Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Elisa_A_R

Råd till totalt oerfaren småbarnsmorsa?

Rekommendera Poster

Det låter för min del inte omöjligt att få en sambo att accepetera båtlivet. 

Han börjar som ruffjävel i kabyssen och övergår småningom till däcksgöromål och lägga krokspark på landtömmarna och angöra gelcoatskydden.

Språket kommer med tiden, det är alltid en massa ord som visar att man behärskar sjölivet till fullo. Ha alltid något att locka ruffjäveln med. Sånt hittar du på, nöden har ingen lag och segla är nödvändigt.

Lämna inte över ratten och höj gärna rösten när han tabbar sig på fördäck så andra märker så tafatt han är. 

Nej nu blev det fel.

Men, 

gör man rätt i inskolningen så kan det bli en positiv erfarenhet så det inte bara är de soliga dagarna som drar utan båtframförandet och skärgårdsnaturen som lockar. Har han inte varit på sjön tidigare kan småputtrande eller kajkande för lite segel runt hemmahamnen vara tillräckligt.

Tilläggningsmanövrer mot nån bryggnock som för tillfället saknar åskådare där båda omväxlar att styra. Man närmar sig så sakta det går utan att tappa styrfart, ger akt på vindriktning och låter båten sakta gå mot brygga för motor.

Tränar man med segel kan man märka att det också fungerar att nå fram om man inte har mot- eller ännu värre med-vind. Med sidvind kan man ha liten fock och stå på däck och hålla skothornet i handen.och sakta glida in. Börja mot boj om du hittar en som ligger en bit ut från land och låtsas att det är en brygga.

Viktigt att gå ut när det inte blåser så mycket. Bäst då att använda motorn så inget förutsett händer.

Kanske någon på MG i 08-området ställer upp med en introduktionssegling? Säljare av segelbåt kan vara intresserad av att marknadsföra segelsporten och bipackad segelbåt. 

Ge inte upp, tänk på att segla är nödvändigt och att motorbåt är e.. nej nu blev det fel igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elisa,

Spana in den här videon på Sveriges vanligaste HT-båt (Ryds Camping), priset på båten ligger inom ramarna för din tänkta budget. Klippet är hämtat från Båtmagasinet som tidigare gick på TV8 och jag tycker videon ger en väldigt bra sammanfattning av modellen och HT-konceptet i sin helhet.

Något som inte går att frånkomma är att stora motorer drar mycket bränsle. Denna länk är till Yamahas körfakta och ger en uppskattad bränsleförbrukning för ett gäng båtmodeller utrustade med olika motorstorlekar. Motorerna i testerna är alla 4-takts motorer, räkna i runda slängar med att en 2-taks motor drar ca 25-30% mer i bränsle.

http://www.batvaruhuset.se/Produkter/Yamaha-Koerfakta.aspx

Till sist vill jag hissa en flagga för ett annat båtkoncept nämligen en öppendäckad båt, t.ex en styrpulpet. Om din framtida båt du tänkt införskaffa kommer att vara avsedd för dagsturer och om kravet inte är att övernatta i båten utan i ett tält (som du skriver i tråden) ser jag inte varför en HT-båt skulle vara det enda alternativet. En båt utan överbyggnad i samma storleksklass väger i regel mindre och blir därmed också mer lättdriven vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning. Hade jag som dig varit på jakt efter en båt för dagsutflykter utan något krav på övernattning för 2 vuxna och 3 småbarn hade jag istället satsat mina pengar på en stor styrpulpetbåt. Något beprövat, t.ex denna Örnvik 540 med motor från 2004:

http://www.blocket.se/stockholm/Styrpulpetbat_Ornvik_540___Johnson_25HK_40330995.htm?sa=1

En sjösäker och lättdriven båt som ger dig en god ekonomi i själva båtägandet. Bättre sikt framåt än en äldre HT-båt där den klassiska positionen ofta är att man står upp och kör. Om din bil är utrustad med dragkrok är båten väldigt lätthanterlig och ställer inga stora krav på din bil vid sjösättningsrampen. Något många inte tänker på är ju att man inte behöver köpa sig sin drömbåt direkt. När båten har gett dig mersmak och du vill byta upp dig är den lättsåld och väldigt eftertraktad eftersom båttypen är mångas förstabåt. Själv så använder jag min båt flitigt till nöjesåkning ca 80 timmar/år utan att det kostar mig nämnvärt mycket pengar. Ska man äga en båt så tycker jag att man också ska ha råd att köra den, annars kan man lika väl vara utan båt. De största båtarna på vår marina ligger för jämnan stationerade i hamnen likt flytande sommarstugor.

Ett hett tips oavsett om man kikar på en motor- eller segelbåt är att satsa på en ganska liten båt i början. Hela grejen med en liten båt är att den ger en närhet till elementen, du känner hur vind och vågor påverkar båten när du kör och man lär sig väldigt snabbt hur saker och ting hänger ihop.Ser man sig omkring på dagens båtmässor är det svårt att tro på det, men det vanligaste sättet att ta sig ut på sjön är fortfarande med en roddbåt.


Som tidigare nämnts är ett medlemskap i SSRS för 700kr/år en billig investering, dom hjälper dig med bogsering och dylikt om du skulle få problem ute till sjöss.

Lycka till med båtköpet!

 

Mvh Sebastian



Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:08



Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:12



Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:20

post-10014457-1394237056,841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 l på EN timme? Ok. Då måste jag säga att där sjönk intresset för motorbåt ganska märkbart. 50-60 l bensin för en dagsutflykt tycker jag låter mycket.

Inte så mycket, men en del. Min gamla Crescent 535 med 50 hk Yamaha fyrtakt tog 0,85 liter per distans. Billigare än så tror jag inte du kommer.

Men som någon sa, Med max 1-2 timmar körtid enkel resa så blir det väl under 40 distans per dag. Men det är lätt fort gjort att göra av med 40-50 liter. Man kan åka badring med sina tonårinigar t ex....

Jag hade för övrigt två trycktankar i båten, en tank är på 25 liter. När den ena tog slut så skiftade man snabbt och enkelt slangen till den andra, även mitt på fjärden i lite vågor. I systemet ingick faktiskt TRE tankar. För att slippa åka till macken så ofta så stod en det en full trycktank till hemma så man garanterat kunde köra hela helgen.

 

Och jag håller med övriga om att medlemskap i SSRS så att säga tilhör god ton. Förutom att det kan spara tusenlappar om man har lite oflyt(!) någon dag.



Senast ändrad av Anders_St | 13 maj 2012 | 18:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Återigen - stort tack för mycket bra svar! Uppskattas verkligen. Just nu letar jag vinterförvaring i Värmdökrokarna för att kunna köpa köpa mig en Maxi 77 eller liknande... det blir nog ingen motorbåt, hade inte klart för mig hur mycket soppa de drar och då blev det genast mycket mindre intressant för min del. Tack återigen för alla bra svar! Hade aldrig kunnat bestämma mig utan era goda råd som hjälpte mig att tydligare se vilka prioriteringar jag har. Sambon inte helt negativ till segelspåret längre (så länge jag ordnar det praktiska). Han kan nu t.o.m. tänka sig att gå en kurs!

M v h

Elisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt beslut med segelbåt tycker jag. Att köra motorbåt från stan både dyrt och tidsödande.

Jag har seglat några gånger i egen regi och då hyrt båt via RTC . 2 ggr låg båtarna på Bullandö marina ( Värmdö långt ute)  och det är perfekt för en segelbåt att börja därifrån så man kommer ut meddetsamma på seglingsbara vatten. Hyrde en gång Maxi 77a på Rindö och det tar en hel dag ut till Möja så man passerat de flesta grosshandvillorna och privata vikar.

Karlslunds marina vid Dalarö kan vara något för dig med. Men det beror på var du bor så det blir bekväm resa ut till båten.

Kanske du ska hyra en vecka först och testa efter kurserna? Är sambon positiv så perfekt.

Vi var bara 2 som seglade och då var det gott om plats i Maxi 77an.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips men vi har båtplats på Värmdö och behöver bara lösa frågan om vinterförvaring av en segelbåt. Men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips men vi har båtplats på Värmdö och behöver bara lösa frågan om vinterförvaring av en segelbåt. Men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra och gratulationer!

Tror att det kan bli riktigt bra beslut med segling som du egentligen redan kan eller kan avrosta om det har gått några år sen sist. 

En Maxi 77 eller liknande verkar också rätt. En båt som gjorts i stora serier har en hel del egenskaper som gör det till ett bra köp. Maxin t.ex är rymligare än en 5-6 m snurrebåt och mer tak över huvudet. Plats för utrustning, både installationer och medtagna prylar. 

Snabba beslut och redan hamnplats. Handlingskraftigt må jag säga! Sambom vill ha kunskap och slippa gå via pentryt, också det visar på kvaltiteter hos samseglaren.

Satsa också utbildning på barnen, dvs se till att de hamnar vid rodret när det passar, lägg upp dagens seglingar och låt dem medverka i allt ombord.

Barn som blir liggande nere på kojerna drar alldeles för mycket ström men det blir väl en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elsa - En HT båt är ett bra val. skyddar mot vatten och vind lätt att packa och går att sova i.

Köp en Uttern, Örnvik Jofa eller crescent, flipper Fjord eller vad du nu  ramlar på. Alla är bra val Köp gärna en gammal 70-talare  men, titta mer på skick. och försök få en med så ny motor som möjligt.  50 hk räcker gått. sen blir de för törstiga.

Tips känn så styrningen inte glappar (för mycket)

och att du kan starta motorn både varm och kall.

Tro inte på att dubehöver förarbevis. eller vara jätte duktig på att navigera. Du klarar dig långt med ett papperskort, en kompass och GPSen i din smartphone. Men det är inte fel att köpa en liten plotter eller handhållen GPS.

Välkommen till sjöss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först det här med mängden soppa: Vi hade en 5 meters motorbåt med 50 hk i 4 somrar och det var inte bensinen som var dyr. Försäkringen kostade 2000 kronor per år, service av motorn kostade 2000 kronor per år, båtklubben kostade... Men värdeminskningen när vi sålde båten blev största kostnaden.

Vi använde båten ungefär 10 gånger per sommar och åkte kanske 20-30 minuter ut till någon fin badklippa, låg där hela dagen och åkte sedan hem igen. Gjorde av med cirka 150 liter bensin på en hel sommar.

De flesta som testar båt väljer att sälja efter några år, antingen slutar de ha båt eftersom de använder den så lite, eller så köper de en större båt. Den mest troliga ekonomiska risken du tar är att ni köper en udda båt som blir svår att sälja, kanske får ni bara hälften tillbaka? Välj en båtmodell som det finns många av (läs andra trådar i detta forum, skaffa översikt med en bok eller tidning av typen Alla båtar) för de är lättare att sälja.

Sedan att hitta en båt som passar era behov: Ni har redan en båtplats på insidan av Värmdö, du skriver fel sida så jag antar att du menar någonstans på sydsidan om farleden mellan Lidingö och Waxholm. Där åkte vi 3-4 gånger med vår 5-meters båt (vi hade den på trailer, så sjösatte ibland på Lidingö). Farlederna där var tyvärr ofta obehagliga med en så liten och lätt båt, eftersom det är så mycket tung båttrafik och svallen studsar ofta på klipporna i de smala passagerna... Även bekanta vi har där som först haft 5-meters motorbåt har bytt till något tyngre.

Att segla norr om Värmdö med en 7-8 meters segelbåt verkar inte särskilt fridfullt, tror att det kan bli stressigt för en nybörjare (åtminstone på helgerna). Men kanske kan ni segla på någon lagom fjärd som ligger vid sidan av de stora farlederna? Jag tycker ändå att en segelbåt med köl verkar vara ett bättre alternativ, så länge ni accepterar att ni inte kommer så långt på en timme -- sedan är det dags att ankra, så att barnen får komma iland på en spännande kobbe eller bada och leka vid en fin strand.



Senast ändrad av Jonas478 | 14 maj 2012 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har bråttom, vill ha motorbåt och låg förbrukning. Vore inte en snipa med dieselmotor ett alternativ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elisa,
Är ju göteborgare och saknar erfarenhet av Stockholms vackra skärgård, om nu inte enstaka turer med finlandsfärjor kan få räknas dit. :)

Håller med forgus m.fl. plus tydligen även dig själv, en begagnad segelbåt ger nog mest kul för pengen, även om man ju inte kommer särskilt snabbt fram på världskartan! :-)

Men med detta sagt så vågar jag mig ändå på några råd vid segelbåtsval;
1. Värdera rullfock riktigt högt, för de är dyra att nyinköpa.
Inom västkustens skärgård är vi måhända litet bortskämda med den goda segelbåts-faktor som fordom skövlade ö-skogar ger, dvs att egentligen bara vågorna bryts men inte vindstyrkan.
Höga klippor sabbar iofs vinden, men i kombination med vajande energikrävande trädbeväxning förstärks rent av denna ryckighet iaf neråt vindstyrkemässigt i smala passager?
[själv väljer jag ibland att gå innanför - det månne litet Stockholmslika - Orusts och/eller Tjörns höga skogsklädda klippor vid kulingstyrkor, och ena sekunden blir man obekvämt (obs alltså egentligen inte alls farligt, våghöjden är ju liten) nervräkt för att i nästa sekund helt sakna användbar vind för att ens komma framåt. Med en bra rullgenua som enda försegel justerar jag numera snabbt segelmassan. Kan alltså både tryggt&bekvämt vara ute i högre vindstyrkor med min snabbjusterade rullgenua, också segla ända in i hamn m.m. Rulle är nog kort sagt riktigt bra, särskilt i skogsterräng-liknande dalar?]

2. En kortkölad masthead-riggad seglare typ Maxi77:an - med rulle och tillhörande goda kryssegenskaper - verkar alltså i mina ögon kort sagt bra i dina farvatten.
(I smala farleder är nämligen vinden näranog alltid med- eller emot, sänkorna mellan öarna styr upp den vattennära vindriktningen. Överraskande ofta emot kan jag emellanåt gnälla.)
En båt med bra kryssegenskaper, typ 77:ans, kan då i högre utsträckning än min gamla långkölade tröga Amigo23 ta dig snabbare ut på mer fritt vatten.
[En nog så viktig egenskap i segelbåtars långsamma värld, för själv suckar jag nog litet diskret vid segling med kompisar vars båtar ligger bara nån enstaka kilometer in i göta-älvs mynning. Tråkig transportsträcka kan det med åren upplevas som, stora fartyg att väja för, strömt etc. Typ samma rutin om och om och om igen. Nåt ditåt?]

3. Vinteruppläggning utomhus i marinor är väl ingen större bristvara?
För det som saknas, åtminstone här på västkusten, är väl snarast sommarens trygga hemmahamnar??

Hoppas jag inte avskräckte dig avseende segelbåt, vill ju tvärtom!
Försöker bara få dig att uppvärdera en hyfsad kryssbåt - typ 77:an - men alltså i synnerhet också en befintlig förstagsrulle.
[D.v.s. ge litet mer bakgrundsinfo för att du lättare ska förstå och kunna värdera mer brett, kort sagt skärpa dina krav och göra ett riktigt bra segelbåtsköp.]
Lycka till ... Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 maj 2012 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade trådskaparen fått alla dessa goda råd om utbildningar och förklaringar om vikten av att veta vad man pysslar med om denne varit en man?

Intressant att fundera på.

 

Elisa> Kul att det blev en båt! Båtar gör människor lyckliga, även segelbåtar tydligen, men det har jag aldrig vågat testa .-)

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte.

Det var en reflektion jag också gjorde smiley

Det blir lätt lite pretto. Själv känner jag det ibland en smula förbryllande att många backar för bränslekostnaden. Säsongen är ju ändå så kort resonerar jag. Om jag hinner bränna upp 100 liter eller 400 liter på en säsong är inte direkt avgörande för båtvalet. Segel är inte gratis det heller..., under årets regniga säsong har jag knappt gjort av med något bränsle alls.

Fördelen med en mindre båt är ju dessutom att man kan sjösätta och torrsätta själv, utan att involvera kranbil etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaaa.... Varför skulle TS INTE fått det...? Det handlar väl om att hjälpa till med tips och råd... Eller har jag missuppfattat det hela...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var inte Sparre jag skulle svarat med min fråga, det var Nbottning...!

Ber om ursäkt för felcitering till fel person...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa aldrig att det var fel. Funderade bara kring om dessa råd skulle kommit lika fort om det var en man som ställt ganska specifika frågor.... kring val avbåtmodell/motor.

Det är allltid bra att vilja sin näste väl!

Men det är också intressant hur vi, även jag, bemöter andra och blir bemött utifrån kön, social status, utsende, ålder osv.

Men det var som sagt bara en fundering som flög ur mig. Vi kan hålla oss till båtar här :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elisa har redan köpt en båt, en Comfort 30, och via hennes sjöbod ser man att hon även hunnit gå på grund med den och varit bryggvakt en natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle en ung pappa som ställt samma fråga fått svaret att han ska gå kurs och gå som skeppsgosse innan han skaffade sig egen båt......

HT-båt är super för ungar 

Mysigt kryp in i fören, bra när det reger (för det gör det) finns massor av bra båtar till bra pris. Tyvärr är har de flesta inte ngn lucka i fören.  (kanske kan du även kolla ngn mindre snipa typ Myra 21 eller Fjord 20, långsamt lite mer plats ombord och drar väldigt lite soppa.

Mitt tips är att försöka hitta en med så ny motor som möjligt och kolla att styrnignen inte glappar för mycket..  och se till att du får en båtkärra med så är din lycka gjord. Lanterner kan du strunta i (på sommaren är man sällan ute på natten i en sådan båt)

När det gälle navigering köp ett sjökort över hemma vattnen,  Om du vill lite längre bort och inte litar på din telefon köp en plotter.

Lycka till båt liv är kul och inte alls så farligt som somliga av oss gubbar försöker göra gällande. Att gå på kurs och ta förarbevis är iofs. kul men absolut inte nödvändigt för att göra dagsturer i hemma vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser inlägget ovanför ditt så ser du att både båt och grund redan är funna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...