Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Ryds_435

Ryds 435GT 70hk

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en Ryds 453gt(85:a) med 70hk 2-taktk(91:a) motor.  Propellern har hög stigning enl papper står dock inte hur mycket(står inte på propeller). Får upp båten i ca 25 knop(ca 5200 rpm) men vad skulle den göra med  rätt propeller(vad är rätt propp) .Har tidigare haft en Flipper 700 med 140 hk den gjord 23 knop i marschfart.  Den är stark så inga problem med vattenskidor o planka,men jag vill åka långt i bra fart för att komma till bra fiskevatten(hjälmaren). Borde väl göra ca 35 knop minst med rätt propeller lr?

Vet inte så mycket om denna båttyp då jag har haft mera av familjebåt tidigare, en livet har tagit ny vändning, så stor båt behövs inte längre.

Tacksam för alla svar.

(Ber om ursäkt för min okunnighet)

Mvh

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare så att du har för liten stigning om den går sakta, men samtidigt är stark.

Samtidigt tycker jag den borde varvat mer på maxfart om det nu var för liten stigning. 5200 varv är ju ganska optimalt för en 2-taktare. Rent spontant känns det som att det är något annat fel. Hur ser skrovet ut med beväxning och ojämnheter? Skicket på propellern?

Senast ändrad av Sardaukar | 10 maj 2012 | 11:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...