse 315 så har jag utökat batteribanken från 2 till 4 batterier och ska nu montera in en batterimätare Victron BMV-600S.

När jag testar hur den fungerar så visar den 12,65 V men när jag mäter över ett batteri eller mellan batteri och en minusskena visar mätinstrumentet 13,6 V. Varför skiljer det drygt en V mellan batterimätaren och mätinstrumentet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att koppla förbi säkringen på kabeln som går till senosringången på shunten så att det inte är ett spänningsfall där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du vilket instrument det är som visar rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att vi inte hade någon säkring alls.

Det är förvirrande att det ska kunna visa olika, det får mig att inte lite på batterimätaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en bra fråga, jag har nya batterier som är oanvända. Det får mig att tro att 13,7 V är rätt värde, således tror jag att mätinstrumentet visar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fulladdat batteri skall vara cirka 12,7 volt i viloläge så din batterimätare visar säkert rätt.

Senast ändrad av Piloten | 14 maj 2012 | 21:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sätter mätpinnarna på samma ställe på båda mätarna ska de visa samma värde annars är någon fel. 12,7 fulladdat batteri som stått ett dygn efter laddning är rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är förvirrande att det ska kunna visa olika, det får mig att inte lite på batterimätaren.

I och för sig en bra inställning. En sund skepsis till tekniska prylar och mätvärden är bra! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

13,7V visar batterierna bara när motorn är igång, dvs när generatorn laddar. Stänger du av motorn ligger spänningen på ca 12,7V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...