Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Pelleplotter

Fogskum

Rekommendera Poster

I helgen ska jag börja bygga kylboxen i vår Maxi 77. Jag använder 50mm isolerskivor från Isotherm. Det kommer att finnas spalter på 3-15cm på vissa sidor av boxen när den är färdigbyggd. Kan jag använda fogskum för att fylla ut dessa spalter för att ytterligare isolera och stärka konstruktionen eller är det bara dumt? Jag har läst i vissa trådar att fogskummet drar åt sig vatten, men jag har svårt att förstå om fogskummet har haft kontakt med vatten då eller bara sugit åt sig fukt ur luften? Erfarenheter och förslag mottages tacksamt!

Senast ändrad av Pelleplotter | 10 maj 2012 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle jag har när jag tillverkat kylboxar använt porulitanlim dvs skummande lim o fogat samman markskivor i frigolit vilka går jätte bra att såga slipa m vanliga snickarverktyg,sedan är det bara o lägga 2ggr glasfiberväv/gjutepoxy därefter toplack på insidan.Så blir den mycket lättare att hålla hygienisk från ga matrester i fogarna.      mvh O  LYCKATILL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde en kylbox med blå markisolerskivor runt om som även jag limmade med polyuretan- lim (den med grön korken som skummar) och fyllde även vissa områden med fogskumm. Runt en behållare i rostfri plåt. (se länken nedan Omega till salu)

Båda produkterna limmar isolerskivorna väldigt bra.

Men fogskummet har vissa nackdelar. Det är svårt att kontrollera mängden antingen blir det för lite, eller så kletar det, eller så blir det plötsligt alldeles för mycket. Och värst är att det kan expandera om det blir innestängt så det trycker sönder det du håller på att limma ihop.

Så skall du använda fogskumm så bör du öva först så du får lite vana hur det fungerar.

Sen håller jag med ovanstående att det är nog inte det bästa att ha direkt inne i boxen då det kan vara svårt att hålla rent där du skall ha mat. Där bör du ha en yta som är tät, slät, hård och lätt att rengöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde en kylbox i min gamla storfidra av liknande skivor som du tänkte använda. Hade också utrymme runt om. pluss att jag ville bygga bort lite utrymme så att man kunde nå överalt i boxen från luckan. Fyllde utrymmet med markfigoit, men limmade och fyllde mindre hål med fogskumm. Skrev lite med några bilder  här. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Scrolla ner till mitten på sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Det var en mycket fin omega Hasse och jag har redan varit inne och kikat på din konstruktion Toaen. Jag har nu byggt kylboxen och bilder på bygget kan ses på denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=439838

Eventuellt fyller jag på med lite fogskum runt boxen när fogarna i boxen har härdat ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...