Gedda 24 Postad 13 Maj , 2012 Hej! Gick över mitt ankarspel på båten, det sitter en elmotor på 12V 1,6kw. vad anses som rimlig kabelarea? avståndet mellan batteri och ankarspel är ca 2 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Maj , 2012 12V 1,6kW är ju 133 A. Ska man göra som hemma så 6A/ mm² blir det ca 20-25mm². Med 4 m ggr 0.017/20 ggr 133 blir det ett spänningsfall på max 0,45V och det kan du acceptera anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Maj , 2012 då blir det till att åka och handla! tack ska du ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 14 Maj , 2012 Hej Jag hade nog gått upp lite i area, spänningsfallet är inte så farligt, men värmeutvecklingen i kabeln kan bli hög. Om det bara handlar om 2 meter kabel så blir spänningsfallet 0,46 vid 20 mm2 (vid plus 15 grader) och bara 0,19 vid 50 mm2 och kostnaden för 50mm2 är inte så farligt mycket högre. Sedan kan tidens tand göra att inte alla kardeler är med i matchen så då är det bättre att gå upp lite i area. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Maj , 2012 6A/mm² har man som standard i elkablar som går i VP rör i hus och de brinner inte upp. 133A 0,46V är 61W som fördelar sig på 4 m 20mm^2 . Det blir knappast mer än fisljummet om man kör länge med ankarspelet. Men givertvis fungerar det med tjockare kablar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 14 Maj , 2012 Om det nu är så att ankarspelet är stämplat 1,6 kW, så är det ett worst case scenario. Vi normal användning så drar spelet kanske hälften av ovanstående. Jag skulle inte ha tagit grövre kabel en 16 mm2. Glöm inte när det gäller likströmsmotorer att strömmen de drar är direkt proportionell mot belastningen, och hur gör du när du tar upp ankaret? Jag kör iallafall långsamt framåt samtidigt vilket innebär att belastningen på ankarspelet miskar avsevärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser