KillerBoo 58 Postad 14 Maj , 2012 Gott o blandat till forumsexperterna. Eftersom det är lite av varje lägger jag det i mek.snack Frågorna är säkert märkesoberoende osv, men har iaf en färskvattenkyld (Martec) VP MD6A med elektrisk matarpump för dieseln. 1) I helgen gick motortempen upp. Jag observerade inte detta direkt utan kan ha kört någon stund utan sjövattenkylning.. Vid demontering upptäckte jag att impellern var kass vilken jag bytte. Dock hade slangen mellan avgaskrök och ljuddämpare fått en hel del stryk medan avgaserna gick torra. När jag så startade upp för att ta mig i hamn tyckte jag att maskin inte lät som normalt utan mer som om avgassystemet var tätt. Jfr m att hålla handen för avgasröret på en bil... typ. Så, jag slog igen maskin så fort det var möjligt och efter tilläggning, svordomar och lite kafffe gav jag mig i skruvandet igen. Demonterade slangen mellan krök och ljuddämpare och märkte att den separerat inuti. Det var som ett lock inuti i krökänden av slangen och sen ihopsmält. VSlangen ser ut som vilken kylarslang till bil som helst bortsett fr att det stod Volvo Penta på den.Att hälla vatten genom den var inte att tänka på, det bara sipprade ut.... Så, till frågan: Kan något ytterligare ha hänt i samband med detta? Avgaser och sjövatten måste ju ta vägen nånstans och med slangen såpass igensatt så... Bör jag lyfta toppen o kolla blockpackningen eller behövs det inte om jag kan konstatera att inget vatten finns i oljan? Som det verkar är inte så fallet och motorn gick bra, om än något svårstartad vid tillfället men har ju inte haft igång motorn därefter. Körde motorn kanske dryga 5 minuter med berått mod för att komma i hamn och motoroljan kan tänkas vara något gråaktig, men inte så jag skulle reagerat på det om jag nu inte vetat att nåt kan ha hänt. 2) Observerade även ett mindre dieselläckage (efter förfilter och bränslepump men före huvudfiltret) Visade sig vara en spricka i slangen som byttes med önskat resultat. Frågan jag har är dock om en viss startovillighet när maskin stått still ett par dagar kan hörräras hit? Eftersom läckan är före huvudfiltret borde ev luft som kommer in inte leta sig förbi huvudfiltret, där avluftningsskruven sitter? Eller tänker jag fel? Motorn har alltid gått bra och varit lättstartad fram till i höstas (då jag antar att läckaget kan ha börjat) 3) Jag har även ett glapp i kabeln till cirkulationspumpen i färskvattensystemet. Har vetat om det sedan förra våren men inte brytt mig om att fixa det, mest pga av lathet. Tänkte iaf ha fixat till detta när jag ändå stod på öronen i motorrummet men.. får inte ur skaddarna ur pumpen. Kanske de är permanent monterade, men tittar man på pumpen så går sladdarna ( och - båda inkapslade i ett hölje) ner i pumpen och sedan ska man dra över en gummihätta a la som på en fördelare på en bensinmotor. Nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser