zewe 0 Postad 10 Maj , 2012 jag skulle behöva en smula hjälp då jag tror att jag har gjortbort mig... jag har en shipman 28 från 76 med yse8 med rak axel och har köpt ny propeller en Radice folding. allt frof och fröjd så långt men när jag ska montera den så inserjag som tur ärinnan jag fått loss min fasta propeller att axel muttern till den nya inte passar? Ny till mitt lilla bryderi, kan det vara så att jag INTE har konad axel det är en 25mm (fick inte loss gamla propellern heller) ? behöver isåfall åka tillbaka med nya propellern och byta den. nya gängan är ca 2mm mindre och finare än axeln? /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Maj , 2012 Det skulle förvåna mig om din axel inte är konad, att du dessutom inte fick loss den talar för att den är konad, dessutom är det så att det finns lite olika stigning på konorna så det är inte bara att gå och köpa en propeller och tro att den ska passa. Går inte gammla muttern att använda? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 11 Maj , 2012 Var tilloch med så att jag inte fick loss muttern så att jag kan itne se om den är konad eller inte och iläggning är i morron därav ifall någon visste. Får helt sonika lämnatillbaka denna propeller och beställa en ny i höst när jag kan få loss propellern och jag har lite mer tid. /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 11 Maj , 2012 Pröva att kontakta Rodahls för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 12 Maj , 2012 Har försökt prata med Rodahls marin, dom var allt annat än intresserade av att prata med mig, än mindra sälja något så jag fick lov att prata med en annan firma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Maj , 2012 Nu ska vi nog inte vara kritiska mot Rohdals, en firma som jag haft mycket goda kontakter med. Det är väl snarare firman som du köpt propellern av som ska stå tll känst med råd, och inte bara sälja saker som kanske inte passar, ta pengarna och en konkurent ska ställa upp med råd när det inte funkar som förväntat. Har jag fel eller? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 12 Maj , 2012 Sannolikt sitter det gänglåsvätska, (Loctite), på gängornatill axel och mutter. Värm mutter och axel ca 300 grader, lossa sedan muttern. Värm propeller och axel och knacka försiktigt med en blyklubba alternativt med en smedhammare på en träkloss, för att få loss propellern. Kolla att du fått en propeller som går på rätt håll, d v s passar till backslagets rotationsriktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 12 Maj , 2012 Ja detta spårade ur lite men åter till frågan är det någon som kan tänkas ha koll på denna axel? /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser