Gorfus 0 Postad 13 Maj , 2012 Hej. Har en Nanni 3.75 (21 hk) från 2002 som gått 900 timmar. Den blev lite svårstartad i höstas. Med det menar jag att jag att startmotorn får gå 15-20 sekunder innan den tänder när den är kall. Nu har jag lagt i båten och den startade bra när jag hade luftat systemet och nu när jag var där i dag några dagar senare så var den svårstartad igen. När den kom i gång vill den den hacka lite när den gick på tomgång. När den gått ett tag gick den bra. Jag har haft isär ett förfilter (vattenavskiljande) http://www.maringuiden.se/forum/;thread=370176&highlight=nanni och tömt för att sedan skruva på det igen. Kan det vara så att det kommer in luft någonstans? Skulle jag bytt packning till förfiltret? Kanske borde rengöra tanken men jag har kikat ner och tycker att det ser ok ut. Är det onormalt att det tar 15-20 sekunder för den att starta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2012 Försök med övertryck i tanken, då ser du om det läcker nånstans. Har det då läckt tillbaka bränsle till tanken och du fått luft i systemet kan du se om det pyser luft eller kommer diesel direkt när du luftar. Gummiringen håller säkert några isärskruvningar men behöver kollas så den inte kommit snett. De kan expandera något och behöva lite hjälp att komma rätt. Övertrycket kan du kanske få genom att lossa luftslangen, blåsa där med munnen eller luftpump och dra ihop den med skruvtving eller svetstång och ett par ribbor. eller som detta ur ett tidigare inlägg på MG: Du kan om du vill underlätta framtida torrläggningar genom en enkel koppling till luftslangen till tanken. Vitsen är att skapa ett svagt övertryck i tanken för att bränslet ska flöda fram till luftningsställena. Sätt ett T-stycke på tankens luftslang. Mellan T-stycket och luftslangens utlopp sätts en kran. Sätt en slangstump på T-stycket och en ytterligare kran. Nu kan du stänga utgående kranen och blåsa med munnen eller madrasspump så du får övertryck i tanken och stänga till även denna kran. Gå ner till maskinen och öppna luftskruvarna tills bränsle flödar. Senast ändrad av forgus31 | 14 maj 2012 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2012 Det andra är att den kanske blivit otät i ventiler eller kolvringar. Mät kompressionen eller värm insugsluften med en kamin. Startar den lätt med varm luft kan du behöva slipa ventiler som ett första försök att förbättra kompressionen. Det kan nog behövas efter nästan tusen timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gorfus 0 Postad 14 Maj , 2012 Behövs förfiltret egentligen? Har alla det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gorfus 0 Postad 14 Maj , 2012 Rent praktiskt, hur går jag tillväga för att tillsätta varm luft i insuhget? (luftintager, luftfiltret?). Kan man sätta dit en hårtork kloss an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2012 Sätt eller låt nån hålla den så nära insuget som möjligt. En värmekamin kan man sätta så den blåser varmluft nära insuget. Gärna max effekt. Förfilter behövs numera pga dieseln som kan ge bakterietillväxt. Viktigt också att vattnet stannar innan det kommer in i motorn där det kan rosta om det blir liggande på fel ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser