Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Neodys

Mercury 50hk ~75:a

Rekommendera Poster

Hejsan, jag vill först bara säga att jag är oerhört novice vad gäller båtliv.
Jag och två vänner har köpt en äldre båt med ovan nämnda motor, för att testa på och lära oss båt.

Vi har fått motorn servad och den funkade bra första gången vi körde den. När vi åkte ut dagen därpå  för att testa igen, så ville inte motorn starta. Vi testade efter en stund igen och då hoppade den igång....Vi åkte ut en liten sväng och testade att stänga av motorn. Efter detta startade inte motorn igen.

Skillnaden mot denna gång, är att startmotorn inte går runt på samma sätt, den liksom hackar fram. Vi testade idag att starta med snöre, utan resultat....

Är det någon som har tips på eventuella test vi kan göra själva? eller är det raka vägen till reperation/skroten?

Tacksam för all hjälp vi kan få

Mvh
Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat att min Mercury 85hp -77 startar sämre (riktigt svårstartad ibland) om batteriet är halvladdat. Vet inte varför - det låter som att den snurrar runt ganska fort men vill inte starta. Brukar ha med startgas för att inte bli galen. Ibland tar jag med batteriet hem för laddning. När jag sätter tillbaka det startar motorn nästan som en ny bil.

Kolla även batterikablarna. Mycket ärg och många trådar som gått av ger dålig kräm till startmotorn. Även det inträffade för mig i somras. Då ville startmotorn gå runt, men inte mer än så. Och kablarna blev varma för att inte säga heta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, nu tog jag mig hjälp av en bekant och vi tittade igenom allting och har hittat felet. Det är startmotorn som är dålig. Kolen var dålig.

Dessutom har det visat sig att båtmotorn är en 1964:a.

Är det någon som sitter på en fungerande startmotor till en 50hk Mercury från 1964?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 64 Mercury ska du inte lägga för mycket pengar på att laga. Men byta kolen kan ni kanske göra. Det finns firmor som säljer kol. Är de för stora de du hittar är de lätta att fila till så de passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...