Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Swebreeze

Bara att byta ut V8:an?

Rekommendera Poster

Hej!

Ja vad ska man börja att säga...alltid är det nått som jäklas!

Har en Mercruiser 5.7L troligen från -01 då båten är från det året. (ca 420tim gångtid och saltvattenkörd i östersjön)
Nu misstänker jag att den frusit eller nått...har spår av vatten i oljan...kan iofs vara kondensvatten men känns osäkert  hur mycket kondens det blir i en motor när båten står ute under presenning?

Tidigare i våras så hittade jag lite is i en av kylarslangarna, alltså det var inte en stelfrusen slang utan bara så att man såg att det låg en bit is i den. (trots att jag kört runt glykol i höstas)

Provkörde motorn kanske 15-20min häromveckan och tömde sedan ur oljan, oljan var inte vit, inte ens grå tycker jag utan mer åt det bruna hållet.

Sedan veckan efter i med ny (billig olja för ytterliggare provkörning). Lät motorn gå ca 30min så att jag verkligen visste att den var helt varm. Öppnad slangen för tömningen av oljan(som såg ut ungefär som oljan som varit där över vintern) och lät det rinna ut och lämnade det så ytterligare nästan en vecka.

Nu idag så tänkte jag hälla i den rätta oljan. Började med att hälla i ca 0.5L för att se hur olja såg ut när den rann ur tömningsslangen. Såg då hur det kom ut vit-gråa ränder med den nya oljan. Detta känns inte helt bra om vi säger som så.

Hade även sparat 2 st glasflaskor med ett par dl olja i från vardera körning som jag gick för att kontrollera hur den skulle se ut när den fått stått ett tag.
Från första körningen så syns det tydligt en smal rand av vatten i den djupaste delen av flaskan.
Från den andra provkörningen med ny olja så ser man 2-3 små vattendroppar i botten.


Vad är livslängden på en sådanhär motor i 24fot midcabin? Har sett att ibland att den ryker ganska mycket svartrök ibland när man precis startat den. Tändstiften var ganska mörka medans vissa delar på några av tändstiften var ganska vita...vatten?
Kan det vara kondens då det regnat och varit sol var och varnnan dag?
Kan dåliga limpor och knän orsaka olja i motor då dessa förmodligen är sedan båten var ny?
Min spontana handling är att sjösätta och köra ett tag för sedan se om oljenivån stiger samt ändrar färg radikalt.

Nu vart det mycket att läsa men vad tror ni om detta? 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att din motor har en sötvattenskylning då den är från -01 och om det stämmer och det är sjövattensidan som eventuellt frusit så är det nog bara limporna som skall lyckas få in sjövatten i oljan. Om en limpa läcker så brukar vatten rinna ned och ställa sig en i en eller flera cylindrar efter att man stängt av motorn. Detta fenomen brukar kunna verifieras genom att om man prövar att starta motorn 30 min efter att man kört den ett tag så knäar startmotorn (går tungt en stund) till då den måste komprimera en cylinder som innehåller vatten. En cylinder som går med vatten i sig på grund av läckande kyllimpa eller topplockspackning blir väldigt rengjord vilket kommer att synas på stiftet i den cylinder som tar in vatten så det kan vara dom stift som du såg var ljusa vars cylindrar tar in vatten. Om din motor är sötvattenkyld med värmeväxlare som jag tror, försvinner det glykolvatten i expansionskärlet så att du måste fylla på det till och från?

Livslängden på din motor i den båten är många, många år till så lägg tid på att identifiera vart problemet sitter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inte sötvattenskyld utan tar vatten direkt från havet så limporna och knän har trots allt 10år på nacken (båten importerade 2002 från USA), så rostskadade limpor/knän är ju ett alternativ.

Får ta och pröva om motor knäar efter 30min vila då. Tack så länge!

Även fler tips och idéer är välkomna!



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om limpor och knän är 10 år tycker jag du ska byta dessa omedelbart. De har gått på övertid några år...minst!! Ett motorras kan vara nära om det går in vatten i en eller flera cylindrar genom limpan, troligaste läckaget brukar vara i skarven mellan limpa och knä. Om du har rinnande rost från skarven och neråt så är det byte som gäller.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det till att skruva lös limpor/knän och skicka in en beställning.
Det är väl dessa jag ska ha?
http://www.drev.se/default.aspx?main=/avgaslimporkna-4-p-5132-c-528.aspx

Kanske finns billigare?
Borde man kanske tom satsa på aluminium? Isf vart hittar man det?

Senast ändrad av Swebreeze | 12 maj 2012 | 14:20



Senast ändrad av Swebreeze | 12 maj 2012 | 14:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde mina aluminum avgaslimpor härifrån http://www.usaonline.se/.

Aluminumlimporna är mycket lättare men även dyrare.

Snabb och bra leverans.

 

Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver även höjningar/spacers mellan limpa och knä... Det som förvirrar mig lite är att det finns olika tum angivna på knän och spacers då man kollar på div webbsidor, är det diameter eller höjd det pratas om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På knä finns 3 och 4 ...avser utblåsets storlek , diameter ! Raisers , där mäter du höjden i tum . Glöm inte att det är två sorters packningar mellan , limpa, raiser, knä ...( tror jag stavar helt galet på förhöjningsdelen :-) ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för infon! :) Men tänkte ang knäet är det diametern på tunna delen av utblåset eller är det ytan där avgasgummit sitter fast med slangklammer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytan där gummi å slangklämma sitter , för det finns samma mått på gummit...3/4 ...man kan även se på gummit om den delen närmast knät är smalare än den änden som sitter fast mot bockhornet .. Man kan säga att gummidelen har två storleer på var ände ...3-4 ..och 4-4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...