Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Backstrom

växel problem.

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med att få i växlarna på mitt alpha drev. har justerat växelvajern en hel del och den är extremt känslig. Jag kan då bara lyckas med att ställa in så jag får in frammåt växeln men ingen back eller så blir det backen men ingen fram växel. och ibland kan jag få in båda växlarna men då är det tex bara frammåt som går i klockrent men för att få i backen måste jag dra i reglaget  väldigt snabbt men det är ändå inte säkert att den hoppar rätt läge. är det ett växelvajerbyte som gäller eller vad kan felet vara?

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du justerar? Snurrar på mässings klumpen på den gängade delen endast eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer med all säkerhet att fungera (om inte växelwiren är dålig) för om du justerar backen på gängan så tappar ju framväxeln sin redan gjorda justering. Då får man just det problemet du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt lätt att förstöra vajern redan vid installationen och sedan har man konstant problem. Det spelar ingen roll hur skicklig montören är, det är vajerkonstruktionen som är fel.

Nu finns det dock en ny vajer som inte förstörs vid installationen och som är mycket mer exakt i manövern. Den stora skillnaden är att gängan som håller fast vajern på plats är en svivel i den nya konstruktionen så man slipper rotererandet av själva vajren när den ska fästas. Dessutom är den extremt lättgående.

Den säljs av drev.se och av Göteborgs Marincenter.

http://www.drev.se/default.aspx?main=/supervaxelvajer-till-mercruiser-p-5486-c-116.aspx

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/växelwire-till-merc-8194919

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers nya wire är betydligt bättre. Den är mycket tunnare och plastöverdragen en såkalad lågfriktionswire. Förstår inte riktigt hur man ska förstöra den vid installation då själva wiren träs in sist av allt. LIte bökigt att få dit ytterhöljet så det är bra om man är 2 när man gör jobbet. Kärvar växlarna så byt wire att justera kan ev vara en nödlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du byta wire så fixar du det på en dag om ni är 2. Räcker med att ta av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är när innerwiren ska monteras som risk för skada finns. Det beror på att änden på innerwiren som ska in i båtem är klippt och har väldigt vassa kanter och det förstör ytterhöjet invändigt när man matar in den speciellt om inte höljet ligger rakt in i båten utan är böjt vilket det ofta är pga platsbrist.. Detta gäller alla fabrikat även den nya roterande wiren. Jag filar alltid till änden och s.a.s rundar av den. Då uppstår inte detta problem. Jag testade den roterande wiren (som för övrigt finns på fler ställen än ovan uppräknade) så sent som igår och ska man endast byta wiren så underlättar den helt klart. Byter man wire i samband med bälgbyte har det ingen betydelse vilken sort man monterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vajern har funnits i 10 år och är ingen nyhet. Man måste med den vrida höljet samtidigt som man böjer den inne i motorrummet och det gör att den förstörs.

Den nya vajern monteras utan någon vridning av höljet. Sedan sätter man i själva vajern och den löper då mycket mer exakt. Det ger problemfri drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...