Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
mrkjellman

Biltemas 4-takts utombordsolja 10W-30

Rekommendera Poster

Köpte en ny neptun 5hk 4takt vågar man använda biltemas 4-takts utombordsolja 10W-30 i den samt växelhusolja EP SAE-90, funkar det tror ni lr värt o satsa på nått annat ist? Har även tänkt o köra med Aspen bensin me den .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte själv en liten 2,6 Neptune idag på Rusta. Har redan en 9,9 sedan 5 år och den har fungerat utan några större problem. Fick byta bränslefiltret då det gick hål i den lilla silen. 

Denna motorn precis som din har nog redan växelhusolja påfyllt skulle jag tro. Att man inte fyller på motorolja har att göra med att motorn under transporten ofta ligger lite hur som helst på olika sidor i en container. Och dessa motorer inte kan ligga med olja i för att risken för att cylindern kan bli oljefylld med resultatet att motorn kan sprängas om man försöker starta den med olja som har runnit in av den anledningen.

Givetvis funkar det med Biltemas 4-taktsolja SAE 10-30, varför skulle det inte göra det? Den håller inte sämre kvalitet än andra oljor med samma viskositetsindex. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey då fick ja veta det ochså  har faktiskt inte öppna min än o kollat, men har beställt lite biltema olja till motorn som ja tänkte använda, ska ev testa den imon :) men ser man om det är växelhusolja i lr hur vet ja det, min första motor för övrigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det nått mer man ska göra innan första starten.... motorolja, kolla växelhusolja...bensa...hm första motorm som sagt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du ska göra är att noga läsa manualen till motorn INNAN du startar. Där står vad du behöver veta.

Och när det gäller oljor så är det olja till växelhus och motor vilket också står i manualen.

Att gissa vad som står i manualen är helt fel så LÄS PÅ:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din länk kan jag inte få att fungera. Finns det inte någon manual som ligger i kartongen tillsammans med motorn. OK kanske på engelska (och kinesiska), men engelska klarar du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat direkt på Rusta och där hittade jag inget om oljekvalite. DÅLIGT!

Kanske man kan hitta något om Parsunmotorer som är samma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta butiken där du köpte den. De måste kunna uppge vad det ska vara för oljekvalitet och viskositet.

Hittade mer info

Bensinbåtmotorerna repareras via vår servicetelefon som kontaktas genom Rusta kundtjänst,
0771-28 10 10. De kan också hänvisa dig till närmaste serviceverkstad för bensinbåtmotorer. Rusta lämnar 2 års garanti på båtmotorer. Garanti gäller vid uppvisande av Rustas orginalkvitto. Du svarar själv för transport till och från serviceverkstaden.

Senast ändrad av crabfish | 12 maj 2012 | 17:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du lyfter av kåpan så finns det en liten dekal där det rekommenderas SAE 10-30 eller 10-40.

Jag har fyllt på med SAE 10 W - 30 semisyntetisk 4-taktsolja.

Vilket även bekräftas här i servicemanualen. http://www.rusta.se/pdf/product/2,6hk_2,6_hk_7585-0001_full_version_service.pdf

Nu gäller denna länken för 2,6 hk men det skiljer inget mot 5 hk.

Senast ändrad av pseudonym | 13 maj 2012 | 08:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra manual, men kan du hitta något om gear oil kvaliten. Det brukar vara SAE80W90 man har, men man vill gärna se det skrivet med så inte kineserna gjort en variant som ska ha annan olja.

När det gäller motorolja så verkar det inte vara känsligt alls utan går på det mesta som man kan köpa både billigt och dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en engelsk manual för en Parsun 15Hkr . Den ska ha som Gear oil Hypoid gear oil som de flesta andra utombordare ska ha i växeln.

Dvs vanlig API-GL5 SAE 80W/90 på Biltema duger perfekt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en lapp i motor där de står att det går och använda

10w-30

10w40

API - SE, SF, SG, SH, SJ

Då kommer nästa fråga om API, va e de ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

API står för american petrolium institute som sätter standard för motoroljor.

SE, SF osv är angivelse som säger att de gäller för motorer från visst år. Kommer inte ihåg vad dom betyder från vilket år men googla på API så hittar du betydelsen.

Men kan du alfabetet så hittar du oljor längre ner än SE (SF, SG osv) så duger de om SE kvalite duger. Biltemas t.ex är betydligt nyare.

Sen håll ordning på viskositeten också som 10W-30 t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

API är en amerikansk kvalitetsklassning American Petrolium Institute.

Japanerna har JASO och i Europa ACEA. En och samma olja kan vara klassad enligt fler än en av dessa klasser. Biltemas motoroljor uppfyller garanterat med råge de mycket modesta krav som anges.

Blanda inte ihop kvalitetsklassningen med viskositeten som anges enligt SAE ex. SAE 10W 30.

Senast ändrad av guestsson | 13 maj 2012 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

API SG säger att den duger för motorer från -89. Resten säger mig inget.  Vad gav du? Biltemas API/SL 10W/30 kostar 40kr /litern, medan deras 10W/40 olja kostar 43kr/litern. Klassade som SL vilket betyder att de är en bättre oljekvalite passande motorer från 2001 och framåt. Men den du köpte funkar säkert med. Läs nedanstående om oljekvaliteer.

http://www.agrol.se/smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/API/

Senast ändrad av 2taktochel | 15 maj 2012 | 00:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till växelhuset behöver du API-GL5 SAE 80W/90 olja och den kostar 60kr /litern på Biltema.

Jag köper i liter och har pump för att få in den i växelhuset. Speciella tuber finns med, men kladdigt och odrygt så skaffa pump.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den tärt på humöret ? cheeky Tänker alltid på sällskapsresan, när han sitter och drar och drar, sen kommer sjukvårdspersonal, och hämtar den stackars båtägaren varpå han sparkar till motorn, och den startar. En sådan motor hade vi en gång i tiden. Och jag kan lova det gick inte att ha en missionsförsamling i närheten................cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehehe Väldig kontrast på meddelandena.

Först svin nöjd sedan skit motor :) du gjorde min eftermiddag på jobbet.

Vad va det som va kasst med motorn ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja fast till en början innan man vet va de e för skit så va man nöjd men nu efter att haft den inlämnad 8 veckor under sommaren så inser man va de e för skit, t ex delar i motorn tillhörde inte ens en båtmotor fick ja höra av verkstaden, sen att den inte fick o starta efter man kört me den typ en 30min, omöjligt o få igång den igen, värdelös orkade inte med den längre så lämnade tillbaka den :) så nu blir de yamaha lr suzuki tror jag:) har ni nått kul o säga om dom märkerna så tar ja tacksamt emot era små ord om dom är nått o ha:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det lutar åt att det blir en yamaha 4hk, hur funkar deras garanti du som har en? kan kan göra nått själv med som typ oljebyte o såna småsaker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att fråga återförsäljaren där du köper motorn. Själv har jag inte haft någon anledning att utnyttja garantin.

Jag servar hos Yamahacenter varje höst. Känns tryggt tycker jag. För vem vill ha motorhaveri när man sitter mitt ute på böljan den blå  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...