gustafsson54 0 Postad 14 Maj , 2012 Provkörde nyinköpta båten( begagnad Beneteau Flyer 750 Wa) i helgen och fick larm från Plottern och Ekolodet om för hög batterispänning ! Den visade stigande spänning från 14 upptill max 17.9V då instrumeneten bröt strömmen med automatik. Jag har monterat 2st nya batterier nr:1 Warta AGM 115Ah nr:2 Optima bluetopp 55 Ah (för start). Huvudströmbrytaren stod på valet nr:1. Jag skiftade till nr:2 och problem försvann. Vad kan ha hänt ??? Vad jag förstår finns det en laddningsregulator för generatorn i utombordaren som är en Suzuki DF 250 Hk och framförallt laddspänningen skall väl vara ca:14V och inte kunna bli så mycket som 17,9 V. Jag är tyvärr inte speciellt bra på båt-el och tar gärna emot tips om hur jag går vidare. Hälsningar gustafsson54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 14 Maj , 2012 Är NOG ingen fara, fick samma problem med min gamla båt. Om du drar på t.ex. lanternorna så kommer spänningen att gå ner. Höga Volt-tal är inte den stora faran utan det är strömmen (Ampare) man ska se upp med. När dina batterier är fulladdade kan de inte ta emot mer och då bör regulatorn justera det men utombordarna (hur gammal är din?) har en tendens till att inte greja det så bra. Senast ändrad av ZilSwe | 14 maj 2012 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafsson54 0 Postad 14 Maj , 2012 Tack ! Känns lite bättre i magen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 14 Maj , 2012 Laddspänningen ska aldrig vara så hög som 18V, och om det finns ett batteri inkopplat i kretsen borde det aldrig kunna nå dit. Däremot om man har generatorn mer eller mindre obelastad (eller bara några tiotal milliampere som instrumenten kan dra) så kan spänningen sticka iväg. Får du samma spänning om du mäter över batteripolerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Maj , 2012 Höga Volt-tal är inte den stora faran utan det är strömmen (Ampare) man ska se upp med. Hur tänkte du här? Jag tror att det är överspänningarna som är problematiska. Något förenklat så blir strömmen den den blir vid en given spänning och belastning. Vid det aktuella tillfället bör lasten ha varit låg, vilket bidrar till att höja spänningen om spänningsregleringen inte funkar. Jag skulle rekommendera att hålla koll på laddspänningen. Att den sjönk vid byte av batteri kan bero på att det andra batteriet inte var fulladdat. Antagligen funkar inte laddningsregleringen som den skall och då kommer du snart på nytt se dessa höga spänningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2012 Du ska nog kolla om din motor ska ha laddreglering. Då ska det inte bli över c:a 14,5V. Det kan vara så som små utombordare att den saknar reglering men det låter galet på en sån stor motor. Det är inte bra att lägga på för hög spänning på ömtåliga instrument. Ett full-laddat batteri kan få hög spänning då det inte kan ta emot mer ström och det blir kokning och uppvärmning av batteriet och förstörs ganska snart av den extrema överladdningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2012 Du har väl en intelligent generator/regulator i den motorn, dvs en sådan du finner i nya bilar. Frågan är om du inte också har en batterisensor som berättar för motorstyrenheten vilken laddningsgrad batteriet har och därmed kan informera generatorn om att sänka laddspänningen för att inte koka batteriet. Senast ändrad av Rolle85 | 14 maj 2012 | 19:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafsson54 0 Postad 14 Maj , 2012 Motorn är från 2007 och har gått 210 tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafsson54 0 Postad 14 Maj , 2012 Fick besked från båtlarmet att batterispänningen är 12.7 V vilket ju är helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 14 Maj , 2012 Och om det är så att du har en batterisensor som inte är inkopplad på förbrukningsbatteriet så borde resultatet kunna bli som du skriver. Om den känner av spänningen på det andra batteriet (och om dom inte är hopkopplade vid laddning) så höjer den laddspänningen succesivt men ser inte själv att spänningen blir för hög. Samtidigt som laddning av det andra batteriet funkar bra, precis som du skriver. Kan vara värt en fundering. Det finns säkert många andra möjliga skäl också... Men har du ett laddningsrelä som kopplar samman batterierna så borde detta inte vara problemet. Eller så är det just där problemet sitter i stället, det har slutat fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2012 Om du just bytt batteribank 2 kan du ha glapp eller dålig kontakt i de kablar du just installerade. Kolla igen; ta bort och sätt tillbaka kontakter. Lossa kanske upp vid huvudbrytaren också. En batteribank ska normal dra ner spänningen till normala värden. Den sväljer helt enkelt all ström som generatorn producerar. Men inte om det är dålig kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2012 Batterispänning när motorn är avstängd ska vara sisådär 12,78V men när motorn är igång stiger batterispänningen till ca 14,5V normalt då generatorn laddar batterierna med denna spänning. Mäter du upp 17,9V på batteriet när motorn är igång är generatorspänningen troligen ännu lite högre då du har spänningsfall i kablage fram till batterier. Ett sätt att felsöka kan ju därför vara att du kopplar bort det andra batteriet så ska generatorn få rätt information och du kan därefter mäta spänningen på batteriet igen när motorn är igång och se vart de hamnar även när du kört ett tag. Senast ändrad av Rolle85 | 14 maj 2012 | 20:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 15 Maj , 2012 Det jag tänkte på var effekten (Watt). Självklart ska man se upp med laddspänningen men det behöver inte vara någon katastrof utan man måste titta på fler saker som redan har tagits upp här. Fast en så pass ny motor borde inte generera det felet men en äldre motor med lite sämre styr elektronik kan ge just den effekten. Senast ändrad av ZilSwe | 15 maj 2012 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Maj , 2012 Men spänning x ström ger ju effekten som levereras till elförbrukaren, om spänningen då stiger och stiger blir effekten för hög för ekolodet tex som då kan skadas. Senast ändrad av Rolle85 | 15 maj 2012 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2012 Rätt Rolle. Dessutom är det kvadratiskt eftersom även strömmen ökar ofta linjärt med spänningen. Så ökar spänningen 50% blir effekten dubbelt så stor. Vissa apparater kan överhettas men jag gissar att intrument utan effektkrävande grejer klarar sig. Men t.ex en autopilot med en motor som drar ganska mycket, ekolod, värmare, ankarspel, bogpropeller osv kan ligga pyrt till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Maj , 2012 Det är i och för sig sant, men jag tror inte att det är så enkelt. Elektronik brukar konstrueras för en lägre spänning än den förväntade matningspänningen. För att det skall funka lägger man in en spänningsstabilisator som matar elektroniken. Som exempel kan elektroniken vara konstruerad för 9 V matas via en spänningsstabilisator som kan hantera 18 - 9, 5 V in och ändå lämna 9,0 V ut till elektroniken, som kan vara t. ex. en GPS. Spänninsstabilistorn är naturligtvis inbyggd i själva instrumentet. Om instrumenttilverkaren kostat på en switchad spänningsstabilisering sker nedtransformringen nästan utan effektförluster. Strömmen minskar därmed proportionellt med spänningen. De flesta laddare till mobiltelefoner är switchade AC-DC omvandlare. Om tillverkaren istället väljer en linjär spänningstabilisator sker transformeringen under konstant ström. Stabilisatorn funkar som en variablel resistor. Överspänningen tas upp över denna resistor. Detta torde forfarande vara det vanligaste sättet att stabilisera spänning för lågeffekt DC-DC omvandlare. Så här funkar också de flesta laddningsregulatorer i utombordare där det inte går att reglera fältmagnetiseringen. Här är ett exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-000-85&toc=19820 Alltså, elektronik i bilar och båtar uppför sig vanligen inte som en resitor, då antingen är effekten eller strömmen är konstant oberoende av matningsspänning. Senast ändrad av guestsson | 15 maj 2012 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Maj , 2012 men trådskaparens elförbrukare, ekolod, plotter osv har ju alla stängt av sig när spänningen når 17,9V så probemet finns ju där. Senast ändrad av Rolle85 | 15 maj 2012 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Maj , 2012 Precis, det är spänningen som är problemet inte strömmen eller effekten. Efffektn kan i och för sig vara sant om vi talar om själva stabilisatorn. I en linjär regulator stiger effekten som P = (Uin - Uut) x I, där Uut och I enligt tidigare resonemang är konstant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 15 Maj , 2012 Varje elpyl ar en maxpänning den tål. Matat från vanliga blybatterier borde inte spänningen gå över 14,2-14,5 volt för då är något fel med laddningen. Har motorn regulatorsense kan den vara placerad på fel ställe eller så kanske regulatorn är paj. Fixa problemet omedelbart innan saker förstörs. Sitter sens på annat batteri än det som laddas blir det fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 16 Maj , 2012 Jag hävdar fortfarande att 17,8 v laddspänning inte är är ett stort problem se denna tråd långt ner http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397526 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2012 Om man mäter 17.8V över battipolerna under en längre tid (mer än någon minut) så kokar du batterierna och kommer att köra sönder dem. Att laddspänningen är oreglerad från utombordare med klen laddström är inte speciellt allvarligt. Batteriet kommer att lasta så mycket så spänningen håller sig på rätt nivå. Oreglerad laddning med hög ström är däremot ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Maj , 2012 Om du mäter 17,8 V på batteripolskorna så klart att det är ett problem och något är fel. När man laddar försiktigt ska man inte ha högre batteripolspänning än max ca 14,2V annars kokar vattnet bort. Kanske man kan busa på upp mot 14,5 men det anser jag är mycket det om man vill batterierna ska hålla länge, Däremot om du mäter 17,8 vid generatorn och 14,2 vid batteriet har du bara spänningsfall i ledarna. Onödigt mycket kan tyckas att bränna bort 3,6V i ledningarna, men för batteriet OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Maj , 2012 men snälla, trådskaparens plotter och ekolod stänger ju av sig. Då är det ett problem i allra högsta grad. Nått har ju hänt sen han bytte batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Maj , 2012 Jag hade avbrott till batteriet en gång och ekolodet en Eagle Cuda gick direkt på den likriktade generatorspänningen från snurran som drog iväg uppåt. Bara att köpa nytt ekolod för över 16V pajade Cudan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 16 Maj , 2012 Jag är snäll .... Bara så att vi är överens... Trådskaparens problem kan vara allvarliga men det behöver, generellt sett, inte vara ett stort problem med en utombordare överladdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2012 Nu har vi ingen liten femhästare här med 2A lysspole utan en kraftig sak med en generator som på en bil. Med den strömmen kan man förstöra grejer. Det första man tänker på är batterierna men anlutna elapparater är inte säkra och att instrument stänger av innebär ju att spänningen är för hög. Vi kan fortsätta att diskutera att det inte gör något men man ska nog blanda upp teorin med lite praktik för att få balans på diskussionen. Jag tycker vi enas om att det är ett problem med 18V till elsystemet från en generator på 50A. Är det inte avbrott i en senseledare (om den nu har det) kan det t.ex vara laddningsregulatorn som är sönder. Fyll på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2012 Vissa apparater kan överhettas men jag gissar att intrument utan effektkrävande grejer klarar sig. Men t.ex en autopilot med en motor som drar ganska mycket, ekolod, värmare, ankarspel, bogpropeller osv kan ligga pyrt till. Det finns en del el ombord som inte naturligen har skydd för överbelastning eller är spänningsreglerade. Spänningsreglering äter energi och passar därmed dåligt för större effektförbrukare som de nämnda ovan. Då drar de onödigt mycket energi. Vad säger en fläkt till en värmare som går med dubbla märkeffekten. Hur går det med autopiloten eller kylkompressorn. Ankarspelet och bogpropellern är nog inga problem för det klarar inte generatorn att hålla uppe spänningen till. Men det finns en hel del utrustnng som kan ligga på marginalen. Underspänning kan ibland också vara ett problem. Jag fick byta skrivare hos en kund ett flertal gånger pga nätaggregat som pajade. Det hände aldrig annars så det var nåt skumt hos den kunden. Jag tänkte det var överspänning så jag mätte. 190V låg spänningen på och det var utanför specifikationen. Troligen försökte nätaggregatet kompensera den låga spänningen och strömmen blev för stor på nån komponent. Jag fick sätta dit ett annat fabrikat på den platsen. Den hade ett robustare kraftaggregat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Maj , 2012 Visst kan olika apparater vara konstruerade för olika spänningar, men de flesta har ett tillåtet område specificerat. Går man utanför det området finns stor risk att prylarna går hädan. Ni som läst halvledarspecar vet att det alltid finns absolute max ratings som man inte ska överskrida. Så när det gäller 12V system är det klokt att hålla sig under batterispänning max 14,2V så pajar inga prylar pga av överspänning. Varför tror ni man sätter ut spänningen för olika prylar inte det har nån betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafsson54 0 Postad 19 Maj , 2012 Ja..då är vi på banan igen. Startade mortorn och lät den gå på 2000 rm under 30 min. och kollade laddspänningen till båda batterierna. Glatt kunde jag konstatera att spänningen låg mellan 14.6-15.1 V. Verkar som om laddningsregulatorn har vaknat till liv efter vintersömnen och nu fungerar som den ska. Jag tackar alla som intresserat sig för fallet ...och visst fick jag tips. För mig är fallet löst....men vill ni fortsätta diskutera...så inte mig emot. Gustafsson54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Maj , 2012 Låter som du fortfarande har för hög laddspänning. Jämför med ditt bilbatteri när motorn laddar. Det ska ladda med samma spänning som båten för båda laddar blybatteri. Min 230V bilbatteriladdare avbryter vid 14,2 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser