Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Sakkunnig

Bränsleslang med blåsa - dyrt eller billigt?

Rekommendera Poster

Under alla mina år som båtägare har jag avverkat ett antal bränsleslangar och pumpblåsor. Jag har försökt köpa dyrt för att det ska hålla många år och jag har köpt billigt för att ha en sommar och sedan byta. Det jag erfarenhetsmässigt har lärt mig är att det tydligen är lättare att landa på månen än att tillverka en komplett bränsleslang som håller över tiden.

I år är det återigen dags för nytt. För två år sedan köpte jag ett dyrare kit som skulle hålla länge. Nu när jag vårrustar båten och ska dra igång motorn ser jag att blåsan är helt torrsprucken och rutten vid själva klämman. Det bara dräller soppa genom sprickorna. Det håller inte alls längre än ett billigt slangpaket från biltema. Ska det behöva vara så?

 

Hur är era erfarenheter? Köper ni billigt eller dyrt? Hur ofta byter ni grejerna för att de ska kännas pålitliga.

Till sist - kan ni reka ett konkret slangpaket som håller så vore jag oerhört tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Min Yamaha slang och blåsa fyller 20 år i år så det är nog kvalité. Har du annan motor så är det bara att byta kopplingar på slangen.



Senast ändrad av sea-ray_230 | 10 maj 2012 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på med olika motorer och pumpblåsor sen 71 och aldrig behövt byta någon. En och annan slang har dock slitits ut och likaså pumpmembran i motorerna.

Har även köpt extraslangar på Biltema pga förlängning och fler tankar och de har funkat. Däremot Biltemas piratbränslekoppling till Johnson har varit lite dålig. Gammal så nya kanske bättre?

Har även Tohatsu och där har jag fått köpa koppling i fackhandel . Skitdyr i vissa affärer , billig i andra.

Kör du med akrylatbensin eller annan icke standardbränsle eftersom blåsorna pajar? Jag kör 95 oktan och TC-W3 olja från Biltema.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med vanlig 95-bensin. Motorn är en Yamaha 60hp från 91. Jag har även originalslangen till den motorn som nödreserv men den blåsan är stenhård i gummit vilket gör det svårt att pumpa med. Det var därför jag köpte ett nytt dyrt slangkit, dock ej original Yamaha, för två år sedan.

Jag kanske ska stasa på ett original från Yamaha i år, men fan vet om det håller bättre...

 

Vissa grejer görs inte lika bra idag som förr. Idag är massa ämnen i gummiblandningarna förbjudna och prylarna blir därefter. Gäller allt, gummiblåsor, däck och andra gummiprodukter. En gummislang tillverkad på 70-talet är ofta i bättre skick än en motsvarande som bara är 5 år gammal känns det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger blåsan tom så blir den stenhår. Hade du använt orginalet kontinuerligt så borde det varit bättre än pirat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren körde vi med lösa tankar till vår båt då vi inte ordnat den fasta tanken. Jag tog då min gamla bränsleslang och blåsa som jag hade till träbåten jag byggde på slutet av 80-talet. Om jag minns rätt så var slangen gammal redan då. Slang och blåsa var stenhårda men genom att hälla i lite soppa och massera upp dem så fungerade de utmärkt igen!

Säkerligen var det bättre kvalité i grejerna förr men att de nu bara håller i två år är ju skandal! Det har ju dessutom rätt mycket med säkerhet att göra...man vill ju inte fylla båten med bensin från en läckande slang eller blåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en minst 10 år gammal blåsa och slang från Yamaha som funkar kanon. Inga sprickor eller nått. Sitter på året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt slang varje år i tre säsonger nu pga läckage här eller där. Har provat Watski, egen inhandlade delar som jag satt ihop själv och biltemas.
Efter att tanken trycktes torr i stuvfacket ifjol, all bensin i stuvfacket alltså och tanken tom, med Watski-slangen så tröttnade jag och köpte en orginal OMC-slang (680Kr) i år.
Hur pass bra/dålig den är får tiden utvisa.

Har en Johnson 20Hk, 1991.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 20HKr 90a som jag inte bytt blåsa och slang på än och ändå kört mycket. Tanken står i kallförråd med bensin i hela vintersäsongen. Kanske det som räddat slangar och blåsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju märkligt, min sitter ju på året runt och funkar perfekt. Om ni tar av den och tar in den när de inte är säsong kanske ni förlänger livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en Yamaha-originalblåsa för 259:-. Känns gedigen och tung. Det ska bli intressant att följa upp detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta nya slangar verkar vara skit. Och slangkopplingar. Jag behövde en ny snabbkoppling till min Yamma som har originalslang, den är i nyskick, men kopplingen mot maskinen är paj och jag köpte en koppling hos lokala Watskiockraren, och den första läckte som ett såll, var och fick byta den efter en lång diskussion och fingranskning av butikstomten, han lyste med ficklampa och funderade och pratade med sin kollega och funderade igen, men i alla fall, den nya jag efter många om och men fick passar inte alls.... Innan jag upptäckte att skiten inte passade alls, alltså när jag var in och bytte skiten så sa killen i butiken att på vissa motorer måste man bända till flärpen som låser fast slangen lite framåt för att få den att passa. 

Då tänkte jag, Hey, jäkligt epa det låter skall detta inte vara en Yamahakoppling motsvarande original? Jo men vissa motorer har lite annorlunda kopplingar yrade han om. Jag tänkte vilket skitsnack, men OK, i värsta fall får jag väl ta en spetstång och bända till skräpet. Men när jag kom hem och skulle prova kopplingen på motorn så får jag inte ens skiten i botten på kopplingen alls, det känns som om fjädern till kulan i backventilen  i kopplingen inte går tillbaka tillräckligt långt för att kopplingen skall snäppa fast. Kanske man är tvungen att ta isär hela kopplingen och klippa fjädern lite. Men skall man behöva göra det??? En bränsleslang är iof en simpel del, men är ju en jäkligt viktig del på motorn och måste fungera som den skall. Skall inte skiten passa direkt på motorn? Klick och sen sitter den där.

Därmed rekommenderar jag INTE att ni köper kopplingar i alla fall via Watski. Och i alla fall inte till Yamaha, för skiten passar INTE! Lånade slangen från min nyare Yamma och satte på den rovan som behöver ny koppling, klick klick sa det, och det skiljer väl sisådär 15 år i ålder mellan dom. Så jag får väl försöka greja en Yammaoriginal koppling. För skiten som de hade passar inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag köpte koppling på Biltema, som Yamma originalkoppling snäpp, satt som en smäck. Och tätt och fint. Så sensmoralen är Biltema - Watski 1-0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...