Chrille_82 5 Postad 12 Maj , 2012 Sitter och funderar på om jag ska slipa ner den gamla bottenfärgen och samtidigt epoxibehandla. Att jag funderar på at göra detta ingrepp är dels för vattenskydd och även för att jag upptäckt små hål vid stegen bak. Har lite frågor innan, går det att täta även små hål(2mm)i skrovet med en epoxibehandling, eller bör man använda väv, hur lång tid skulle det ta cirka att slipa ner två lager bottenfärg samt epoxibehandla? (17 fot) jag har tänkt köra med slipmaskin. Räcker det med att bara stryka på epoxi eller måste man köra med primer och bottenfärg sedan, hur lång tid måste epoxin härda innan man kan sjösätta? Många frågor blev det. Har aldrig epoxibehandlat en båt förut men är kompetent nog at göra detta jobbet, tips på tillvägagångsätt och eventuella genvägar tages vänligen emot. Ber om ursäkt för den sammanhängande texten, skriver från IPhone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 12 Maj , 2012 Finns jättemånga inlägg om detta som du kan söka på. Kortfattat kan man säga att du kan räkna med 1-2 arbetsdagar att skrapa och slipa ren botten. Epoxibehandlingen tar minst 3 dagar om man är snabb och gör det i exakt rätt ordning. Sedan ska det härda en vecka , primer bottenfärg. Räkna med minst 2 veckor. Det finns inga genvägar. Försöker du nyttja några blir det inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Maj , 2012 De små skadorna fräser du ur så det bllir rent. Hålen är de genomgående eller bara gropar. Är det genomgående hål så skulle jag tagit ett borr som har en lite större diameter än hålet ifråga och borrat genom hålet. Men eftersom de är så små som 2 mm misstänker jag att det är gropar. jag skulle tagit en försänkare och fräst ur groparna så att det blir rent. Det går naturligtvis lika bra med ett borr men det är mycket riskablare om du kör med borrmaskin. det är lätt att borret griper tag och borrar rätt igenom. Skall du använda borr så ta det mellan fingrarna och snurra det fram och tillbaka. Sen blandar du till ren epoxy och när du blandat epoxyn i två kärl. Först i det ena och sen hälla över till det andra och skrapa ur allt. Sen blandar du epoxyn noga en gång till. Efter det blandar du i microbalonger till ett spackel. fast det går väl åt så lite så det kan va lika bra att köpa färdigt epoxyspackel. För att slipa ner gammal bottenfärg till ren gelcoat brukar jag använda exenterslip med 40-papper, kopplad till en grovdamsugare. Jag skulle använt en epoxygrundfärg som epoxybehandling, Brukar köra med Gelshield, som jag tycker funkar bra. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=506&artname=Grundfärg - International&sok=gelshield Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Jo jag vet, har kollat så ögonen går i kors, därför tänkte jag lite i dom latas bana... Angående det här med genvägar så förtydligar jag mej, jag menade mera att om man kanske kunde stryka bottefärg innan sista epoxistrykningen torkat och på så sätt sluppit slipning och primer. Ok, 2 veckor då har man en hum om hur lång tid det kan ta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Har petat lite och det verkar som att en del är genomgående och en del bara genom gelcoaten. Jag köpte ett epoxi-repkit för några månader sen som även gick att blanda till spackel utav. Det är bara 2lager bottenfärg på båten så det borde väl gå ganska smidigt? Förra ägaren har haft fel bottenfärg på båten så det är oxå en av anledningarna till att jag vill slipa ner den, dessutom ser man om det finns fler skador under bottenfärgen som inte syns nu. Om jag fattat dej rätt så räcker det med att spackla i hålen och sedan försegla med tex gelshield? Det behövs inte plastas med väv och epoxi för så små skador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 13 Maj , 2012 När du skriver genomgående hål, går de rakt igenom så båten tar in vatten om du sjösätter, eller är det hål in till någon form av distansmaterial? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Inte vad jag har uppmärksammat iaf. Ska slipa bort lite för att kolla nogrannare men vad jag tror så är det inte hål rakt igenom. Plastade om båten invändigt med nya skott och nytt golv och när jag gjorde detta syntes inga hål innifrån när jag granskade insidan. Båten har inte varit sjösatt nu på två säsonger, men senast den var i så stod det ca: 5cm vatten i botten. Idag såg jag även en annan sak när jag kom ut efter gårdagens regnande att det stod vatten i botten lika som sist den var sjösatt. Eftersom båten står på trailer fortfarande försedd med nytt kapell och alltså fortfarande med vatten så måste det leta sej in via rutorna! Tips på vad man tätar dessa med? Blir så trött *suck* nästan så man vill hoppa över även denna säsong för tiden bara springer iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 13 Maj , 2012 Täta rutor gör man med lämplig tätmassa från Sika eller Biltemas Marine Sealer. Är det bara en liten springa kan man köra med Lefants spricktätare som letar sig in. Det kan också vara kondens i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2012 När jag bytade logg häromåret, fick jag ett genomgående hål som jag inte lyckades trolla bort. Borrade genom med ett lite större borr. 6 mm har jag för mig. Fräste ur på bägge sidor med en försänkare och tätade på utsidan med Silvertape. Fyllde sen hålet från insidan med epoxy. Som på den bifogade bilden. Nu är ju mitt skrov ganska kraftigt, Borrade ur för en bottengenomföring härom dan. Det var bara styvt 15 mm. Jag skulle lagat upp alla skavankerna med epoxyspackel. Är det lite större skador och/ eller genomgående skador, så är det inte farligt att slipa bort gelcoaten och lägga på ett par lager väv om det är under vattenlinjen. Ovan vattenlinjen, i gelcoaten, kan det va bra att begränsa arbetet så mycket som möjligt. Där skall du använda polyesterprodukter typ gelcoatspackel. När alla skavankerna är lagade, skrovet renslipat och avtvättat med aceton lägger du på epoxybehandlingen. Jag skulle valt en epoxygrundfärg typ Gelshield för ett sånt projekt. Är inte alls säker på att det blir bättre med ren epoxy och jag tror det är svårare att få det hela bra. I ditt svar till mig skriver du; Har petat lite och det verkar som att en del är genomgående och en del bara genom gelcoaten. I ditt svar till Peter skriver du; Inte vad jag har uppmärksammat iaf. Ska slipa bort lite för att kolla nogrannare men vad jag tror så är det inte hål rakt igenom. En aning motsägelsefullt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Ok, förra ägaren hade tätat med silicon som jag tagit bort. Är man då tvungen att fortsätta med det? Kondens i den omfattningen är långsökt eftersom båten endast stått ute 2dagar efter 2år inomhus. Den så kallade tätningen original mellan relingen och rutan är nån slags skumlist, bör man ta bort den och ersätta oxå kanske? Senast ändrad av Chrille_82 | 13 maj 2012 | 14:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Ursäkta för den dåliga uppdateringen, skrev till Peter_K idag efter jag granskat hålen närmare och som jag just nu kan se är det inte rakt igenom. Därav det något konstiga inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2012 Det kan ju bli så ibland. Hoppas att du får till det hela på ett bra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Nu har jag iaf fått en bra vägledning utav dej toaen så det blir till att börja slipa till långhelgen. 40 papper räcker eller ska man gå upp i kornstorlek sedan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 13 Maj , 2012 Jag har slipat av min botten nu i vinter, och efter 40-papperet körde jag hela botten en sväng med 120-papper för att få bort det sista som satt i reporna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Maj , 2012 Peter_k ska man mellanslipa mellan varje lager epoxi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 13 Maj , 2012 Jag kör med lösningsmedelsbaserad epoxy, och där är det så att den har en öppettid, vilket är övermålningsintervallet på burken. Håller man sig inom detta intervall behöver man inte mellanslipa. Man måste ta hänsyn till temperaturer där man förvarar båten. Det gör att jag kör ett lager vartannat dygn, ingen mellanslipning. Jag kör sex lager (sista imorgon kväll), sedan skall det härda två veckor. Efter det, ett lager epoxy till och efter den har satt sig några timmar drar jag på första lagret bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 14 Maj , 2012 Jag läste att det rekommenderas att tvätta av den renslipade botten med aceton. Detta är säkert vettigt, men jag ser flera som nöjer sig med att spola botten något dygn före första lagret epoxigrund med färskvatten. Är detta rent förkastligt? Jag står nu inför detta eftersom slipningen slutfördes igår och vill ju naturligtvis göra rätt, men det är en viss skillnad ifall det är fullgott med enbart vattenslangen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 14 Maj , 2012 Jag tvättade med aceton, fick sedan höra av säljaren av Double Coat (köpte färg till vattenlinjen där...) att man INTE ska använda aceton, utan tvätta av den med ett specialmedel (funkar säkert med målartvätt) och skölja noga. Han menade att acetonet inte tog bort fett, utan bara gjorde ytan klibbig. Men, med den slipade bottens repor och acetonet verkar det funka bra med fästet. Såå, vad som är rätt vet jag inte. Kanske borde man tvätta med målartvätt OCH torka av med aceton? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 14 Maj , 2012 Tack för infon Peter_K! Jaha, aceton var inte bäst lämpat... men hur blev din erfarenhet - det blev bra trots allt eller? Jag tänkte börja att skölja av allt slipdamm med vattenslangen (blir nog ganska många trasor etc om man skall torka av allt det dammet med trasor medel... Aceton trodde jag hade egenskapen att ta bort just fett...men det kanske är som du skriver för man använder ju aceton innan man epoxispacklar och det kanske är för ökad vidhäftning man där använder aceton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 14 Maj , 2012 Kollade på hempels epoxigrund, vet inte hur den står sej men dom rekomenderar 4 strykningar iaf.. Det bör ju vara ett fullgott skydd. Varför stryker du 6 ggr? Bara nyfiken, inget ifrågasättande så missförstå mej inte nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 14 Maj , 2012 Varje tillverkare rekommenderar olika antal skikt men i grund och botten är det den totala tjockleken på skikten tillsammans som ger dig nyttan och motståndet mot vatteninträngning i ditt skrov. Eftersom du inte i efterhand kommer att kunna komplementera med fler skikt än nu kan det vara väl värt att lägga något lager extra. Det är ju förarbetet och inte själva målandet som är det arbetsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Maj , 2012 Det där med antal skikt måste ju ha med produktens viskositet att göra också. Jag kommer köpa NM Epoxis produkter och de säger att tre lager är fullt tillräckligt om man lägger på enligt deras anvisningar (mäta upp en viss mängd epoxi och lägga på det på en uppmätt 1 kvm yta). Jag har lite svårt att förstå varför de skulle rekomendera endast tre lager ifall det skulle behövas fler...jag menar, de borde väl vilja sälja så mycket som möjligt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 14 Maj , 2012 Helt sant, jag åker på att köpa 5liter hur eller hur och blir det över så åker även det på, gör mer nytta på båten än på återvinningen. Jag hade oxå tänkt torka av med aceton, känner ingen oro över det för visst tar väl aceton bort fett, det är min uppfattning. Att spola av med vatten känns som att man får vänta ytterligare på torkning innan appliceringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Maj , 2012 Jag frågade NM Epoxi om just aceton och visst bör man använda det. Acetonet tar bort fett och andra orenheter samtidigt som det torkar ur vatten. Jag tycker att det är väldigt märkligt att säljaren av Doubble Coat säger att aceton inte tar bort fett...han borde ta en indränkt trasa och torka av händerna...huden blir torr som fnöske eftersom allt fett försvinner. Visst kan vissa ytor bli lite kladdiga om man gnuggar med aceton men om man bara sveper av lite grand så hinner inte ytan lösas upp, acetonet avdunstar ju på nolltid. Jag frågade också NM angående avsköljning. Det var inga problem om man bara lät det droppa av en stund och sedan torkade av med aceton (som ju drar ur vattnet), och då har vi ändå rent laminat som vi ska epoxibehandla. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 14 Maj , 2012 Det råder tydligen olika åsikter om att använda aceton. Så här säger Copper coat när man lägger på deras epoxy: The hull can be washed with fresh water but ensure this is allowed to dry before proceeding. Under no circumstances clean the hull with any solvents or oil-based products (such as Acetone). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 14 Maj , 2012 Tänk på att det finns aceton med och utan olja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Maj , 2012 Fast den med olja finns väl bara på småflaskor för att våra kära damer ska kunna ta bort sin nagellack utan att naglar och fingar ska torka ut? Köper man en enlitersflaska eller en femlitersdunk så finns det väl inte med olja...eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 14 Maj , 2012 Biltema som jag kör med säger 4-5 lager. Eftersom man sedan skall våtslipa innan bottenfärg vill jag ha lite marginal, och för 149 kr/liter känns det dumt att snåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 15 Maj , 2012 Jag tänkte lägga på första lagret bottenfärg när epoxin är på gränsen till klibbfri, fick det tipset i butiken. Blir ytan så ojämn? Varför våtslipa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 15 Maj , 2012 Jag vill ha en helt perfekt yta, nu är strukturen rollad, vilket färgen ju är. Jag kommer dessutom att använda Lefants bottenfärg, och vill därför lägga ett lager med deras epoxy som primer och lägga bottenfärgen i den när den fortfarande är klibbig som du skrev, men för att kunna lägga Lefants epoxy på Biltemas måste Biltemas härda ut om man inte vill riskera problem, och då måste man ju slipa för vidhäftning. Senast ändrad av Peter_K | 15 maj 2012 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser