MrZe 0 Postad 11 Maj , 2012 Nu har jag köpt brorsans båt och hoppas på lite båtåka och skärgårdsliv med familjen i sommar. Båten är en Delta 17DC från 70-talet och på den sitter en -84 evinrude 115hk V4. Jag hämtade båten uppe i Funäsdalen förra helgen och körde hem den till sthlm på 30-kärra (puh!) Min plan är att få båten klar för sjösättning innan midsommar. Det är lite småpyssel som skall ordnas och båten skall transporteras till väddö. Jag har redan en massa idéer om hur jag skall ändra och förbättra men det viktigaste just nu är att fixa det mest akuta och testa lite i sommar. Fågorna kommer säkert att bli många till er erfarna båtägare men nu nöjer jag mig med att bjussa på ett par bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrZe 0 Postad 11 Maj , 2012 Hmm... Går det bara att skicka en bild i varje inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrZe 0 Postad 11 Maj , 2012 Eller är det bara jag som inte fattar hur man gör? MVH Peter Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 12 Maj , 2012 Grattis och välkommen till båtlivet! Har du testkört motorn? Funkar den bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrZe 0 Postad 12 Maj , 2012 Tackar! Jag har inte provkört motorn. Den har inte startats sedan förra säsongen. Motorn har bara gått i sötvatten hittils och jag tror även att den använts ganska sparsamt. Den ser ut att vara i bra skick. Brorsan har dock haft problem med att få båten att plana med denna motor. När den väl kommit upp i plan går den dock som ett skott och det verkar finnas hur mycket som helst att ge. Vi funderade först på om det kan vara fel propeller (4x13,3x19R) men jag tror nog att det är motorn som går dåligt på låga varv. Till saken hör att chokesolenoiden varit trasig men den har jag fixat nu. Motorn går(enligt utsago) segt och vill liksom inte gå upp i varv innan båten planar. Det skall kännas som att den går tungt. Så där kanske vi har den första frågan.... Vad tror ni är felet som gör att den är seg upp i plan? 1:Motorn går inte som den skall på låga varv. 2:Fel propeller 3:Motorn är för tung/båten behöver trimplan? 4:Motorn sitter fel i höjd. (kavitationsplattan sitter i linje med skrovets lägstapunkt) MVH Peter Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser