Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
mickeboat

Suzuki dt 40 som bara vi gå redigt upp till halvgas

Rekommendera Poster

Hej jag har en suzuki DT 40 -91 som inte vill gå redigt över halvgas, motorn är lätt startad och går bra tills den kommer upp till halvgas ca då den ska börja plana ut då händer inte mer och det låter nästan som den fyrtaktar som en gammal moped. Jag har rengjort förgasaren, och bränslepumpen, bytt stift men ingen skillnad. Tacksam för svar om någon har någon ide om vad det kan va för fel eller om någon har varit med om något liknande.

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Levererar bränslepumpen tillräckligt med soppa?Har haft lknande problem men löste det med en ny pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Jag har haft nere bränslepumpen och det ser riktigt ut och motorn reagerar inte mer om man pumpar på blåsan under färd, jag tycker att den borde göra det om den saknar tillräkligt med bränsle. Jag har kollat reed ventilerna utifrån, och dom ser riktiga ut.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... jag hade nog riggat en liten hängande flaska med bensin. Tyngdlagen krånglar sällan. ;)
Ett sådant test borde ju spiksäkert avgöra ifall det är dåligt flöde.

Mopparna fyrtaktade när man ströp sitt ställbara munstycke aningens för mycket. Verkar ju snarlikt ditt problem, är du hundra på att alla kanaler och munstycken är helt rena?

Magnettändning ger ju mer effekt desto högre varvtal, så där borde väl inte vara nåt problem. Om det nu inte blir tjuv-överslag nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr korrigera mig litet, moppar fyrtaktade tydligen när man inte ströp sitt ställbara munstycke tillräckligt.
I alla fall om man skall tro svaren i tidningen Ny Teknik ...
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3467641.ece

Länge sedan, minnet bra men kort osv ... blush

Edit tillägg: Om motorn verkligen fyrtaktar så är alltså blandningen för fet, och då kommer saken i ett annat läge. (Skulle kanske först chansat och bytt nålventilen (nr 10 i fig 4) om det aldrig är gjort, för den slits ju och tätar sämre med åren.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 maj 2012 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har jag konstaterat att den går bättre om man tar bort luft kåpan och motorkåpan så man kan tro att den får för mycke bränsle .någon som vet vad det ska vara för storlek på huvudmunstycket ?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ...
Hål i fasta bränslemunstycken kan ju iofs plötsligt bli mindre pga smuts, men knappast tvärtom??
[Motortillverkare har f.ö. stora resurser för att bestycka förgasare med exakt rätt munstycksbalans för maximala prestanda, glöm kort sagt att labba själv med hålstorlekar, och detta särskilt ifall motorn relativt nyss fungerat bra!]

Skulle därför själv i första hand här misstänkt för hög flottörhusnivå som orsak till fet blandning.
Kan förmodligen bero på läckande tung flottör eller sliten nålventil, men nog också på felaktigt reglerad bränslepumps-tryck? (Jag förutsätter alltså här att luftfilter och förgasarens stora  luftmunstycken har normalt flöde.)

En liten test-tank enligt min tidigare beskrivning skulle nog avgöra saken enklast?
(Går motorn bra med fri självtillrinning ifrån 0,1 till typ 1,5 meters höjd ovan förgasaren så är väl åtminstone klarlagt att felet beror på just förhöjd flottörhusnivå!?
Alltså inte skitet luftfilter eller igensatta luftmunstycken eller för den delen plötsligt rätt mirakulöst förstorat hål i huvud-bränslemunstycket etc. ;)

Bränslepumpen har förmodligen en reglerande övertrycksreducering* - lite likt exempelvis motorers vanliga oljecirkulationspumpar - som internt inuti pumpen öppnar en återströmningskanal då maxtrycket uppnåtts??
[Tänker att om inte så skulle vara fallet så förutsätts väl att pumpflödet i varje ögonblick exakt skulle  motsvara bränsleförbrukningen, och i förlängningen att nivåreglering via flottör/nålventil inte alls behövs? Så är det givetvis inte, fjäderbelastade tryckventiler kan aldrig reglera en fri vätskenivå med den millimeterprecision som krävs.]    
Handlar nog alltså i bränslepumpsfallet om riktig små övertryck som faktiskt är önskvärda, för allt tryck utöver typ ett par decimeters fallhöjd blir bara onödig och ger icke önskvärd belastning på flottör/nålventil. Pumpen skall kort sagt idealt leverera ett alltid tillräckligt men bara svagt övertryck, precis som en gammaldags falltank!?

*) Övergripande benämnd som 2 så är spiralfjädern i den tidigare länkade pumpskissen i mina ögon intressant som möjlig tryckreglerande referenskraft i en ventilfunktion?
Vete tusan, men nån sorts övertrycks-reducering är rimligen nödvändig för att inte sänka en flottör vars flytförmåga alltid är begränsad??



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 maj 2012 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...