Sagitario 11 Postad 11 Maj , 2012 Är det inte läge att priserna på gamla Flipperbåtar revideras. Ägarna verkar ha en sanslös övertro på dessa båtar/priser. Vem vill ge närmare en kvarts miljon för en 30 år gammal 850 med en 20 år gammal motor..löjligt Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 11 Maj , 2012 På sidan http://www.sokbat.se/bat-flipper-850-1985-2435.aspx hittar Du statistik från Sweboat på inrapporterade försäljningar av Flipper 850. I och för sig är statistiken väldigt tunn, men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Maj , 2012 Dom enda som kan revidera priserna är kunderna, för priset blir aldrig högre än vad kunden är beredd att betala, sen att säljarna försöker få ut så mycket som möjligt är väl en självklarhet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 11 Maj , 2012 Jag håller med dig, ett annat exempel: En ful Albin 25 nästan 40 år gammal med orginalmotorn för över 100 000kr. Åldern har kommit i kapp gamla båtar och det är orimligt att de skall kosta lika mycket begagnade i dag som för 10-15 år sedan med samma motor.Men jag har ju kostat på henne så mycket-nytt kapell 2002 och nya dynor 2003. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Maj , 2012 Det är klart att en Albin 25 inte är värd så mycket för en person som inte gillar båten. Alla gillar inte alla typer av båtar och Albin 25 hade många kritiker redan när den var ny så det har inte bara med åldern att göra. Det har nog faktiskt inte alls med åldern att göra vilka båttyper man gillar. Modellen är tillverkad i ca 2 500 ex vilket jag jag kan tänka mig är rekord i Sverige. Marknaden bestämmer som sagt priset. En sak att ha i bakhuvudet är att på 15 år har penningvärdet sjunkit med ca 15 % så båten har faktiskt blivit billigare även om prislappen är densamma. Mackey PS Varför är det ett sådant gnäll om båtpriser här på MG, köp det ni vill ha till det pris ni är beredda att betala och strunta i vad andra begär och betalar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Maj , 2012 Jag håller med Mackey. Säljarna klagar över att ingen vill köpa deras båtar till det pris de vill ha och köparna klagar över att priserna är för höga. Det alla behöver inse är att en sak är inte värd en krona mer än vad den mest sugna köparen är villig att betala vid en försäljning. Att samma pryl är mycket mer värd för säljaren är helt ovidkommande i sammanhanget. Får man som säljare inte det man tycker prylen är värd så får man väl behålla sin pryl. Hittar man som köpare inte sin pryl till det pris man är villig att betala är det bara att leta upp någon annan typ av pryl. Svårare än så är det faktiskt inte. När det gäller båtmarknaden så kommer skillnaden mellan förväntat säljpris och förväntat köppris justeras med tiden när säljarna inser att de inte blir av med sina båtar för det de vill ha. Risken är dock att många båtar kommer förfalla på grund av att säljare med för höga krav kommer behålla båtarna, i tron att marknaden kommer vända, trots att de egentligen inte vill ha dem kvar. Det är svårt att känna kärlek och omvårdnad för en sak som man redan sålt vidare mentalt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 11 Maj , 2012 En stor orsak till de enligt min åsikt höga priserna på väldigt gamla båtar är att det är stor skillnad till nyare alternativ-om det finns några när vi pratar motorbåt.Det var länge sedan som det fanns stora motorbåtsvarv som pressar priserna som bland segelbåtsvarven.Om man vill ha en deplacementbåt ca 8m från 2000 talet vad köper man då?Jag hoppas att köpare av motor och segelbåtar från 70 talet med orginalmotorn har med ett motorbyte i sin budget ca 80 till 150 000 kr beroende på om man byter själv eller lejjer bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 11 Maj , 2012 Kan nog hålla med Optimisten. Så länge skillnaden gentemot en ny är tillräckligt stor så förblir beg priserna därefter. Var kan man köpa motsvarande en ny Flipper 850 för 250 000 ? Även om man tvingas köpa ny motor så blir det väsentligt billigare än en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 11 Maj , 2012 I en planekonomi som Nordkorea styr staten priserna, i vårt land har vi sedan ganska länge gått över till marknadsekonomi på många områden, exempelvis fritidsbåtar. Jag tycker man får rätt mycket Flipper för 250 000:-, för dom pengarna kan man ju annars köpa en ny styrpulpet, eller en bil eller något annat, det står var och en fritt att välja. En välvårdad diesel som har 20 år på nacken är väl inget stort bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 12 Maj , 2012 Många äldre båtar, ex Flipper är mer solida än vad en ny båt är, kvaliteten på en Flipper från 90 talet är mycket hög. Antar att det är en anledning till att priserna håller sig. Skall man ta klagandet på höga priser som en reflektion att man inte har råd och tycker att det är marknadens fel? Isåfall tycker jag att nya Porschar och villor med sjötomt är alldeles för dyrt - det borde vara mycket billigare - så jag kan köpa.. Sorry för OT.. Kvalitet & Nordiska båtar är generellt dyrare än motsvarande enklare - Bayliner etc. Man får mätta magen efter matsäcken, inte tvärt om. Som ägare av bra båt från 93 är jag tacksam att priserna håller sig - så det inte blir ett ekonomiskt ras. En annan tanke som slagit mig när jag kikat på beg båtar, pratat med säljare av dessa är att folk ofta övervärderar sina gamla häckar - många lägger känslomässiga värderingar i sin gamla båt.. I sin kalkyl över att köpa båt bör man ta med i beaktan vad man får/ kan räkna med att få för sin båt efter x antal år. I en sådan kalkyl bör det vara billigare att köpa en båt med högt andrahandsvärde som är lättsåld än en udda båt.. Som svar på Tomas inlägg - 250,000 för en Flipper 850 känns ganska ok i mina ögon, en utbytes V8 kostar 50-55´ när det är dags att byta motor.. Jag köpte min Flipper 760 från 93 för 550 för ett år sedan, det kändes som en bra affär.. Då har jag iofs en ny D4 i den, men mycket pengar för en gammal båt kan det tyckas. Försök hitta vettigare/motsvarande alternativ för samma pengar så kommer du säkert till insikt att det är mycket pengar, men det är inte dyrt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 12 Maj , 2012 Känner väl att jag borde svara på det här inlägget också. Jag är ju väldigt partisk då jag själv har en Flipper850 och även driver www.flipper850.se. Många har ju redan varit inne på att nybåtspriserna är så väldigt höga på motorbåtar så att det inte är ett alternativ och det är ju alltid efterfrågan som styr. Sedan tycker jag man får väldigt mycket båt för pengarna jämfört med måna andra båtar. Många av oss uppgraderar ju våra båtar varje år så det finns många äldra båtar i bra skick och med hög utrustningsnivå. Jag skulle gärna ha en ny motor men samtidigt känner jag mig väldigt trygg med min 41:a med lite elektronik och relativt enkel att Serva. Och det har väl alltid varit så att köparen tycker att båten är för dyr och säljaren tycker att de får för lite för båten. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 18 Maj , 2012 Är det en allmän åsikt Du har om Flipperbåtar eller är Du spekulant på en sådan båt? Vill Du väldigt gärna ha en sån båt så får det antingen bli en förhandlingssak eller betala. Finns nog dom som betalar som Du säger, en kvarts miljon för rubr. båt. Finns människor som har åsikter på priset på andra båtfabrikat också. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 19 Maj , 2012 Vad får man för annan kvalitetsbåt (vilket jag tycker flipper är) med den storleken och de fartresurserna???? Tycker flipper 850 är billig relaterat till vad man får för annan båt för samma pengar. Och en rätt servad och underhållen diesel ska väl inte vara något problem. Sen kan man ju tycka att båtar generellt är dyra, men har väl rättat till sig lite senaste 2 åren. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2012 850 med PRO40 kostade över 200.000 som ny när den kom. Vattenburen värme, gasolkök med ugn samt spoltoa var väl lyxen som jag minns. De flesta har nog uppgraderat sina båtar sedan dess och slängt ut blyklumpen där bak så jag tycker inte båtarna är dyra. Har bilder på en ny 850 någonstans där man ser färgen på orginalgardinerna Familjen sålde villan med sjöutsikt i Tyresö vid samma tidpunkt som 850 kom och fick 315.000 för den så 850 kostade en del som ny Senast ändrad av 666D3 | 19 maj 2012 | 09:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser