Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
666D3

Övernattning i liten HT-båt

Rekommendera Poster

Jag hade med mig lite "elefanthud" som jag satte i taket under kapellet. Det blev kanon. Gissningsvis var utetemperaturen nere på ca 4 grader inatt men då jag vaknade till i gryningen gick värmaren fortfarande på sparlåga. Lite kyla kändes från fribordet men annars var det varmt och skönt med enbart ett tunnare täcke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under veckan har det blivit flytt av toaplats samt ny toa. Har under kvällen hållit på med färskvattenmontering. 20 liters tank med pump blir det istället för lös dunk. Värmaren går just nu på sparlåga och snart är det dags att vaggas till sömns här i båten. Hoppas på solsken till frukosten imorgon

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev så nöjd med isoleringen under kapellet men biten täckte inte hela taket så nu har jag fixat en större som täcker hela taket på kapellet samt bakstycket. Lite synd att det inte ska bli minusgrader nattetid i helgen då jag gärna hade provat vid låga temperaturer. Test blir det iaf och jag åker nog ut imorgon för att få lite sol lördag morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elefanthuden uppsatt under kapellet inför natten. Lite lägre i tak under natten men en grym isolering

post-91186-0-95978200-1431714734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hemma efter ett dygn på sjön. Gårdagen bjöd på kalla vindar som bytte riktning så fort jag kastat ankar kändes det som. Fyra olika ankringr blev det så jag är glad över all tid jag lade ner tidigare på monteringen av ankarspelet. Vi är inte sams ännu men jag lär mig nog att beräkna hur mycket kätting som är ute. Vaknade tidigt till en dag som flödade i sol och vattnet var spegelblankt. Det blev en tidigt frukost och sedan slocknade jag fram till sju. Vid lunchtid hade vinden vänt och prognosen sa 7 m/s och på våren biter det nästan i kinderna så jag åkte hem.

post-91186-0-95961700-1432484875_thumb.jpg

Redigerad av 666D3
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I natt var värmaren avstängd under någon timme vilket är första gången denna sommar. Vaknade till en underbar sommardag. Nu dags för frukost.

post-91186-0-90762900-1435472850_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en tur ut till Stockholms sälar även detta år. Svag vind från ost gjorde att jag kunde ligga och driva utifrån under någon timme och verkligen få närkontakt med de nyfikna men rädda djuren. Övernattning blev sedan på Tärnskär

post-91186-0-01710300-1440379051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I natt blir första natten i båten för denna säsong vilket är väldigt sent. Efter en solig dag kommer nu molnen och åskan hörs på avstånd. Det ska klarna upp ikväll och lite regn gör inget när man har varmt och torrt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passerade Nynäs på väg söderut idag och det var ett av de värsta åskoväder jag varit med om. Inte så att det var speciellt långvarigt men det var intensivt. Och dundrade rejält. Och naturligtvis kom regnet precis när jag stod i T-shirt och fyllde vatten. Tur man inte har HT utan kabin för nu var det bara att gå in och byta om och krama ur de blöta kläderna och hänga dem på tork.

Sen en fin kväll på akterdäck men nu går jag in i värmen. Börjar bli lite kyligt.

Ha en fin helg på er alla!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slapp regnet. Nära där jag låg såg jag dett holländska fartyget Pelagia som låg hel stilla. Efter ett tag kom kbv och lade sig på samma plats. Idag ligger Pelagia i Ingaröfjärden och man kan se att den har irrat omkring. Misstänker att den ingår i Natoövningen trots att den är så långt in. Jag tryckte iaf på fel knapp till värmaren igår och slog bara på ventilation. Lite kallt var det inatt. En båt utan värme är ingen höjdare

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

3/6 var första övernattningen förra året och tidigare än så blir det i år. Sängkläderna på plats och värmaren provkörd. Tveksamt om det blir denna helgen men snart så. Har funderingar på att flytta färskvattnet från ankarboxen bak och längre fram i båten för bättre viktfördelning. Ankarspel, dubbla batterier, värmare och färskvatten bak tynger ner båten en hel del. Utrymmet fram är väldigt begränsat men jag har hittat en lågbyggd vattentank på ca 30 liter och gjort en modell i frigolit av den. Ser fram emot att få prova om den går ner där jag har tänkt

post-91186-0-71081500-1493236165_thumb.jpg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren är en Wallas 22dt som går på diesel. Värmaren är tyst men det låter från utblåsen. Tänkte åka idag och övernatta i Nappeviken. Förhoppningsvis kommer jag att lägga till några platser i marinwiki.se

 

Jag har en likadan båt som du. Vill också installera en kraftigare värmare. Var har du placerat din?

 

Har du möjligtvis bilder att dela med dig av? Tittade i din sjöbod och såg många bra bilder, men undrar över var du har själva värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en dieselmotor kunde jag klämma in den i motorrummet. Jag har ingen bild inifrån motorrummet men jag fick riva bort ljudisoleringen på styrbords ankarbox för att få plats att knöla ner den mellan boxen och motorn. En fördel med att ha den där är att den fick plats och att jag kan utnyttja motorns värme och köra på enbart fläktläget så länge motorn är varm. En nackdel är att jag satte värmaren så att det bara blev en kort rak slang från övre utblåset vilket ger lite oönskat ljud.

Bilder på avgas/förbrännarinsug och utblås i båten

post-91186-0-91324600-1493307170_thumb.jpg

post-91186-0-20562600-1493307265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, just ja, du har Diesel. Det tänkte jag inte på. Jag har en bensinare och hittar ingen riktigt bra plats för en värmare.

 

Får väl starta en egen tråd när jag börjar söka på riktigt. Gott om plats är det ju lite ont om på denna båt .... :-)

 

Tusen tack ändå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarboxarna är ju rätt stora om du bara behöver den ena. Ska du i framtiden ha ankarspel så är babords större än styrbords så kanske kan du ha värmaren i styrbords ankarbox.

Att mitt spel hamnade på styrbordssidan berodde på att jag inte ville flytta stegen vilket jag ångrar lite. 40 m kätting bygger en pyramid som inte ramlar omkull av sig själv så har jag mycket kätting ute måste jag tippa omkull pyramiden en gång under upptagning vilket jag förmodligen inte hade behövt om jag hade använt vänster box

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har en galvad kätting och byter till rostfri ramlar "pyramiden" ihop bättre. (Tyvärr inte gratis.)

Redigerad av fendra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarboxarna är ju rätt stora om du bara behöver den ena. Ska du i framtiden ha ankarspel så är babords större än styrbords så kanske kan du ha värmaren i styrbords ankarbox.

 

Tack för svar.

Jo, jag har varit inne på det. En av ankarboxarna är ju ett enkelt alternativ. Problemet är att jag helst inte offrar det. Vi är fyra stycken och det blir väldigt trångt så varje stuvutrymme räknas. Jag får väl krypa till korset och sätta den där men hoppas fortfarande på att hitta en liten vrå som inte används ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en galvad kätting och byter till rostfri ramlar "pyramiden" ihop bättre. (Tyvärr inte gratis.)

Tack för tipset. Det skulle bli snyggt också men alldeles för dyrt. För att lägga ner pyramiden så behöver jag bara öppna luckan till boxen så jag står ut med det. Jag provade min modell av den tänkta vattentanken idag och trots sina små mått var den för stor.Sökte lite på nätet och hittade en med måtten 400x300x260 mm. Ska måtta och se om den går ner i luckan i mitten fram.Visst kan man ha vatten i en lös dunk då det oftast bara används till kaffe men man märker med tiden att det inte är den bästa lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ankarboxarna är ju rätt stora om du bara behöver den ena. Ska du i framtiden ha ankarspel så är babords större än styrbords så kanske kan du ha värmaren i styrbords ankarbox.

Tack för svar.

Jo, jag har varit inne på det. En av ankarboxarna är ju ett enkelt alternativ. Problemet är att jag helst inte offrar det. Vi är fyra stycken och det blir väldigt trångt så varje stuvutrymme räknas. Jag får väl krypa till korset och sätta den där men hoppas fortfarande på att hitta en liten vrå som inte används ...

Vi är bara två vuxna och då ligger alltid iläggsskivan i med tillhörande dynor. Facken under den stora dynan öppnar vi sällan eftersom det är lite krångligt när iläggsskivan ligger i. Under denna skiva finns det rätt bra med stuvutrymme trots att vi har ett litet bord hängande där.Kom nyss hem från båten och där slumrade jag förstås till en stund så suget efter att sova där i morgon blev för stort.Måttade i båten och har nu beställt vattentank. Lite moddande blir det men det ska gå.

post-91186-0-25207800-1493467308_thumb.png

post-91186-0-71989500-1493466873_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första övernattningen för säsongen blir det inatt är det tänkt. Badvattnet ligger på 5-7 grader och det är inte många båtar ute. Lagt ankar för natten och just nu blåser det över hela fjärden mot båten men vinden ska vända så det blir nog lugnt snart. Prognosen säger +2 som kallast i natt så jag har med mig elefanthuden som isolering under kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är din erfarenhet av Dometic-toan? Tycker att det ser ut som en sådan i alla fall. Vi har köpt en med lilla tanken för att ha i vår Flipper 640ht vid enstaka övernattningar.

 

Uppskattar verkligen dina skildringar av okomplicerat båtliv! Vi har ju en liknande båt och du visar tydligt vilka stora möjligheter som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sådan av minsta modellen som fanns på Seasea för något år sedan. Den är välbyggd men avfallstanken är liten. Hade gärna haft större men den måste få plats också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den fungerar som tänkt, utan lukt och andra bieffekter?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är bra men som med alla bärbara även kassettoa i husvagnar så luktar det när man tömmer tanken. Naturligtvis har vi något biologiskt nerbrytbart som man häller i toan men det tar inte bort all lukt vid tömning. Däremot känner inte jag någon lukt när jag använder den förutom det jag själv avger vid tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somnade nog vid 8 och missade att fota stjärnorna. Vaknade någon gång under natten men det var aldrig kallt. Nu blir det frukost.

post-91186-0-29350800-1493613736_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vara ute på sjön i mindre båt har både för och nackdelar. Med mindre båt måste man tänka extra mycket på vädret och välja väg som passar båten. Mysingen som är den stora fjärden i Sthlms södra skärgård kan kännas olustig att ge sig ut på om det blåser lite så jag tänkte beskriva hur vi åker ner mot Nynäshamn när det blåser från syd.

Mellan Gålö och Långgarn ligger ett litet sund som heter Spjutsund. Kommer man norrifrån ska man ta det högra sundet och hålla väl undan för fiskodlingen som man då har på babords sida. För säkerhets skull brukar jag lyfta drevet lite. Därefter håller jag styrbord om Äggskäret och håller mig utanför det förbjudna området. Nästa sund blir Vitsgarnssund och sedan är vi undan för Mysingen. Färden går vidare söderut och vi passerar Musköbasen inlopp och ner genom Yxlö kanal. Efter att Yxlö har passerats kan det vara lite sjö men det är kortvarigt innan man kommer fram till Nynäshamn.

 

Spjutsund

 

Yxlö kanal

post-91186-0-47064600-1493997852_thumb.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer man från Stavsnäs och vill åka vidare österut är Runmarö kanal mellan Runmarö och Storön ett trevligt val om man har en lägre båt och vill undvika sjögången på fjärdarna innanför.

 

post-91186-0-62094000-1494001280_thumb.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha skugga i en ht men ändå få lite genomluftning kan man spänna fast kapellbågarna med något och sedan vika undan eller ta bort delar om det nu går. Blåser det och är lite kallt brukar vi låta sidostyckena sitta kvar och vika tillbaka delen mellan främre kapellbågen och båten. Då hålls ändå bågarna kvar av sidostyckena

 

Idag blir det avslutande montering av 32 liters vattentank. Bara byte till gummiklädd tryckknapp återstår samt att tanken ska fyllas full inkl något rengöringsmedel. Provade allt igår.

post-91186-0-73448900-1494665922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fortsätter berätta!

 

Tack också för bra nya bilder som lockar, vi har inte sjösatt vår båt ännu.

 

Bra tips om Spjutsundet. Där har jag valt fel sida en gång för några år sedan = tuffade igenom i 3 knop i östra sundet och drevet slog upp = fick köra max 6 knop några dagar och sedan byta propellrar hos Lindströms. Sjökortet där är svårläst, tycker jag, djupet 0,3 står skrivet uppe på ön bredvid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...