Rocketman 1 Postad 9 Maj , 2012 Hej! Fick motorn (100 hästars Yamaha) stulen förra veckan. Båten låg på trailer på landet. Det var en modern Yamaha (2010) med inbyggd startpärr, Y-COP. Lär vara omöjlig att starta utan fjärrkontrollen. Den var låst med låsbult. Det brydde sig tjyvarna inte om. Men de var i alla fall så pass snälla att de inte sabbade akterspegeln. Snyggt demonterat, det måste man säga. Den härdade låsbulten var avsliten. Enligt verkstan så använder tjyvarna kylspray och hydraulisk avdragare. Försäkringsbolaget samarbetade, men med självrisk och åldersavdrag så blir man ändå 12.000 fattigare. HUR ska man förhindra sådana tillgrepp??? Jag har sökt här på forumet och fått tips om att demontera växelhus och motorkåpa under vinterförvaringen. Det låter hanterbart. Men hjälper det? Att ta loss hela motorn känns inte som en praktisk lösning eftersom den väger 200 kg, och då måste förvaras på nåt säkrare ställe än lantstället. Hur ska man göra för att få ha grejjorna ifred? /Rocketman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 Maj , 2012 Jo du, hade jag svar på denna fråga så skulle jag inte åka runt med en förgasatvåtaktare år 2012. Vinterförvaring skulle kunna lösas genom att hyra plats i ett låst garage utan insyn, eller hos någon bonde i ladan (så att den inte syns utifrån). Jag vet att det finns bönder som hyr ut såna platser. Du kan kanske bygga ett eget garage på lantstället ? Ett annat alternativ är att ha en mindre stöldbegärlig (vilket även betyder sämre och mindre tillförlitlig) motor är Yamaha, som är väldigt populär bland motortjuvar. Troligen betingar höga priser på andra sidan Östersjön. Inbyggd startspärr hjälper inget när motorn plockas bort från båten. Och tyvärr vet tjuvarna nu var det kommer att finnas en ny Yamaha motor att hämta komande höst/vintern/vår. Min motor står utan motorkåpa på vintrarna (och ligger med Safacap vid hemmabryggan, förutom sommarsemestertiden där det finns fina fyrtaktare i närheten att ta). En annan desperat lösning är en ny båt med inombordare, ingen rolig lösning alls. Tyvärr är det så många som tjänar stora pengar på bl.a motortjuvar att det kommer inte att göras något åt saken på många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 Maj , 2012 Vilka tjänar pengar på motorstölder: - Fabriken som säljer extara motorer - Generalagenten - Återsförsäljaren - Montören (kanske samma som återförsäljaren) - Den som lagar skadorna på båten (inte i ditt fall, men normalt) - Försäkringsbolaget (tro inget annat) - Tjuven - Langaren - Den som säljer stöldgodset (kanske samma som langaren) - Köparen - Den som fixar elektroniken (Kanske samma som säljaren/langaren) Och om tjuven skulle råka åka fast: - Poliser pga extra jobb - Åklagare pga extra jobb - Domaren, nämndemännen (=politiker) och all annan domstolspersonal - Häktespersonal och fängelsepersonal - Advokater tar 2000:- i timmen Och vem betalar: - Du - Skattebetalare (om tjuven åker fast) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 9 Maj , 2012 Har en Yamaha 60hk 2-takt på båten i centrala Göteborgs hamner. Ingen rör den. Hade det varit en 4-takt hade den varit borta för längesedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Maj , 2012 Sista raiden stals 4 fyrtaktare vid bryggan. Min gamle 2takts Johnson och andra 2 taktare ratade dom. Min 2 taktare försökte tjyvar ta -92. Men klantiga tjuvar begrep sig inte på Hillock låset som de bara lyckades förstöra. De hade lyckats lossa det, men begrep det inte. Gammal 2 taktare är större chans att få ha kvar än ny fyrtaktare. Ett gott skäl att inte byta förrän de pajar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Maj , 2012 Att demontera växelhuset hjälper inte tjuven tar motorn ändå. Finns inga lås som de intefixar. Enda chansen är att. Förvara båt o motor inlåst i garage eller inhängnat bevakat område och montera gps tracker. Eller skaffa innombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 9 Maj , 2012 Verkar med andra ord som att man ska ta med en motorstöld vartannat år i kalkylen... Om man struntar i att serva motorn (som ju ändå stjäls snart) så kan man ju spara in några tusenlappar. Nej, mina kära motorbåtsvänner, ska vi verkligen ha en så cynisk bild av detta? Det verkar ju tröstlöst. /Rocketman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Maj , 2012 Någonform av elektroniskt ännu inte uppfunnet stöldskydd verkar troligast behövas för att lösa problemet. Men vem ska rycka ut vid larm kan man undra? Vilka mer än båtägarna vill bli av med stölderna? Fast immobilizer har minskat bilstölderna. Nog finns utrymme för hyfsat billiga lösningar att uppfinna. Men man kan ju inte ha vakter som kollar hela tiden och låsa in båtarna i kassavalv går ej heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 Maj , 2012 Jag har gps tracker och ett direktnr till mina ryska basebollträbeväpnade kamrater.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 10 Maj , 2012 Jag blev också av med en splitterny fyrtakts motor för några år sedan.(Honda BF50) När försäkringsärendet var avslutat och den nya motorn monterad började jag med att alltid plocka bort motorkåpan. Jag drog en kraftig sopsäck över motorn och ett spännband runt så att det satt kvar. Många blev fortsättningsvis av med sina motorer i sjön, men min lät dom vara. För att gör man så som jag gjorde, så vet inte svinen som stjäl om motorn är trasig eller anledningen till detta. Dessutom måste dom stjäla någon annans kåpa för att få en komplett motor och då kan dom likagärna ta hela den motorn. Vill man dessutom vara 100% på att motorn är kvar, häll upp lite spillolja i en bunke och lägg lite skruv och brickor vid den. Det sjuka är att man ska behöva hålla på med sådant skit för att få ha grejerna i fred. Nu har jag en Yamaha F200 på akterspegeln, den motorkåpan får jag inte med mig hem, för den är aningen stor, så nu får man hålla tummarna att vikten på nästan 300kg blir ett hinder, men visst vill dom ha den så tar dom den också. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 10 Maj , 2012 Hjälper verkligen kåp-tricket? Det måste ju vara jättelätt att sno en kåpa från en annan båt. De sitter ju för sjutton med snäpplås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 10 Maj , 2012 Det här med motorstölder är en mycket tråkig historia-har 1 bekant som blev så förbannad efter 2:a motorstölden inom 2 år, han slutade med båtlivet och menade att det inte var bra för hans blodtryck. Polisen och myndgheter måste ha mycket tuffare kontroll på våra gäster från grannländer i öster då en hel del tjyvar kommer därifrån.Ha om möjligt båten i en båtklubb som aktvt jobbar med bevakning-vaktscheman ev vaktbolag sist men inte minst spöa skiten ur den tjyven som ni lyckas ertappa, det kanske skrämmer honom och hans kriminella nätverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 Maj , 2012 Visst, men då kan tjuven lika gärna ta den andra motorn. Varför stjäla din motor och någon annans kåpa ? Men gå gärna runt på bryggorna i din klubb och se dig omkring, hur många exakt likadana kåpor ser du ? Många båttillverkare byter färg/emblem/dekaler rätt så ofta. Undvik de vanliagste modeller, t.ex 50 hk Yamaha. Och undvik Yamaha, de är bäst men stjäls mest. Undvik Yama om båten står obevakad, har du båten i sjön juni - augusti i en bevakad båtklubb och resten av året på ett låst ställe så är det OK. Borrtagen kåpa ger inte 100% säkerthet mot stöld, men minskar sannolikheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 10 Maj , 2012 Provade med att skruva loss växelhuset och ta bort kåpan. Och en klass-3 kätting mellan motorn och en stor björk. Båten ska sjösättas om 10 dar, får se om den klarar sig så länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Maj , 2012 jasså, redan fått en ny motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 11 Maj , 2012 Du har väl skruvat loss hjulen från trailer också ? Det gör jag alltid när min båt står på trailer en längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 11 Maj , 2012 Jag har sett en del människor fulmåla sina motorer eller bara kåpor. Vill man inte fulmåla så kan man ju låta en proffslackerare måla om motorn till en annan färg, t.ex helvit, helsvart, så att det blir snyggt. Eller någon som målar snygga mönster..... Motorn blir lättare att känna igen, tappar i värdet både för dig och ev. tjuven. Men skall du bibehålla den länge så kanske inte gör värdeminskningen så mycket. Och som sagt, man kan inte helt eliminera stöldrisken, men man kan minska sannolikheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 11 Maj , 2012 Jodå, fått en ny motor. Det tog bara en vecka, och båten var ju oskadad så monteringen gick smidigt. Nu gäller det bara att inte tjuvarna passar på att skörda den nya motorn innan jag fått den i sjön. Därför försiktighetsåtgärderna med kåpan och växelhuset. På en Yamaha sitter ju växelhuset bara med 5 bultar (och en gummislang till loggen). Gick att demontera på 15 minuter. Enligt uppgift ska monteringen gå lika smidigt då det är splines på drivaxel och växelförare. Men det återstår ju att se förstås... Kom bra överens med försäkringsbolaget också, vilket gjorde den ekonomiska skadan hanterbar. Och, ja, jag tar bort ena hjulet på trailern på vintern. Men det hjälper ju inte mot motorstöld dessvärre. Jan, tipset om att måla motorn har jag fått tidigare, men det känns inte så kul att vanställa en sprillans ny motor genom att måla kåpan orange eller nåt. En snygg motivlack är ju bättre, men då