Harry79 0 Postad 13 Maj , 2012 Hej, Har precis köpt min förta båt (Ryds 18 DC 2008). Utöver att slå på elsytemet och låta motorn gå några minuter innan start fik jag inga andra tips an säljaren. Vad säger ni? Är det något annat jag måste göra innan start och när jag klar för dagen? Finns det exvis bränslegrejer man måste slå av/på etc? Nån enkel checklista att följa? Tack på förhand! Harry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2012 Jag gillar att slå av huvudbrytaren så båten är strömlös när jag lämnar den. Finns det genomföringar? Dvs slangar som går ut genom båtbotten för att ta in sjövatten som det sitter ventil på? I så fall är det bra att stänga även dessa ventiler när man lämnar båten. Du har inombordare? Jag har lite tvångstankar i min egen båt i början av varje dag; om att alltid lyfta på locket, kolla efter läckage av vatten/diesel, kolla om oljan har rätt nivå och är svart (grå-gul-vit olja = vatten = dyra problem), kolla om grovvattenfiltret för kylningen är rent. Båt ska altid förtöjas för storm. Dvs tillräckligt grova tampar. Finns rekommendationer om förtöjning på nätet t ex Atlanticas säkerhetsguide sid 5-10:xxx Annars är moderna båtar rätt enkla. Ha en bra sommar på sjön! Senast ändrad av Anders_St | 14 maj 2012 | 10:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 14 Maj , 2012 Precis som anders skrev. Vid start starta maskin o kolla så det låterbra , ut med flaggan o ta in fendrarna. Så himla fult med folk som kör runt med hängande fendrar. När du kommer hem slå av huvudströmbrytaren o kolla så att det ser ok ut i motorrummet. Förtöj med tampar som har ryckdämpare. Annars väldigt fin båt o relativt okomplicerad. Så lycka till o välkommen tll MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 14 Maj , 2012 Plotter, flytväst, dödmansgrepp, pissa i öskaret. Tänk säkerhet i början. Ha kul och spendera massor av tid i båten, båtlivet blir roligare ju mer erfaren man blir och ju mer hemma man är i sin båt. Använd forumet, det finns inga dumma frågor. Välkommen till båtlivet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser