Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Elisa_A_R

Råd till totalt oerfaren småbarnsmorsa?

Rekommendera Poster

Hej,

Nu hoppas jag lite desperat på råd här... har en budget på max 70 000 (inkl. allt utom försäkring och båtplats).  

Jag letar efter en liten HT-båt till en båtplats med 2,5 m mellan Y-bommar i Stockholm. Det behöver inte gå så rysligt fort med båten, mycket viktigare är att motorn är i gott skick (kan absolut ingenting om motorer eller service) och att jag inte riskerar att bli stående ute på sjön med tre hungriga och kissnödiga småbarn!

Jag tänker mig en plastbåt omkring 4,5-6 meter med lucka i fören för att slippa balansera småbarn på reling. Vore också mycket bra om soffan i sittbrunnen är framåtvänd så att de små inte blir åksjuka så lätt. Har hittat en askeladden 16-4400 (som dessvärre redan var såld), en uttern 495 (som också hann säljas) och en jofa 55 (?) som dock var lite dyr med tanke på hur gammal motorn var.

Sedan är det det här med mlijön och bränsleekonomi: jätteviktigt!... jag inser att min plånbok nog inte räcker till en 4-taktsmotor, så vad kan man tänka på för att försöka hålla ner bränsleförbrukningen? Tips?

Vad ska vi ha båten till? Ut och åka lite i Stockholms skärgård. Mest dagsturer, men kanske kunna packa båten med tält etc. för någon eller några övernattningar.

Hur som helst så sitter jag och försöker att läsa på, men känner mig ändå djupt förvirrad inför alla dessa blocket-annonser. Anar att det finns musts och no-no's men har ingen aning och ingen att fråga om vad eller vilket.  Hjälp mottages med djupaste tacksamhet!

M v h

Elisa


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med din budget och behov av båt skulle jag tveklöst köpa en Ryds 530 DC.Den har höga fribord=går torrt i sjön ett bra skrov ger bekväm gång i sjön.Den har öppningsbar vindruta och en rejäl trappa ner i båten.Den har djup sittbrunn=barnen sitter säkert ombord.1 passagerar stol och 1 förarstol soffa bak alla vända framåt.Den har ett rejält uppfälbart bord i sittbrunnen för fika och måltider.Båten tillverkades ca 1985-1991-vet ej exakt. Köp en båt med nyare motor-ej äldre än 15år. alt en äldre motor som är pedant skött med kvitto på regelbunden service.

Viktiga faktorer för lägre bränsleförbrukning är motorns skick,service etc samt att motorn har rätt propeller till båten. Kolla med en propellerfirma-i Stockholm finns propellertrim på långholmen.

Lycka till !

Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon erfarehet alls av båtar? Om inte så överväg att ta förarbevis först . Eventuellt komplettera det med att praa som ruffhäxa ett tag så du får upp vanan.

Kan man inte sjökort, kompass,  GPS mm så smäller man på grund snart och det är både dyrt och farligt.


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När nu trådskaperskan lyckats hitta till maringuden kan hon inte undgå att se hur mycket problem mer eller mindre erfarna båtägare har med sina båtar.

Så en grundkurs i båtliv skadar inte innan man ger sig ut på okända vatten längre bort än man kan se hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2takt och el, du har helt rätt jag kunde inte låta bli att vara lite ironisk, men tyvärr så är sanningen den att en hel del köper en plotter i istället för att lära sig navigation.Det borde självklart vara krav på någon form av körkort på sjön och de som inte vill ha det är de som själva har brister i båt och navigationskunskap.Ursäkta min kapning av tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog ockå vara lilte glädjedödare...

Om du ska ut och åka i Skärgården så MÅSTE du ha sjökort och vana att navigera efter dem. Annars är det frågan om timmar innan du kör på nåt. Om du inte bara ska hålla dig inom några kilometer från hemmahamnen.

Some exempel från skärgården utanför Runmarö:  xxxx

Alla de svarta kryssen som ser ut som fästingar är grynnor. Alltså klippor som ligger precis under vattenytan, de syns inte från sidan när man kommer åkande, man MÅSTE veta var de är och var man själv INTE ska befinna sig.

Jämfört med flygbild över samma område där klipporna syns uppifrån:  xxxx

Här hjälper en GPS för ett antal tusenlappar, men du måste också ha sjökort ombord. GPS är elektronik, och elektronik går sönder i olämpliga lägen. För Stockholms skärgård skulle jag köpa följande saker. (Nästan viktigare än flytvästar.)

Skärgårdguide: xxxx

Båtsportkort N xxx

kort mellan xxxx

kort södra xxxx

Jag rekommenderar också en förarbevis kurs eller att en van båtperson åker med första säsongen.



Senast ändrad av Anders_St | 11 maj 2012 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller båtval; åk runt och titta och köp INTE första båten (du kommer att bli kär i den första du tttar på, jag lovar). Titta på åtminstone 10 stycken.

Ta med en kompis som kan nåt om båtar. Det finns även båtbesiktningsmän som du betalar och som ger dig en opartisk bild av skicket. Men de kostar tusenlappar och är kanske överkurs i ditt fall. När jag köpte min för ca 600 000 kr så var 6000 kr för en besiktning rätt OK.

Det finns ingen bilbesiktning för båtar. Dvs båten du köper kan vara direkt livsfarlig utan att det är olagligt att sälja den.

Kolla även båtmäklare som säljer båter åt privatpersoner av typen xxxx

(Ser just att Riddarfjärdens är en bit ovanför din prisklass. Men fördelen är att man inte behöver jaga privatpersoner utan kan kolla båten när det passar en själv.)

Ta med alla som ska åka i båten och kolla att ni får plats.

Motor. Som nybörjare skulle jag inte köpa något äldra än... säg 5 år. Då ska det finnas ett antal bekymmersfria år kvar att åka. Båten kan vara äldre, men motorn måste vara nästan ny. Tycker jag.



Senast ändrad av Anders_St | 11 maj 2012 | 16:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare till båt är Jofa Winth 555. Helt perfekt som nybörjarbåt, stort fördäck med lucka fram så det är bara att gå rätt ner i båten där...

Klistrar in några länkar på blocket, så att du kan se hur de ser ut:

http://www.blocket.se/kalmar/Jofa_Winth_555_40344221.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Jofa_Winth_555__76__HT_bat_40286416.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Jofa_Winth_555__86_40260437.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/HT_Bat_Jofa_Winth_555_40063415.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/pitea/Jofa_Winth_555_39834940.htm?ca=15&w=3

 

Helt perfekt i budget, gôtt att kunna lägga barnen under hardtopen. Man kan ha ett origo spritkök och fixa käk, man kan slänga in en porta potti om käket vill ut... Min svärfar har en sådan, och innan vi köpte egen båt (Ancas Queen 24) så lärde vi oss mycket om båtliv med hans båt... Vi låg över i den - ett par nätter i sträck... Som jag tycker: En helt perfekt nybörjarbåt, och båt för den lilla familjen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarbevis är ju helt rätt att ta eller skaffa sig motsvarande kunskaper, men att prya som ruffhäxa.

Nej det tycker jag inte. Hade du sagt så till en karl.

Om det inte går nån förarintygskurs nu så finns det på nätet tycker jag mig ha hört. Det finns också böcker att läsa - låna på biblioteket.

Väjnigsregler och hur man läser sjökort är ju viktigt.

En lite billig plotter är ju inte fel. Då kan man ju undvika grunden och hitta vägar där inte de stora farlederna går.

Ett medlemskap i SSRS borde alla ha som vistas på sjön. http://www.sjoraddning.se/medlem/

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land småbarnsmorsa Elisa finns. Kryssarklubben har ju en del enbart för damer, men har man 3 småbarn har man väl fullt upp och har man då också en karl att ta hand om, wink så gör väl det, det hela inte lättare att hinna med sådana extravaganser som kurser och träffar. http://www.vastkustkretsen.se/Qvinna/Startsidan

Vi har ett uttryck som översatt till svenska från mitt hemlands vilda tungomål lyder ungefär; Lungt och sansat - mjukt och fint Det är egentligen aldrig bråttom. Misslyckas en tilläggning - gå ut och gör om. Visserligen får många väldigt roligt, men det är väl i regel såna som inte kan bättre själv. Dom som verkligen kan - de förstår.

En sak som jag tycker är viktigt - hoppa aldrig i land - aldrig någonsin. Gå intill och kliv iland. Vad är en skråma på båten jämfört med ett brutet ben?

Det där att kasta ändar när man är alldeles för långt ifrån gillar jag heller aldrig. Ofta är det hjälpsamma människor som är så stressade för att de skall hjälpa till som inte kan lugna sig.  Lungt och sansat - mjukt och fint 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Anders ovan. Åk och titta på så många båtar som möjligt och sikta på att få en så ny motor som möjligt på en välvårdad men kanske lite äldre båt. Båtar går att piffa upp själv ganska enkelt. Med lite tur räcker det med lite gnuggande och vax för att få stil på båten, i värsta fall måste man kanske måla, sånt går ju att göra själv och är rätt billigt. Motorer kräver kunskaper, en del av de kunskaperna kommer du säkert att få med åren :-)

Om du verkligen inte har bråttom alls kanske en snipa med inombordare är ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka ord från Anders_S, som tog för givet att du är från Stockholstrakten.

Jag talade om plotter medans Optimisten och Anders_S talade om GPS. Jag tror att de bägge menade plotter.

En GPS är en liten mottagare som tar emot signaler från ett antal sateliter och med hjälp av sin inbyggda dator omvandlar signalerna till en possition. Har GPS;en en display kan man få ut possitionen i siffror. Tex Nord 58.21.89 Ost 011.15.60 - det är den plats där jag befinner mig just nu.

En plotter i detta sammanhang är en bildkärm där man kan visa ett sjökort med hjälp av ett inbyggt program. Plottrar avsedda för båtlivet har ofta inbyggda GPS er. Har seglat med laptopen som plotter sen 2004. För att få possitionen har jag anslutit en GPS-puck som tar emot satelitsignalerna och skickar possitionen till datorn.

Börjar vi bli krångliga? Lugn - vi kan krångla till båtlivet hur mycket som helst -vänta bara. Fast det gäller att sovra. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Okidoki... har tittat på lite båtar. Har sneglat på Jofan men inte hört så mycket om den. DC? Bra idé med småbarn och halvkulna dagar..? En Uttern 590 t.ex. men den ligger ju lite öve rmin prisklass så jag kanske måste tänka om och satsa lite mer. Sedan har jag i min ungdom seglat en del, men har mycket sparsam erfarenhet av att läsa sjökort. Första säsongen tänkte jag dock inte ge mig ut på några större äventyrligheter. Förarbevis - kursen är bokad. Ruffhäxa? Skulle inte tro det, men får väl utgå ifrån att det var välmenat. Min kompletta oerfarenhet rör i första hand motorbåtar och motorer.  

För min del tror jag dock att det inte spelar så himla stor roll att titta på en massa båtar IRL - jag vet ju vad jag vill ha och mitt problem är ju att jag inte kan bedöma skicket på dem och saknar motorkunniga vänner. Men här höjs ju många varningens finger mot äldre motorer, så det får man ju ta på allvar.

Men stort tack för varningar om grundstötningar! Jag hade nog inte riktigt klart för mig att det var så svårt att köra i Stockholms skärgård.

Kan det vara en idé att köpa en gammal båt utan motor men köpa till en motor? Vad kostar en bättre begagnad 4-taktmotor 40-50 kr inkl. installation? Klarar jag hela köpet på max 90 kkr?

 

M v h

Elisa

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du seglat i din ungdom har du gjort vad jag kallar ruffhäxa delen. Du är mao inte helt oerfaren och verkar gilla sjön och vet vad du vill.   Att du redan bokat förarbeviskurs är utmärkt framsynt. Då får du lära dig läsa sjökort mm.

Att köpa båt och motor inte helt lätt för dig så ta hjälp. Tänk också på att båtar i din storlek planande drar 5-10 ggr mer bränsle per mil än en bil.

Sen behöver du inte börja med att åka till ensamma blåsskäret längst ute utan börja med lite kortare turer i Skärgården.

Bra om motorn funkar, men det gör dom inte alltid . Håller du dig i trakter med folk lättare att få hjälp. Jag har hjälpt 3 damer (tre generationer) starta deras HT båt när den strejkade. Nyladdat batteri som någon glömt skruva fast polskruvarna på. E¤nket den gången.

Men det var inte ovanligt förr att folk med stora båtar kom fram och frågade var dom var. En sådan båtägare klagade på att han hade dyrt propellerkonto.

Men GPS avhjälper sånt och lär dig klara dig utan och kör förnuftigt så går det nog bra.

Lycka till med båtlivet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med grund i Stockholms skärgård. Jag hade båt i Stockholms skärgård i 5 sommrar och var ute med svärsonens båt 2 sommrar innan dess.

Jag hittade inte ett enda grund.

Här hemma har jag lärt känna varenda grund som finns i närområdet  - den hårda vägen surprise 

Så om det finns några grund i Stockholms skärgård - så går dom att undvika.wink

Bifogad bild; först grundstötningen utanför de direkta hemmafarvattnen.

post-945-1394237055,963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du mot all förmodan hittar en bra motorlös båt billigt, men att köpa en bra beg utombordare är inte billigt och jag anser att du får ekipaget billigare om du köper äldre båt med nyare motor dvs den nyare motorns pris blir lägre i paketpris med en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående grund i Stockholms skärgård så finns dom där och när många och hårda. En kompis som dök hittade 3 drev från motorbåtar vid ett grund.

Själv har jag dragit loss en Scanmar 35a och en Amigo 23 samt tyngre stålmotorbåt av okänt märke.

Jag har också smällt på några gånger då jag njutit av åkandet och därmed inte kollat i sjökortet som jag borde. Propellrarna blir ofta  skrynkliga vid grundstötning samt är rätt dyra att byta.

Så var försiktig  så båtturerna blir till glädje och inte bara till besvär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till trådskaparens inlägg:Jofa Winth 555 som någon tippsade om ser ut att vara en trevlig båt i din prisklass, dock hade samtliga av båtarna gamla motorer. Om du kan få någon av säljarna att inse att en gammal motor inte är mycket värd och betala i stort sett för båten ca 35000kr, köp en bättre begagnad motor av en väletablerad handlare med garanti ca 50000kr. Han kanske ger dig några tusen för snurran alt om du orkar sälja den för 5000kr på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du vill ge dig ut på sjön....

Vi köpte våran Jofa Winth 555 i början på august förra året så jätte erfarenhet har jag inte men har varit med svärföräldrarna på sjön under ett antal sommrar...

Båten är perfekt i mitt tycke till oss.. har fru och 2 barn i ålder 6 och 8 or.. helt underbart att dom kan gå och lägga sig under tak när dom blir trötta efter en heldag eller vill komma undan solen en stund.. en heldag med klarblå himmer är fint men det sliter på små barn...  våran har en 2 taktsmotor från -91.. fungerar kanon... MEN jag kan skruva lite så om du är osäker leta efter en nyare motor... men jag är tveksam om du får en 5 år gammal motor innom din budget på en sådan båt... får du det så grattis  smiley..

Det är även skönt att sitta skyddat för vinden vid färd... visst en DC båt är man hyffsat skyddad i med men det är ofrånkomligt att det blir mera fartvind i en sådan...
Min svåger som bygger båtar som arbete rekomenderade oss att inte köpa en styrpulpetare då den är ännu mera utsatt i en sådan...

Luckan fram känns väldigt bra när barnen ska komma i båten från bryggan..

 

Lycka till !!!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle inte gå att styra in dig på segelspåret igen?

Dels verkar du ha mer kunskap om segling än motorer.

En säker motor är lättare att hitta om det är en 8-hästare än en på 50.

En segelbåt för 50.000 och pengar över till en ny motor och sånt som behöver kompletteras i utrustningen. Då har du tak över huvudet och kojer för 4-5, pentry och toa kanske.

Enda nackdelen är att det går lite långsammare. Enklare att styra en segelbåt, den driver inte i sidled lika lätt i sidvind.

Nåt att tänka på eller är det helt kört. Seglingen kanske känns osäker men det kan man ju vänta med till öppna fjärdar och hissa bara ett litet segel eller bara köra med motorn. Vissa anser att man måste segla segelbåt men det bestämmer man själv. Man kan även vänta med masten. Segelbåten går utmärkt att köra även utan mast.

Fundera allvarligt på segelbåt, den prisklassen ger mycket båt för pengarna.

Hoppas du lägger ut en tråd på Seglarsnack också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också den tanken - tänker alltid så när nån skriver att de skall köpa en motorbåt - men lyckades ibland behärska mig.

Nu är ju Stockholms skärgård inte som våran. 2 distansminuter så är jag ute på öppet hav och till närmsta holme att lägga till vid är det mindre än 0,5 distansminuter.

Svärsonen hade segelbåt i Vigbyholm - längst in i Stora värtan. Det var en dagssegling bara att komma ut till de närmaste naturhamnarna.

Så det är inte så konstigt om man vill ha en båt som går lite snabbare än deplacementsfart.

Men att inte sätta på masten om man har en segelbåt är en tanke som jag inte förstår. Själv har jag seglat hem betydligt fler gånger när motorn krånglat, än jag har gått hem för motor pga att jag bruit masten.

Men tanken är rätt Forgus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar då får man mycket för pengarna. Trådskaparen behöver troligen en bra ruff till de tre barnen som växer för vart år och det har många billiga seglare.

Nackdelen med segelbåt är att den går förhållandevis långsamt och kräver mycket justerande med seglen vilket i och för sig är väldigt kul, men hinner trådskaperskan med det och samtidigt passa 3 otåliga kissnödiga barn?

De som har segelbåtar i Stockholms skärgård vill ofta ha dom långt ut som Åva, Gålö, Bullandö mm så man är ute snabbt på bra segelvatten och inte behöver harva med motor eller svag vind i timmar.

Sen finns det en del båtägare som nöjer sig med att köra Djurgården runt samt lägga till vid diverse cafeer och restauranger längst vägen och då passar motorbåt bra.

Men det hela är lite som att välja mellan pest eller kolera. Visst kan man köra snabbare ut med motorbåt till mellan och ytterskärgården från stan, men det går då åt massor av bränsle vilket kostar.

Det gäller att tänka igenom vad man vill med sitt båtåkande och välja optimalt för kassa och tid man kan lägga på det.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att man får mer segelbåt för pengarna i den prisklassen tex IF, Misil 2, Maxi 77 mm, men jag skulle inte välja att själv segla med 3 små barn utan börja med en motorbåt och dagsturer vid fint väder på barnens vilkor.Att ensamsegla är okej men att dessutom hantera 3 små barn som blir kiss och b.. nödiga bråkar med varann, slår sig,har tråkigt och behöver aktiveras när båten har satta segel på en fjärd bland många andra båtar att ha koll på-not for me!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att har man tre barn finns chans att något har kommit i styråldern. Med ett barn till rors kan man nog hinna byta blöja medan det tredje barnet sitter på pottan. 

Men åldern vet morsan mer om.

Varför ska seglet upp om det är en massa andra båtar som stör. Det är bara att andra tycker att segelbåtar som inte seglas är skämmigt, sånt är lätt att negligera när säkerheten är viktigare.

 Segelbåten har dubbla motorer varav en aldrig får slut på bränsle. Den är stadig och säker i sig själv. Hur är säkerheten i motorbåt som tappat kraften? Inte ens ett hjälpsegel. Alla motorbåtar borde ha ett Optimistsegel nedsuvat. Det är effektivare än en liten elmotor som det pratas en del om. 

Var tänker morsan ha båten. Antar att du är ute efter att åka och hälsa på folk i skärgårn och då tar det för lång tid. 

Synd då små segelbåtar är nästa gratis och hyfsat billiga att äga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig lägga ansvaret på ett barn att hantera båten, bara om jag står bredvid och är handlingsförberedd.Det blir svårt att hantera ett blöjbyte samtidigt. På sommaren är det nästan alltid båtar överallt skall man segla ostört får det bli sena kvällar och nätter eller tidig vår och sen höst-kanske inte riktigt vad småbarnsmorsan tänkt sig.

Elisa, skriv och berätta vad du bestämmer dig för.

Mvh Optimisten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju få en helt ok hardtopbåt i den storleken till ungefär halva din budget, så ett alternativ att överväga är att köpa en billigare äldre båt med välskött motor och ha en backuppeng om/när något går sönder.     

Ang bränsleekonomin så tror jag inte att man ska räkna med att köra så långa sträckor när man har småbarn, barnen orkar inte sitta och glo i flera timmar och många småbarn tycker att ljudet är jobbigt. För mindre barn upp till 4-5 år så är sträckor på kanske max en timme rätt lagom, jag tror inte att ungar i allmänhet gillar att puttra runt timme efter timme (mina gör det inte). Och hur ofta kommer man i praktiken ut under säsongen? Vilket gör att det blir inte så där fasligt mycket bensin ändå när man väl räknar ihop det hela. Det viktiga är att motorn är tillräckligt stark för att snabbt kunna komma upp i planing (dvs glida högre upp/ovanpå vattnet, snarare än nere i det), då blir motståndet mindre och den drar mindre bränsle. Personligen tycker jag att det verkar mer vettigt att ha en någorlunda snabb båt när man har småbarn så att man kan ta sig hem hyfsat fort om det blir dåligt väder.

Det GÅR ju att hitta båtar att bo i med din ekonomi om du nu ändå vill övernatta. Nimo 22 har jag kikat på som ligger nånstans i den prisklassen och som klarar bredden på din båtplats. Men då har de inombordsmotor vilket man kan ha synpunkter på ur reparationskostnadssynpunkt, billigare försäkring dock (inte lika lättstulen motor...). Fördelen med en sån båt är att barnen kan gå in och leka och man kan sitta inne och äta om det blir dåligt väder. Man får överväga fram och tillbaka där vad som är viktigt, men man vill inte hamna i att båten bara känns uthärdlig när sjön ligger spegelblank, solen skiner och alla är på gott humör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst: tack för alla bra svar och tips här.

Och åååå jag vill verkligen verkligen helst av allt ha en segelbåt, men, som sagt, med tre små barn, ointresserad (men i övrigt fantastisk!) sambo och dessutom båtplats på fel sida om Värmdö känns det som helt fel projekt just nu. Då känns en liten hardtop som ett rimligt alternativ. Om några år får vi se. Då kanske äldsta har hunnit gå på seglingskollo också.

Just nu är det en liten utflyktsbåt till familjen jag letar efter. Och storleken på båtplatsen(2,5 meter mellan y.-bommarna) begränsar också urvalet, så jag har inte räknat med att kunna övernatta i den, däremot att kunna packa den med tält osv.

Sedan var det det här med motorer...  Har nu ev. hittat en båt, ht ca 5 meter m. en 4-takt motor 25 hk med ett par 4-5 år på nacken och lite gångtid. Vad säger ni spontant? 25 hk för lite? Jag har ju inte direkt bråttom. Men om man har en för svag motor till båten (tyngden) så kanke den lilla motorn får jobba mer i samma hastigheter/förhållande = sämre bränsleekonomi än t.ex. 10-12 år gammal 2-taktmotor på 40-50 hk? Eller är det vanföreställningar om hur motorer fungerar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 vuxna och 3 barn låter som du behöver en rejäl balja att lasta in allt i.

Jag har en öppen 5m med 30Hkr där jag har en presenning med som regnskydd om det skulle komma en skvätt. Men den är för liten för er både volym och motormässigt om ni dessutom ska ha med packning . Att lasta för mycket äventyrar dessutom säkerheten.Lättlastad båt tål mer sjö.  

Och så det där med motor. Hardtop blir tyngre än öppna båtar. Kolla vad den du hittar behöver för rekommenderad motorstyrka.

Hur långt har du tänkt dig åka? Men 20Knop kommer du 20 distansminuter = 37km på en timme. Räcker det? En 50Hkr 2 taktare tar 25 liter /tim Är det OK? 4 taktare med samma effekt kanske något mindre, men försumbart.

Tänk noga igenom behovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 l på EN timme? Ok. Då måste jag säga att där sjönk intresset för motorbåt ganska märkbart. 50-60 l bensin för en dagsutflykt tycker jag låter mycket. Det trodde jag bara att större båtar drog. Och försumbar skillnad mellan 2- och 4-taktsmotor... bra på ett sätt att veta att det inte är så himla viktigt med vilken slags motor det är i det avseendet. Men ändå.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elisa, så mycket drar inte en 50hk utiombordare. Jag hittade ett test av 50hk i tidningen Båtnytt nr 12 1997-gammalt men siffrorna är inte fel för det. Testet omfattar både 4 takt och 2 takt och genomfördes på en HT båt! Crescent 480 Gemini mått 4.80x2.03 vikt utan motor ca 500kg.

vid marschfart 20 knop drog Evinrude 2 takt 17.2 lit Mercury 2 takt vid 20.5 knop 13.4 lit

Honda 4 takt vid 20knop 10.4lit Yamaha  4 takt  vid 20 knop 12.6 knop. Motorerna är nya och monterades fackmannamässigt av generalagenterna så lägg på ett par liter och få en sann förbrukning på en beg 50hk.Glömde att bränsleförbrukningen är liter/timme.

Mvh Optimisten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...