Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Colorado

Akterstag saknas

Rekommendera Poster

Hejsan alla seglare...

Har lite panik just nu, har tänkt att masta på nu till helgen. Men så när jag åker ut till varvet och ska göra iordning masten så finner jag att akterstaget saknas. Jag tog bort toppen på masten i höstas för att byta ut trissorna till fallen. Så för och akter stagen rullade jag runt masten. Någon måste ha behövt ett extra stag!!

Tror inte att jag kan fixa fram ett nytt till helgen. Är det någon som har någon bra ide hur man kan sätta dit akterstaget efter man har mastatpå? funderar på att använda en tamp istället för akterstaget så att vi kan masta på.

Kommentarer motages gärna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ditt akterstag är konstruerat, men det bör inte vara några problem att på mycket kort tid skaffa fram ett nytt akterstag i dynema. Det räcker ju om du får det rätt i masttoppen, resten kan du ju fixa efteråt då allt arbete går att göra på plats utan pressverktyg.

Exempel på akterstag i dynema.
http://www.benns.se/mast--rigg/akterstag-c-471-1.aspx

Har du dessutom bakåtsvepta spridare får du ju ett drag bakåt i masten från vanten som faktiskt räcker för att hålla masten på plats, men jag skulle säkra upp genom att fästa det nya dynema-staget på enklaste vis i aktern.

Lycka till
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju väldigt enkelt ut!

Funderar på att byta mitt wirefall till genuan (Rulle) till Dyneema, om jag använder samma dimension som wiren (5mm) behöver jag byta trissa i masttoppen då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart, visste inte att det var så enkelt. hade klurat på hur jag skulle lösa sista biten till bomuthalet men nu är det lätt fixat.

Bockar och tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...