Peter_K 4 184 Postad 16 Juni , 2012 Jag är klar och sjösatt och gjorde som jag skrev högre upp, dvs lät Biltemas epoxy härda igenom fullt ut, slipade och tvättade botten och målade med Lefants gula epoxy och gick direkt på med Nautican när jag gått ett varv, också 1,5 timme emellan. Inga krackeleringar alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2012 Kul att det går bra för andra! Vad kan man göra i mitt fall då? Går det att stryka 2:dra laget bottenfärg och låtsas som det regnar, eller måste jag slipa bort bottenfärgen ner till epoxin? Det var killarna i båtaffären som sa att jag kunde ha dessa produkter tillsammans och dom sa även att jag skulle lägga bottenfärgen när epoxin var nästintill klibbfri vilket den var vid påförandet. Fan det här ska dom få ersätta isåfall, arbete som inte jag hade räknat med ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Juni , 2012 Det kanske redan är skrivet, men har du använt lösningsmedelsbaserad eller lösningsmedelsfri epoxi Chrille? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 16 Juni , 2012 Skulle du säga att det är bottenfärgen eller epoxyn som krackelerar? Är det bara bottenfärgen skulle jag bara lägga på ett nytt lager utan att tveka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2012 Det är hempels light primer, den är väl lösningsmedelsbaserad vad jag förstått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2012 Näe epoxin har funkat perfekt att stryka på alla 5 lager utan det är bottenfärgen som krackelerade efter typ 15-30 min, så du tror inte det är så farligt? Själva epoxin är ju intakt, så det kanske räcker att slipa ner bottenfärgen till nästa år? Men då blir min nästa fråga, kommer det att krackelera även då om jag ska köra med Lefant igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 16 Juni , 2012 Jag tycker det låter som om lösningsmedlet i Hempels epoxy inte funkar ihop med Nautican. Nu är lösningsmedlet borta, och därför borde det inte vara några problem med ett nytt lager bottenfärg. Men, testa på en begränsad yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2012 Ja jag ska prova på en bit imorrn, nu lugnade du en orolig själ lite iaf ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 16 Juni , 2012 Var lite varsam när du lägger på andra lagret. För mig löste andra lagret det första när jag gnuggade för länge eller gick tillbaka pga rinning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Juni , 2012 Kan det tänkas att epoxin läcker lite lösningsmedel långt efter angiven härdningstid och att det är det som bottenfärgen reagerar med? Vi har ju dessutom inte haft speciellt varmt någonstans i landet den senaste tiden så vädret har ju inte direkt varit behjälpligt för oss som valt att epoxibehandla våra båtar inför den här sommaren... Vi har bara kommit till första steget i att återföra material på båten. Det har bara varit slipning fram tills i förrgår då jag äntligen kunde lägga på NM Laminering. Nästa steg är spackling till önskad yta följt av två lager epoxi. Vi kommer inte lägga på någon bottenfärg så det momentet slipper vi i alla fall. Jag räknar med att allt ska vara klart efter tio arbetstillfällen och sedan ska sista lagret epoxi härda en vecka innan båten kan läggas i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2012 Flintstone@ ja jag vet inte faktiskt men jag har ju fördel att vara inomhus i isolerat garage så temperaturen har ju legat bra i förhållande till utetempen. Kan det månne vara vi två som är dom sista att sjösätta iår av svenska båtägare? ;0) när målningen är klar så ska rutor tätas sen motorservice och sist polering, båtplats och försäkring är betald så i ska hon. I värsta fall får jag träna lungorna och plocka fram min gamla gummibåt som hängt med sen man var 12 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Juni , 2012 Inte är vi sist! På vår båtuppställningsplats är det flera båtar som ligger långt efter oss vilket är lite skönt...det hade känts väldigt ödsligt att stå ensam och greja på en grusplan som på vintern härbergerar runt 350 st båtar! Du kommer säkert komma i före oss också, vi är inte helt säkra på att bli klara i år då det inte bara är epoxibehandlingen som behöver göras. Jag spanar faktiskt lite på Blocket efter någon billig substitutbåt (under 10.000 kr) som vi kan ha i sommar och sedan sälja i höst utan att förlora för många tusenlappar. Båtplats har vi ju som kommer vara tom tills vi lägger i någon båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Juni , 2012 Idag så strök jag på andra laget bottenfärg, den satte sej på det första som hade krackelerat men den fyllde dock inte ut så krackeleringarna doldes helt. Jag efterslätade allt med pensel även fast man enligt tillverkaren rekomenderade filtroller, tyckte resultatet blev bättre med penseldrag. Bottenfärgen syns ju bara 2 ggr per år ändå så man får vara nöjd. Tror mina båtvänner här att bottenfärgen ändå fyller sin funktion? Vid upptagning i höst får man väl se efter en högtryckstvätt hur mycket som sitter kvar, då är det väl bara att våtslipa, Eventuellt spackla upp ojämnheter och stryka på ny bottenfärg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 18 Juni , 2012 Så länge du inte har för tunnt så fyller den sin funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser