rocketeer 0 Postad 12 Maj , 2012 från tanken kommer två sladdar, blå och brun. mätaren har tre anslutningar. S= är väl signal där kopplar jag den blå I= ignition, där kopplar jag på ström GRD= ground, jord, där kopplar jag på en jordkabel och den bruna kabeln från tanken. finns ytterligare en terminal för lyset i instrumementet där kopplar jag en sladd med ström från belysningsomkopplaren. Kan väl knappast kopplas annorlunda? eller ska det vara ström till tankgivaren också?? tacksam för synpunkter Senast ändrad av rocketeer | 12 maj 2012 | 18:51 Senast ändrad av rocketeer | 12 maj 2012 | 19:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2012 Hej, Tankgivaren får sin ström ifrån instrumentet så din föreslagna koppling verkar klart rimlig. Kan nog vara någon av instrumenttyperna nedan med variabelt motstånd som givare? I så fall kan givarens bruna och blåa ledningar omkastas utan problem.http://what-when-how.com/automobile/fuel-gauges-automobile/ Fler kopplingar:http://www.google.se/search?q=fuel gage diagram&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RMawT6SkOsre4QTMu4zXBQ&sqi=2&ved=0CHgQsAQ&biw=1173&bih=651#hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=fuel gauge diagram&oq=fuel gauge diagram&aq=f&aqi=g-L1&aql=&gs_l=img.12..0i19.410180.410180.0.413349.1.1.0.0.0.0.55.55.1.1.0...0.0.awgTxW-GucY&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=85f296b22b1acbef&biw=1173&bih=651 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2012 Det skulle vara min gissning också. Borde vara ofarligt att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 17 Maj , 2012 OK, tack för svaren, jag ska testa att byta plats på brun och blå kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula Postad 17 Maj , 2012 Hej. Jag tänkte flika in en fråga. Min tankmätare går baklänges, dvs tomt på soppa i båten och mätaren visar fullt o tvärtom... Kan man skifta kablarna eller är det fel mätare. Det har suttit VP i den från början men numera mercruiser inkl. instrument. Senast ändrad av Trollkula | 17 maj 2012 | 10:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Maj , 2012 Trollkula: Finns tyvärr olika standarder, amerikansk respektive europeisk. Går nog inte att modifiera i ditt fall, utan antingen givaren eller instrumentet måste bytas. Omnämns t.ex. i punkt 4d nedan:http://www.wemausa.com/specifications/TROUBLESHOOTING2.pdf 1. On the American version gauge (240 . 30 ohms), stay at Empty. Ground the black wire (at the gauge end), and the needle will go to Full. 2. On the European version gauge (0 . 180 ohms), go to Full. Ground the black wire (at the gauge end), and the needle will go to Empty. Fler som har haft detta bekymmer:http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=41&gs_id=clf&xhr=t&q=fuel gauge sender standard boat backwards&pf=p&sclient=psy-ab&oq=fuel gauge sender standard boat backwards&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=8c8d814cbe43d114&biw=1173&bih=651 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula Postad 17 Maj , 2012 Tack. Då behöver jag inte fundera nåt mer på det. Det spelar ju ingen roll när men vet om det, det är bara lite retfullt... Men det kan jag stå ut med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 18 Maj , 2012 Trollkula! Har du en hävarmsmätare så vänd på hävarmen så visar den nog rätt värde! //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser