Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Gäst Per H

Hanse 301

Rekommendera Poster

Gäst Per H

Funderar på att köpa en Hanse 301. Har någon i forumet erfarenhet av denna båt som familjebåt. :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet men såg båten på Bella center i Köpenhamn. Den verkade fantastiskt välbyggd och till ett vettigt pris, i alla fall om man jämför med en svenskbyggd båt i den storleken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Hej! Den härstammar ifrån Orust byggda Afrodite 29,291 ritad av Carl Beyer.Tyska Hanse köpte senare formarna och gjorde den ngr cm bredare,Afroditen ansågs som en god seglare! MVH Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ken

En konstruktion från -70talet alltså! Om den har sitt ursprung i Aphrodite. Innan jag köpte en Hanse skulle jag prata med besiktningsmän mm för att få en uppfattning om hur länge den tänker hålla ihop. Samt ta en titt på den utrustning som finns och i vilket skick den är. Visst är Hanse en billigare båt än motsvarande svensk(eller nordisk)byggd och det måste ju finas en anledning till detta. Mycket av kostnadsbesparingen kan säkert tillskrivas en mer utbyggd serietillverkning men jag tror även att man optimerat materialdimensioner och kvalitéer på ett sätt som på lite längre sikt kan märkas i tillförlitlighet. Gör gärna en jämförelse mellan bilar, en BMW håller oftast längre än en Ford (egen erfarenhet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Hansevarvet bygger helt suverena båtar ,lång tradition ,Tyska båta är i allmänhet mkt billigare än våra ! Kolla in deras medellserie!! 301:an har bara ngr år på nacken ,mycke är förändrat jämfört med Afrodite 291 som är ifrån 80talet, skall inte förväxlas med Afrodite 30 somär däremot en gammal konstruktion / Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Firman i Sverige som säljer Hanse i sverige heter Bryggan i Väst AB 301har ersatts av en ny modell ! 301 tillverkades mellan 98-2002 / Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ken

Kalle, Hansevarvet startades i början av 90-talet. Och visst, dom har hållit på i snart 15 år men i båtbyggarsammanhang är det rätt kort tid. Det (svenska) varv som byggde min båttyp startades 1886! Men hur som helst, jag håller med om att Hanse tillverkar mycket båt för pengarna. En ny Hanse kostar ju ungefär som en 10-15 år gammal svenskbyggd båt och det är egentligen så man skall jämföra. Men självklart tycker jag att en HR31 är en vackrare, bättre och finare båt - för dubbla pengen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

När jag pratar om lång tradition så pratar jag om Greifswald där Hansevarvet ligget ,en gedigen lång skeppsbyggar tradition har sitt säte där!! Kasta nu av skygglapparna! Vi gör inte allting bäst i det här landet,långt ifrån! HR båtarna är fina och gedigna båtar men långt ifrån felfria ! /Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per H

Hej och tack för Er info, åsikter och mail. Har talat med Bryggan i Väst och fått veta att Hanse 301 inte tillverkas längre utan 312 är nu den minsta modellen som finns att beskåda. (301 ansågs som en för liten/trång båt???). Begagnat marknaden i Sverige är tydligen mycket liten men båten finns som beg. i flera länder i Europa t.ex. England. Vi får väl fortsätta att fundera på en lämplig båt (äldre/nyare, svensk/utlänsk i 30-31 fots klassen). Per H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christian

Hej! Såg din fråga gällande Hanse. Kanske är det för sent men jag har en Hanse 301 (1998) med ving-köl(1.08) som jag är oerhört nöjd med. Köpte den i höstas och sjösatte redan i mars. Förra ägaren seglade en regatta i Holland i fjol och kom tvåa i sin klass. Kan behöva revas tidigt pga av relativt hög rigg men oerhört lättdriven, enkel att hantera samt en osedvanligt linjeskön båt! (har faktiskt fått två spontanerbjudanden om att köpa båten då vi anlöpt hamnar i somras. Som familjebåt är den helt ok, dock är väl takhöjden i akterkabinen i lägsta laget, men i övrigt en komfortabel båt. Mysfaktorn är hög med mycket trä och ljus ruff. Jämförelsen pris/kvalitet är förvånansvärt positiv, fantastiskt mycket båt för pengarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...