tebe47 0 Postad 11 Maj , 2012 hur luftar man en oljepump ? har hört att det kan behövas om inte motorn använts på ett tag . motorn är en suzuki 55 hästars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 12 Maj , 2012 Det har jag aldrig hört talas om! Jag har iofs. inombordare men principen kan inte vara så annorlunda. Jag tror att det är någon som skojat med dig... Om det inte är så att du blandar ihop det med att man på en diselmotor kan behöva lufta diselpumpen om den gått torr. Oljan i motorn sjunker normalt ned i oljetråget efter den varit avstängd ett tag men så fort du startar motorn så börjar pumpen att suga olja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 13 Maj , 2012 Nu tror jag du tänker lite galet. 4-takt och en 2-takts motor skiljer sig åt i uppbyggnaden.Oljetråget har du till 4-takt. Till trådskaparen, en kille här på forumet lärde mig nyligen att det varierar lite. Vissa 2-taktare har automatisk avluftning inbyggt, men, om det stått länge ska du blanda olja i bensinen tills du ser att oljan i oljetanken börjar förbrukas när du varit ute och åkt, då är det avluftat och klart. Senast ändrad av Rolle85 | 13 maj 2012 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 14 Maj , 2012 Frågan tycks gälla tvåtakt, ja. Jag kan inte den aktuella Suzukin men har haft en 85-hästare och en skoter med Suzukimotor och samma typ av smörjsystem. Behovet att lufta är som nämnts i stort sett obefintligt men o-m det av någon anledning bildats luftbubblor i systemet (syns genom de transparenta slangarna) kan man lufta med en skruv på oljepumpen. Bara att öppna ett par varv, vänta tills det rinner ren olja och stänga igen. På detta sätt vet man att pumpen får olja utan luftbubblor vilket är det viktiga. Är slangarna från pumpen till insuget inte fyllda med olja tar det dock en bra stund att pumpa ur all luft; därav rådet att köra på oljeblandad bensin tills systemet är helt urluftat. De normalt enda sätten att få luft i systemet är dock att 1) köra torrt - och då har man allvarligare problem, 2) att ta isär någon del samt 3) att ställa motorn upp och ner... Jag har aldrig sett eller hört talas om att det bildats luft i systemet på någon Suzuki under normal uppställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 16 Maj , 2012 Va bra! Nu lärde jag mig något nyttigt också... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser