rool 3 Postad 9 Maj , 2012 Hej alla sakkunniga:-) Har en ny båt (ny för mig;-) en Bayliner 2655 med en V8 Fordmotor (5.7L tror jag) Hur tar jag reda på vad den drar per distans? Har hört allt ifrån 1.5L-3L/nm, men vet ju att det är många faktorer som spelar in. Oftast kör jag ca 5.5-6kn, om jag inte marschar ca 20-22kn. Flödesmätare? Kanske någon som har en liknande båt och motor som vet, eller hur jag installerar en flödesmätare? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Maj , 2012 Är själv intresserad.. sitter med en wellcraft 233, 5,7l lx... Tanken på att installera en flödesmätare för ca 8000 för alla grejer som behövs när jag efter 30 min skulle veta vad jag vill veta, med andra ord, förbrukningen vid olika varvtal / knop... efter mycket sökning här på forumet så finns det bara ett sätt att göra annars och det är att tanka fullt, åk ex antal distans och tanka sen igen.. då vet man hur många liter det gick på dom distansen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 9 Maj , 2012 Det har du ju rätt i...men då kommer min följdfråga: Hur ta reda på hur många distans jag kört?:-) Hur räknar man ut det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Maj , 2012 Jag nollställde trippen på min plotter inför första turen förra året och eftersom kameran alltid är med fotade jag mätarställningen på mackens pump efter varje tankning och kunde senare addera alla tankningar. Fick på det sättet ett säsongsgenomsnitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 9 Maj , 2012 Sjökort passare, mät på skalorna på sidorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Maj , 2012 precis.. trippmätarn på gps:en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 9 Maj , 2012 Tack, det är ju ett alternativ såklart:-) Men eftersom jag har en mindre avancerad plotter så måste jag hitta ett annat sätt att räkna ut distansen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Maj , 2012 har inte alla gps en trippmätare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Maj , 2012 Det tror jag men det gäller att hitta i menyerna vilket inte alltid är det lättaste. Instrument tror jag det heter på min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Maj , 2012 nackdelen är ju att det blir en jävla massa småtankande och åkande om jag vill veta förbrukning vid ca 5-7kn, när den planar och full gas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 9 Maj , 2012 OK, tack grabbar, jag har en Garmin, så får kolla lite mer noga i instruktionerna:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Maj , 2012 Jag hade en garmin 525 tidigare och den kunde visa mätarna. Bild från 22 aug så det hann bli fyrsiffrigt innan upptagningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Maj , 2012 hade 420 innann.. och den hade också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Maj , 2012 Gör så här. tanka fullt, nolla trippen i GPS:en när du kört - tanka fullt på nytt, kolla hur många liter soppa du fått fylla på. Dividera antal liter du tankat i med distansen du kört, då får du reda på medel förbrukningen per M. L/M=L per M (antag du får i 5 liter soppa efter att kört 10 M 5/10=0,5 dvs 0,5 L/distans. Vill du göra mer exakta mätningar kan du hålla konstant fart. tex fem knop och se hur mycket du får i efter en timma för att göra om experimentet vid tex. 20 knops fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 10 Maj , 2012 I den bästa värld så kunde man hyra/låna flödesmätare i 1 dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Maj , 2012 Eller så tankar man och åker båt så mycket man trivs. När plånboken börjar göra för ont får man lugna ner sig.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Maj , 2012 Kolla om du kan sätta ett t-rör på bränsleledningen till grovfiltret och ett par kranar. Dra sen en slang till en transparent dunk med diesel och låt motorn dra i sig från dunken. Häll i mer bensin innan det blir tomt i dunken. Ett t-rör på bränsleröret kan nyttjas om det blir stopp i tankutloppet så det tillför båten lite sjösäkerhet. Dels kan motorn suga ur extratank/dunk eller du kan med pump trycka ut en propp som satt sig i tankutloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 10 Maj , 2012 hur blev det inlägget relevant för tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Maj , 2012 Relevant tycker jag, men det gick nog lite hastigt Om man har ett bränslesystem med retur så funkar det inte att på detta sätt mäta tiden för konsumtion av en bestämd mängd bränsle. Men det vart lite roligt med att man skulle fylla på bensin när Dieseln tog slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 10 Maj , 2012 tänkte skaffa gps eftersom jag ändå inte har nån.. finns väl några som inte är allt för dyra som man ska kunna ansluta flödesmätare till.. men är ju en hel del saker som behövs vad jag har förstått.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 10 Maj , 2012 Nolla trippen på GPS och kolla vid varje tankning så får du ett snitt. Visst flödesmätare är det optimala lite enklare på nya motorer där det bara är att koppla in. Äldre förgasarmotor ett jäkla meck att få dit den då den ska sitta på ett visst sätt för att funka. Hadde tänkt få dit min nu i vinter men struntade i det. Renoverade förgasaren istället vilket visade sig vara välbehövligt. Kommer nog att spara några dl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Maj , 2012 Hehe det blev ju lite kul men inte så bkul för motorn att blanda håller jag med om. Ja returen ja. Det var en komplikation. Returslang till provdunken får ordnas. Det ska ju ändå ske bara en gång sen har man sin tabell. Lägga ut 10000 för en flödesmätare som används en gång? Den ska också kopplas in på rören och kablar ska dras, instrument sättas upp. Dyrt nöje. Det verkar förresten vara den livslängden på en del flödesmätare har jag läst. Går en halv tank och sen är givaren slut. Det räcker ju för att få sin tabell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 22 Maj , 2012 Tack för bra svar grabbar:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser