Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
rolina

Problem med min Mercery optimax...

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min mercery optimax 115 hk. Den går jämt och bra i tomgång och till 2500 varv. men när jag sedan drar på så börjar motorn att hacka och tjöva sig. Sedan när jag drar ner den på tomgång igen så går den jämt och bra. Har inget vatten i bränslet i och med att jag tömde tanken i höstas och fyllde på rent 98 oktanit bränsle. Kan någon hjälpa mig med detta problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skjuter jag lite från höften , för jag hade samma fenomen på mina v8or Efi . Det jag hade va skit i vst . Gammal bensin som har kristaliserat sig ( såg ut som fint pulver ) och det satte sig i högtryckspumpen och gjorde att soppan inte komfram ! Så , en rengöring på soppans väg genom motorn för pulvret löser sig inte ..... Vst ...voper separate tank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset...skall kolla upp detta det är mycket möjligt att det kan vara detta fenomen...Krister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimaxer kan ju ibland ha felande tändspolar. Men jag vet inte om det felet är intermittent på olika varvtal. Här med återförsäljare på Mercery, de vet nog direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en Optimax 115 och har råkat ut för en tändspole som lade av. Symptomen var inte direkt som ovan. Förbrukningen gick upp, låg på ca. 1.1l/h på tomgång jmfr. med 0.7 innan. Motorn dog på tomgång vid växel i ett flertal gånger men gick annars förvånadsvärt jämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det var det problemet..låg en hel del vitt gojs i botten iförsta filtret. Och hade även täppt igen boster  pumpens sil. Tackar för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...