kanske den blir ännu mer stöldbegärlig... /Rocketman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Maj , 2012 Skulle aldrig vilja måla om en sprillans ny motor. Däremot så kan ju ett alternativ vara att ta bort så mycket som möjligt som är lätt att sätta tillbaka och förvara detta hemma istället. Tjuvarna vet ju som du säger att det snart finns en ny motor att hämta så man bör ju göra allt man kan framöver. Monterar man GPS-tracker bör man ju även hänga på en skylt på motorn som förklarar att den är utrustad med GPS på ett antal språk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Maj , 2012 Jag vet inte hur mycket det ligger i det, men folk på båtklubben pratar om att det är mintre risk att motorn blir stulen om det är ett amerikansk märken pga. de är mindre populära i öststaterna. Senast ändrad av No_jah | 11 maj 2012 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Maj , 2012 man får ju alltid mer för en BMW än en Opel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 11 Maj , 2012 Jan, tipset om att måla motorn har jag fått tidigare, men det känns inte så kul att vanställa en sprillans ny motor genom att måla kåpan orange eller nåt. En snygg motivlack är ju bättre, men då kanske den blir ännu mer stöldbegärlig... Jag tror inte att den blir mer stöldbegärlig med snygg motivfärg, då den blir mycket lättare att känna igen. Den blir principiellt omöjlig att sälja i Sverige, och även den ryske/baltiske/polske köparen kommer att undra. En förutsättning för handeln med stulet gods är att godset skall vara svårt att känna igen och lätt att märka om, typ sätta på en ny dekal med ett annat tillverkningsnummer. Jag tänkte inte du skulle måla orange, men kanske svart, vitt, eller bronsmetallic som inte liknar någon annan motorfärg, kanske med snygga fartränder. Eller så sätter du en dekal typ Automix 1:100, så att det ser ut som en gammal tvåtaktare. Skriver du Made in USA, assembled in Belgium så borde ingen vilja stjäla den. Det var lite funderingar, drömmer själv om en Silver med 4-taktsmotor, men vågar inte köpa då ekipaget står på en fritidshustomt samt ligger vid en obevakad brygga i Nynäshamn från April till December. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 11 Maj , 2012 Kanske inte alltid, men oftast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 479 Postad 11 Maj , 2012 Omlackning av snurran behöver inte alls vara fult gjord för att det ska funka, som många redan har påtalat. Ett alternativ är att beställa tejpning så att motorn ser omlackad ut, men det är inte lika säkert. Ytterligare ett alternativ är att sätta på en sopsäck eller en pressening utan att ta först ta bort kåpan, då ser motorn inte lika inbjudande ut. Omlackning är bäst... Det är ju dessutom roligt att inte vara som alla andra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 14 Maj , 2012 Om du fått en ny motor så bör du vara extra uppmärksam så den inte försvinner. Tjuven vet att du kommer at få en ny motor. Inget ovanligt att dom tar den också. Det går inte att stoppa tjuven men det går att göra det svårare.Tänk på att tjuven också väger risk mot ev framgång. Klubbarna måste hägna in sitt område speciellt om det finns en trailerparkering. RIKTIGT NÄT FÖRANKARAT I MARKEN MED RIKTIG GRIND plus larm!. Tjuvarna tycker inte om halogen flodljus, larm och CCTV. Enkla och relativt billiga saker att montera idag. Går även att koppla till väktarbolaget för en ringa månadskostnad. För att komma iväg med en 200-300 hk måste man intill båten med en ATV. Självklart har väl alla båtklubbar bevakning? Vad kostar det att vinterförvara en snurra? Kanske mindre än en självrisk??. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 Maj , 2012 Ska man nu balta på massa färg på motorkåpan oavsett om man gör det själv eller om man motivlackar, så hade jag nog försökt hitta en beg. kåpa och lackat upp den och spara den nya fina kåpan. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2012 Att få tag i kåpor hade nog tjuvarna också velat...därför är kåpor svindyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 Maj , 2012 Det finns ibland på Blocket. Jag skulle aldrig slipa ner en ny kåpa och lackera om den. Då åker den hellre av och på med en sopsäck och spännband, har funkat för mig i 12år. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 14 Maj , 2012 Amen på det. Fick min kåpa förstörd vid sjösättningen. Strax över 15 000 vill Suzuki ha för en ny. Tips på allternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2012 Njae, ingen alls faktiskt. Man hittar i princip aldrig nya 4-takts kåpor på blocket. Hade de sålts ofta och billigt hade tjuvarna köpt dem. 15.000 spänn för en kåpa är ju saftigt värre som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser