Braempa 12 Postad 10 Maj , 2012 Funderar på skaffa AIS till segelbåten, men skulle vilja höra åsikter om huruvida det faktiskt är värt det om man mest seglar i skärgården (Sthlm)? Har en Raymarine A70 GPS-plotter som ju har inbyggt AIS-mottagare, så det är sändare jag skulle ha isåfall, kanske kombinerat med VHF... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 10 Maj , 2012 Rent spontant så kan jag inte se någon användning för den i innerskärgård om det inte råder extrem dimma eller att du endast seglar i farlederna och på natten. Likadant, tycker jag, gäller med radar i innerskärgård. Den är jättebra vid dimma och på natten men man klarar sig gott och väl med ett sjökort, kompass och bestick. Som sagt detta är vad JAG anser. Om jag skulle bege mig utanför skärgården ut på det öppna havet så skulle jag iallafall överväga att installera radar och hissa upp en radar reflektor på lämpligt ställe men AIS känns som överkurs för de med stor plånbok och snabba båtar! Mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Maj , 2012 Kör mycket i Göteborgs starkt trafikerade inlopp med små och stora färjor och fartyg. Med AIS och Prediktorfunktionen i TIKInavigator kan man enkelt avgöra om risk för ombordläggning föreligger. På bilden syns tydligt var jag kommer att hamna om 6 minuter. AIS är det bästa som hänt oss efter GPSen, för att underlätta för säker framfart. http://lasselundell.se/ais.html http://seniorseglarna.se/morkernavigering-filer/morker2010.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ridax 0 Postad 12 Maj , 2012 Det syns ju tydligt att fartyget du möter kommer att ha gått på grund långt innan du möter det, så jätteorolig för möte behöver du ju inte vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Maj , 2012 När kom från Skurusundet igår låg det en stor fritidsbåt precis innan inloppet till Stäket vilket jag tyckte var lite konstigt. Jag hade volymen på vhf;n nedskruvad och körde med plottern på 200 m zoom så jag såg inte så långt. Jag passerade den stillaliggande båten och gick in i Stäket. En mindre motorbåt kom emot oss och på plottern noterade jag en farkost med AIS ombord vilket var ovanligt för en sådan liten båt. När båten passerat insåg jag mitt misstag. En Vaxholmsbåt fyllde upp hela Stäkets bredd och jag var tvungen att slå back och krypa in i en liten vik för att släppa förbi färjan. Hade jag tänkt lite så hade jag zoomat ut innan jag gick in i Stäket för att se vad som var på gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Maj , 2012 I starkt trafikerade områden är AIS bra, men... ...annars funkar ju enkel pejling med ögon och något fast föremål på den egna båten som ligger i linje med den mötande/korsande båten bra. Om pejlingslinjen från öga via fast föremål på egen båt hela tiden ligger still på den mötande/korsande båten kommer båtarna att krocka, anars inte. Rör sig den mötande/korsande båten framåt jämfört med pejlingslinjen går den för om och vice versa. Praktiskt för att i god tid tydligt visa sin avsikt genom att ändra fart och/eller riktning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser