Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Chrille_82

Slipa och epoxibehandla

Rekommendera Poster

Fastnar inte bottenfärgen på biltemas epoxi lika bra? Jag tänkte inhandla Hempels epoxiförsegling, till bottenfärg blir det för mej lefants copper nautica. Står på deras hemsida att man även ska köra med lefants Epoxiprimer innan men det är väl inte ett måste? Skiljer det verkligen så mycket mellan märken som finns? Edit. Killen i butiken sa inget om det iaf.

 

Senast ändrad av Chrille_82 | 15 maj 2012 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det skit samma, men jag tänkte inte chansa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha idag är det perfekt gynnsamt väder för slipning av botten, dock har jag lite frågor. Hur brukar ni göra med markering av gamla vattenlinjen? Mäter man ut det på nåt sätt innan slipning. Slipar man sedan och lägger epoxi precis där vattenlinjen skall vara eller brukar man gå en bit till upp på skrovsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en målad vattenlinjerand. Den har en överkant som ligger någon decimeter ovan vattenytan. Jag har slipat bort den och så målar jag epoxy upp till överkanten, mäter sedan nedåt från den. Ska idag (förhoppningsvis) börja med en ny vattenlinjerand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag kört av bort på ena sidan, nu ser man de små skadorna jag tidigare skrev om i inlägget.

Hur bör jag gå vidare för att laga dessa små skador?

OBS! denna bilden är inga genomgående hål



Senast ändrad av Chrille_82 | 17 maj 2012 | 20:09

post-29823-1394237069,752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dessa sprickor finns oxå på några ställen alltifrån 10-40cm, vet ej om dom är genomgående, dom är tunna som ett hårsstrå


obs! dålig upplösning men några centimeter ner från steget ser man dom.

Senast ändrad av Chrille_82 | 17 maj 2012 | 20:22



Senast ändrad av Chrille_82 | 17 maj 2012 | 20:24

post-29823-1394237069,8993_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Finns det en enda plastbåt utan sprickor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

denna bilden visar min olycka med fejnsågen, den vet jag att den är var genomgående men när jag plastade nya skott och ny durk platade jag även över detta innifrån, hela båten är även målad med topcoat invändigt.

Tips på hur alla dessa hål ska lagas är jag otroligt tacksam för.

Annars måste jag säga att hon var över förväntan otroligt fin och slät under, hon är ju faktiskt 23år gammal

en sak till jag undrar över, hur kommer man lättast åt att slipa kölen när båten står på trailer, även kölrullarna är ju i vägenfrown

likaså när man ska stryka på epoxin hur gör ni då med båten på trailern?



Senast ändrad av Chrille_82 | 17 maj 2012 | 20:20

post-29823-1394237069,9586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan måla klart där du kommer åt, sen flyttar du båten ett par decimeter och målar där du inte kommit åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fast jag ska stryka på nästa lager medans det första fortfarande är lite klibbigt men å andra sidan kan man kanske stryka 4 lager som den står och sen flytta fram och måla det man ej kom åt efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, du kan göra klart allt där du kommer åt och sedan flytta båten.

Jag kommer göra så här på vår båt som står på bockar: måla på så mycket jag kommer åt i första lagret, lager två lämnar jag ett  fält på kanske fem cm, lager tre ytterligare fem cm. När allt härdat tillräckligt lyfter jag båten så jag kan flytta bockarna utanför det område som inte är klart och lägger lite plast emellan så jag är säker på att epoxin inte fastnar i bockarna. Sen målar jag första lagret där jag inte alls kommit åt, andra lagret på fältet som då är runt tio cm och avslutar med att måla det tredje lagret som då är 20 cm brett. 

På detta sätt vet jag att jag har fått tillräckligt tjockt lager epoxi överallt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna är ju lättast. Slipa bort så lite som möjligt så att det blir rent laminat. Jag hade nog använt min Dremmel -toppslip. Ev sågat till en mall av masonit som täckte över det mesta runt sprickan. Är ju gammal och darrhänt och toppslipen kan ställa till med mycket onödiga skador om det vill sig.

Lägg i gelcoatspackel. Vattenslipa, har själv papper upp till 1400. Polera och vaxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga bara på en bild.

Om skadan inte är för djup.

Grundtipps; Slipa rent som ovan och laga upp med gelcoatspackel.

post-945-1394237071,7045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt småkraffs har jag aldrig brytt mig om. blush

Det finns nåt medel man kan ha på och som kryper in i sprickorna, men det har jag själv aldrig annvvänt. Jag är en slarvpellerwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar epoxispackel och inte gelciatspackel va? Alla bilderna är ju under vattenlinjen. Så man behöver inte plasta och väva dessa skador? Så han säger, slarvpelle.. Det ska vara rent och snyggt😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alla skadorna under vattenlinjen. Även där du körde igenom med multimastern.

I så fall kan du köra med epoxyspackel om det inte är för djupt och det är ju inte så noga hur du gör när du slipar rent.

Är det djupt bör man kanske slipa över på ett större område och laminera upp några lager. Men jag tyckte inte det såg djupt ut, men det är svårt att se på bilder. Lättare när det är helkvaddat.

Jag trodde att det var i gelcoaten ovan vattenlinjen och där skall man va försktig och göra så små skador som möjligt - även när man reparerar.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes sir! Alla är under vattenlinjen, har slipat ner till gelcoaten för att snart påbörja epoxibehandlingen. Den skada jag oroar mej mest över är nog dom små sprickorna, kan det spricka mer efter lagning eller är det gelcoaten som varit för tjock och därav sprickit i hård sjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte oroa dig för de där små sprickorna. Epoxin kommer fylla ut dem och jag har en känsla av att epoxi är lite segare än gelcoat så sprickorna kommer säkert inte bli större.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nyfiken, idag när jag slipade andra sidan körde jag bort all gelcoat där det var lite sprickor. Vid närmare granskning är det bara gelcoaten som spruckit, laminatet är helt intakt och det lär det troligtvis vara vid alla sprickor. Så jag beslutar mej för att inte slipa ner resterande sprickor utan endast stryka epoxi i dom. Imorrn får jag flytta runt lite på kölrullarna så jag kommer åt det sista men snart är det klart, fast känns som man blivit överkörd av en bil, öm i hela kroppen😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställer en fråga i denna tråden eftersom den är mest aktiv i ämnet: Jag har slipat ner till plastrent, tvättat med färskvatten och aceton och lagt på två av fem lager VC TAR2 och får som många andra små luftbubblor i epoxigrunden. Skall man slipa eller skrapa bort dessa med en sickel innan man kör vidareeller vad är rekommendationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

I morgon är det dags för sjösättning!

Har varit ett drygt arbete, men ca 55 timmars effektivt arbete för handskrapning och slipning med excenterslip och trekantsslip gav ett perfekt resultat, spacklade ojämnheter med VC Watertite, la på fem lager med VC TAR2 och slutligen två lager med VC 17m!

Vet inte vad jag vågar förvänta mig vid första provkörningen men någon nytta borde det ju göra jämför med gamla mängder av ojämn och flagnande bottenfärg..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Jag ska snart stryka första lagret epoxi på min, bara jag kan sjösätta innan semestern är jag nöjd... Känns inte bra att stressa med en massa slarv som följd. Hur gjorde du med dina bubblor på epoxin sen? Kan vara intressant att veta ifall man står inför samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät den lite vågiga struktur som epoxin gav vara, säg att en botten som var riktigt ojämn före nu blev 95% och kunde blivit 100% med ytterligare våtslipning men det kan jag göra ett annat år om jag mot förmodan har för lite att pilla med :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar tråden lite, har nu kommit halvvägs med epoxibehandlingen och då kom en fråga upp i mitt huve... Hur gör man när man efter några års bottenmålning behöver slipa ner färgen? Risken är väl stor att epoxin går åt skogen då. Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Provkörde vår båt igår, toppfarten steg från höstens 21,5 knop till 27,7 knop med med GPS båda gångerna - mkt nöjd så långt! Stor skillnad mellan mängder med gammal ojämn bottenfärg kontra slät botten med två lager VC17m!

Just valet av VC17m som bygger så otroligt tunna skikt gör att vi troligen inte kommer att behöva slipa ner botten nämnvärt. I så fall kommer vi att våtslipa för att få slätt men inte hela vägen ner till epoxin. Du kan ju naturligtvis välja en avvikande kulör på din epoxi så att du ser när du slipar ner till den nivån utan att fortsätta och slipa igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då vet jag det. Problemet är att jag tänkte avsluta med den vita epoxin eftersom jag ska ha Lefants copper nautica som oxå är väldigt tunn, frågan är då hur bra den täcker epoxin om jag ska avsluta med grått istället? Kanske kan blanda den vita och den grå så man ser sista lagret epoxi vid nästa slipning ihopp om att bottenfärgen täcker. Så pass! Fast skrovet hade säkert sugit upp en hel del vatten med, ska bli intressant att se vad min toppar. Senast gjorde den 47knop och då var den helt vattensjuk utan min vetskap! Inte ens bottenstocken var riktigt gjort, synligt balsa på många ställen :0( jävla amerikanare. Nu däremot kanske den är tyngre med all plast och topcoat ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering igen då... Körde sista laget light primer idag och ca1-1,5 timmar efter när epoxilagret var knapt lite klibbigt strök jag på Lefants copper Nautica. Såg sen att bottenfärgen krackelerat nästan överallt! Är allt mitt hårda jobb gjort helt i onödan nu eller blir bottenfärgen slät vid andrastrykningen? Fattar inte, jag är väl lite av en perfektionist dessvärre och har ju följt allting till pricka. Tacksam för svar om det är fler som haft samma problem och hur ni gjorde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...