Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
DanielLarsson

Varvräknaren visar för lågt VP2003T

Rekommendera Poster

Har precis blivit klar med installationen av en Penta 2003T i min skäreleja. Under provturen visar varvräknaren för lågt värde, runt 200 på tomgång (skall vara ca850) och reser sig till ungefär 800 på full rulle (ca 3500).

Har mätt en utgående ström på ca 7,5V på W klämman och hela vägen upp till mätaren, inga kabelbrott mao. Det finns inga skruvar eller hål för justering på mätarens baksida.

Snubben jag köpte motorn av (David i Gbg) handlar med begagnade motorer så det är tänkbart att instrumentpanelen inte hängt ihop med just denna motorn men det skall väl f_n inte spela nån roll, eller???

Jag har slut på ideer. Har ni några?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen annan svarat på inlägget kan jag ge dig några första kommentarer i alla fall.

Varvärknaren räknar pulser från generatorns W-utgång och tittar inte på vilken på spänning du har ut. W-kontakten på generatorn sitter på en av lindningarna i generatorn och är inkopplad innan likriktardioderna så du får växelström ut. Mäter du så ser du c:a halva laddspänningen om du mäter med likspänningsområdet på din voltmeter, vilket du ju också verkar ha.

Så frågan är nog varför frekvensen ut från generatorn inte passar varvräknaren. Det verkar vara en faktor 4,3 ungefär oberoende av ditt varvtal. Visserligen skulle det kunna vara så att du kör generatorn på 1/4 av sitt rätta varvtal eller att något gått sönder, men min gissning är att dom helt enkelt inte passar ihop.

Kör du den för långsamt borde den inte orka ge tillräcklig effekt för laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa av VPs  varvräknare har en justering för att ställa in rätt visning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan möjligen vara så att den nya generatorns poltal skiljer mot den gamla, men en faktor 4 låter mycket. Om VR visat för mycket så hade det ev.funnits knep som fixat problemet, men inte som det nu är Jag skulle kontakta de som sålt generatorn och fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Volvo-manualen, går att hitta på nätet ser man hur man kopplar in varvräknaren mot resten.

Den manual jag hittar för 2003 kan jag tyvär inte koipiera ifrån (spärr av något slag)

Helt klart verkar det vara W-utgången på generatorn som lämnar inpulser som sedan kan omsätas av varvräknaren till varvtal ( en storts växelspänning)

Då borde det vara generatorn som har fel utväxling. Att förhållandet blir 4,3 som någon räknat ut kan ju bero på storleken på remskivor och liknande. Skulle därför tro att det INTE är originalgeneratorn som sitter monterad.

Kanske finns det någon annan lösning med annan varvräknare och givare på svänghjulet eller liknande som kan användas i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog isär instrumentpanelen och kollade artikelnummer på mätaren (en VDO). Det visade sig att min instrumentpanel är till en tidigare variant av motorn och kräver en särskild varvtalsgivare, något min motor inte har.

Så det blir att höra av sig till handlaren och begära ett byte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...