Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Smugglarn

Seglande tjejer? Finns dom?

Rekommendera Poster

Hmmm har funderat lite kring det här, och det verkar som om de flesta tjejer man möter till sjöss är i sällskap av en man. Men det måste ju finnas ensamseglande tjejer oxå! Elller tjejer som tar sin man med ut! Det är väl så att jag bara inte mött dem! Skulle va kul om man fick några kvinnliga synpunkter på seglandet (det kan hjälpa oss grabbar att övertyga våra tjejer om nödvändigheten att vara till sjöss) Har vid ett flertal tillfällen hört om killar som inte vågar ge sin käresta rodret, skulle inte heller tycka att det var kul om jag inte var delaktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst jag och min fru började segla samtidigt, och det blev naturligt att vi lärde oss av varandra. Tror att det ver bra då ingen kände sig i underläge,som verkar vara vanligt på båtar. detta har gjort att vi känner oss delaktiga i vår lilla my. Så dom killar/gubbar som skäller på sin partner så fort det dras i fel rep får skylla sig själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Detta är ju en osedvanligt intelligent fråga!! Håller med dig till fullo och har själv samma.....ståndpunkt. Fler tjejer både här på forumet och till sjöss bakom rodret och inte enbart på pallbönen. Hoppas att de synliggör sig mer. MYCKET mer! Kolla gärna min rubrik: -Var e brudarna? under Motorbåtsnack. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rutger

dom finns har sett dom ofta uppträder dom i grupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VI FINNS!!! Fast vi blir misstrodda. Frågor vid hamnar som var är era respektive får man stå ut med tyvärr. Min man o jag började segla samtidigt han med skepparexamen lärde mig att navigera första sommaren.Sen har jag o mina vänner TJEJJER varit ute mycket själva. En självklarhet att ALLA ombord hjälper till även våra barn 6,10,12 år har sina självklara uppgifter ombord varför ska bara kaptenen slita ut sig o vad händer om han tuppar av tex?? Så visst finns vi seglande tjejjer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VI FINNS!!! Fast vi blir misstrodda. Frågor vid hamnar som var är era respektive får man stå ut med tyvärr. Min man o jag började segla samtidigt han med skepparexamen lärde mig att navigera första sommaren.Sen har jag o mina vänner TJEJJER varit ute mycket själva. En självklarhet att ALLA ombord hjälper till även våra barn 6,10,12 år har sina självklara uppgifter ombord varför ska bara kaptenen slita ut sig o vad händer om han tuppar av tex?? Så visst finns vi seglande tjejjer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom finns. Har sett ganska många tjejer som tävlar t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi finns,men syns inte kanske.Friheten att segla som jag,i liten båt.Dagturer,solturer,kanske med sovsäck och en burk majs,uppmärksammas väl inte,gudsjelov.Men jag tror vi njuter.Behöver inte runda hornet,angöra arktis,inte synas i media,bara leva själva.Är det skillnaden..............?Kan det vara så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart vi finns, själv höll jag i rodret på förra sommarens segling i stortrissen. I år fick jag en Dehler Variant som jag/vi kommer segla i sommar. Ska bara komma över att det är längre ner till vattenlinjen...än på Trissen. Någon som vill prova på learning by doing köp vår Stortriss! /sofia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pärlan

Självklart finns vi. Själv har jag seglat hela livet och nu har jag en egen liten segelbåt. Självklart skall ni killar se till att ge tjejen rodret - det e ju det som e kul! Jag förstår att det kan va lite hårt i början - men man vänjer sig. Jag har haft med flera killar med ut på min båt och jo det e svårt att låte dem ta över rodret - man vet ju inte om killen kan segla... - men efter ett tag (och lite instruktioner) e det ju jättekul att ngn annan får uppleva hur det e aytt styra ens egna pärla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif Zadig

Hej! Visst finns dom! Jag fick kontakt i dag av en trevlig tjej som företräder SQSS, Skånes Qvinnliga Segelsällskap i Malmö, hemsida www.sqss.se. De håller just på och bygger upp klubben i Malmö. Lycka till! Hälsningar Leif, SkBf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, visst finns de, o många av dem är duktiga seglare. Men min syster är nog den enda jag har träffat på som kissar hängandes med armbågarna i lävanten o rumpan ut i lä... Eller finns det fler som gör så? G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lotta

Hej! Roligt att vi efterfrågas :) Jag har seglat sedan barnsben och har ofta soloseglat längs bohuskusten. Roligare med besättning ombord dock. Seglar även som charterskeppare när tid finnes både i medelhavet och här hemma på västkusten. Mest med andra tjejer/tjejgäng som vill lära sig segla och få lite självförtroende ombord. Har en liten sunwind 26 privat som jag renoverar. Halva nöjet att fixa med båten tycker jag. Omåttligt stolt över att ha fixat bränslepumpen till värmaren i år. :) Sjösättning på lördag! Skepp ohoj! ~*~ Ladyskipper s/y Zekalita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...