Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
mickexx

Styrning fastnat

Rekommendera Poster

Hej Jag har en Cresent primo, och motorn har fastnat i viloläge. Rattensitter helt fast. Är det någon som vet om detta är ett allmännt fel, och hur man hanterar detta? // Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har vajerstyrning på din båt. Samma sak hände mig förra våren när båten stått oanvänd över vintern. Det visade sig att vajerns ände under motorn, delen som glider in och ut i röret hade beckat fast. Vet inte om det var korrosion eller om det var fettet jag smetade på på hösten som beckat fast delarna i varandra. Det löste sig genom att jag lutade båten åt styrbord och sprejade in rostlösningsolja, väntade en stund och vred om motorn med en rejäl björnkram. Sedan är det bara att smörja och gymnastisera tills allt löper lätt igen
Försök inte vrida ratten med våld! Då kan man förstöra styrväxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev så trött på den sortens problem varje vår att jag köpte och installerade en hydraulstyrning i våras. Sjösättning denna helg så det blir intressant att se hur den funkar.

Är motorbrunnen tillräckligt bred så är det enkelt att installera hydraulstyrning. Själv fick jag dessvärre såga, borra och plasta.

Såg att SeaSea hade rea på hydraulstyrningar under 90 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det teleflexstyrning eller wire? Om det är teleflex, plocka bort den från båten och räta ut den så den blir så rak som möjligt. Knacka sedan lite i änden där motorfästet sitter med en gummiklubba eller dylikt. Får du loss den skall du nog försöka dra ur hela fjädern och smörja den. I annat fall har den en tendes att vilja fastna igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...