KentHelge 0 Postad 14 Maj , 2012 Frågan är enkel. Vad gör ni för att förhindra att era tampar stjäls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 14 Maj , 2012 Jag binder fast dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 14 Maj , 2012 Hm, får erkänna att jag tyckte det förslaget var lite kul. Tänkte nog mest på de tampar som inte binder fast båten för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2012 Suckar och hoppas att det räcker att ligga vid en låst brygga. Man KAN inte hålla på att släpa allting till och från båten. :-( Att låsa luckor och dörrar tror jag inte på. Då blir de uppbrutna vilket är mer besvär och kostnad än prylarna oftast. Senast ändrad av Anders_St | 14 maj 2012 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 14 Maj , 2012 Själv har jag börjat fundera på något form av tampgarage ungefär som ett litet skåp eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 Maj , 2012 Är det förliga förtöjningstampar som lämnas på bryggan eller är det tampar som ligger stuvade i båten ? Om ni inte har bevakning i hamnen, överväg detta! Har ni svårt att bevaka hela dygnet inför bevakning enligt rullande schema (oregelbundna tider) och sätt upp anslag om att bevakning sker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Maj , 2012 Sätt upp en skylt som berättar att du pinkat på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 14 Maj , 2012 stoppa tjuven med det stöldsäkra tamplåset Tampax! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 15 Maj , 2012 Så här långt handlar det om de tampar som för tillfället inte används, somjag skulle vilja parkera på ett sätt som försvårar tillgrepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Maj , 2012 Det där med tampar. Tog upp båten i Torsdags eftermiddag för att flytta kylvattenintaget till motorn och bottenmåla och vaxa skrivsidorna. Ligger på en lånad plats på vintern och när jag gick därifrån efter middag på Torsdagen tog jag med mig mina tampar. Båten var klar för sjösättning i går eftermiddag, men pga av den kraftiga vinden kom jag överens med varvet att vi skulle sjösätta idag på eftermiddagen i stället. På vägen hem kunde jag åka vägen om sommarplatsen och sätta dit tamparna med ryckdämpare i bryggan. Det kan ju va skönt när man kommer och man är själv att tamparna finns på plats. Jag har fem tampar med ryckdämpare, men hittade bara två. Hur jag än letade hittade jag bara de två ombord. Nå ja - jag tror aldrig att nån stjäl nåt. Det är bara jag som lägger saker på nåt konstigt ställe och sen glömmer bort var jag lagt dem. Det jag inte hittar brukar alltid komma fram så småning om. Helt säkert om man köper nytt. En tamp behöver jag minst i aktern, varför jag tog med mig den ena av dom jag hittat och åkte till sommarplatsen. På sommarplatsen satt de övriga tre tamparna med ryckdämpare på plats. Får säga som en arbetskompis alltid brukade säga; Det är tur att man är med själv Senast ändrad av toaen | 15 maj 2012 | 07:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 15 Maj , 2012 Sätt fast åtminstone ena änden med en rejäl gordisk knut som ingen orkar knyta upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 15 Maj , 2012 Gordisk knut.. Kanske splitsa ena änden av allar tampar. Därefter använda ett vanligt wirelås för att låsa runt ett räcke eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Maj , 2012 Undrar lite om du skämtar eller inte? Kan det inte tänkas att en eventuell tjuv har kniv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Maj , 2012 Är detta verkligen ett reelt problem? I vår hamn har vi det motsatta problemet...att folk inte tar in sina tampar över vintern så de ligger och skräpar på bryggan... Vi har lite problem med stölder, men då handlar det om motorer, drev och instrument...men jag har aldrig hört att någon skulle blivit av med sina tampar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 16 Maj , 2012 Är rädd att mina tampar inte försvann på låtsas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 16 Maj , 2012 Använd gamla snören som ingen vill ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Maj , 2012 Ja, då är det ju ett problem...du hade dock inte angivit ifall det var i förebyggande syfte eller om du verkligen råkat ut för det. F*n vad sniket att stjäla någons tampar...det kan ju knappast varit för att sälja vidare, utan det måste rimligen varit för egen använding. Kanske är problemet redan ur världen nu när tjuven tillgripit sig en uppsättning tampar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissjolle 0 Postad 16 Maj , 2012 Då är det väl bara för klubben att vara lite hårda, allt som lämnas kvar på bryggorna/y-bommarna kastas helt enkelt. De flesta tröttnar nog på att behöva köpa nya tampar som skall göras iordning för platsen varje vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Maj , 2012 Hmm ... kan bara ana att det kan vara stöldbegärligt dyrt med tamparna till en 13 ton* tung båt. Men i en stålbåt kan nog också låsta luckor bjuda tjuven bättre motstånd, förmodar jag? Kan som plastbåtsägare också tycka att skadorna kan bli oproportioneligt dyra att reparera vid eventuellt inbrott, men i fallet stålplåt är det väl oftast bara att ta till svetsen? Så just i kombinations-fallet med stålbåt plus dyra tampar så är nog alternativet att försöka låsa in de som inte används extra bra!? Lysdioder som blinkar, etiketter med tjuvlarmstext etc, kan nog ytterligare avskräcka de långfingrade? De är förmodligen litet fegt lata och söker vidare till det lättaste/diskretaste tjyveri-alternativet?? *) Deplacement enligt sjöbod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Maj , 2012 Lås fast dom istället för båten med KL3 lås och kätting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 16 Maj , 2012 Ja, båten lär nog ingen ta. . . . . och nu när jag har sagt det. . . . tvi tvi, ta i trä och allt det där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser