aquamartin 2 Postad 9 Maj , 2012 Hej! Jag har en Aquador 26HT med volvo pentas DPH-drev, årsmodell 2011. Har haft viss diskussion på annan tråd här om vattensprut som genereras av drevet och åtminstone i fallet Aquador 26 HT dras upp i turbulensen bakom båten och hamnar upp i soffan och fram på bordet i aktern. Det som hamnar upp på båten är av karaktären duggregnsdroppar, medans det som sprutar ut runt drevet har kompakt men väldigt högt tryck och stor volym (som självklart lämnar ifrån sig en viss procent smådroppar). Min fråga är om det ta är DPH-beroende och/eller i kombination av båt. Och är det någon som har gjort någon lösning för detta? När jag ligger på badbryggan och tittar ned på drevet i marchfart så ser jag att det bildas vattenstrålar/vattenkaskader åt allehanda håll från drevet, mest runt svarta fästet för styrhydrauler/drevstöd. Där det sedan slår ut vatten åt sidorna och upp längs drevet, som i sin tur studsar/sprutar utåt från kanter m.m. på drevet. Bifogar en bild där jag ringat in området som genererar sprutet - spontant ser det på bilden ut att drevet sitter högt i förhållande till skölden och därmed båtbotten. Vattnet borde gå fritt från fästet/styrhydrauler, men bevisligen kommer det upp vatten som sedan sprutan åt alla håll. Vid tolkning av bilden skulle det även kunna vara den framskjutande delen på växelhuset som ger ett uppåtgående vattenflöde, som i sin tur tar i det svarta fästet o.s.v. Någon med erfarenhet/teori och lösning på detta? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 10 Maj , 2012 Problemet löst! Finns tillbehör från volvo - tyder ju på att det är ett vanligt problem.... http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6264.aspx Kostar dock på några spänn, 4 700 SEK - härligt med eftermarknadsdelar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 Maj , 2012 Penta i ett nötskal... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2012 Bra att du hittade en lösning på problemet, men håller med om att den är häpnadsväckande dyr. Minns hur otroligt störande det var vi den gången vi hade glömt badstegen nere och fick ett liknande stänk upp där bak, fast det var ju gratis att fixa... Men om VP-tillbehöret verkligen funkar (tål det verkligen om båten kör i 10-12 knop, med fören uppåt och därmed stort vattentryck snett upp kring drevet???), så tror jag att det höjer värdet på båtupplevelsen mer än det kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2012 ... tänkte lite på hur jag skulle uppleva detta. Du skrev i 26HT-tråden att du sjösatte redan förra veckan, så antar att du är irriterad att du inte hittat info om VP-tillbehöret tidigare. Blir ju en extra kostnad till att lyfta båten för att montera det. Fast ännu tristare att vänta till nästa säsong? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 10 Maj , 2012 Exakt, tyvärr är båten redan i sjön... Och med hjälp av firma kommer gå på cirka 2000 för arbete/montering plus lyft - slutar på närmare 9-10.000 om jag lämnar in det!! Väntar då troligen tills nästa säsong och monterar själv, eller t.o.m. bockar till egen plåt för någon hundring. Angående frågan om plåten håller i 12 knop så håller ju vanliga trimplan (även om de har stöd av hydraulcylindern), men det lär hålla om plåten är grov nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 10 Maj , 2012 Förmodligen var det så VP tänkte när dom satte prislappen på detta tillbehör. Den kan ju inte vara särskilt dyr att tillverka, eller? /B Senast ändrad av Bosse | 10 maj 2012 | 23:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Maj , 2012 Priset på en vara är vad folk tycker den är värd, vad de VILL betala. Har inget med tillverkningskostnad att göra. T ex SMS i mobiltelefonen. Att ta väldigt mycket betalt för en sak som är billig att tillverka och som har bra efterfrågan gör att något annat företag börjar tillverka och sälja samma sk billigare. Konkurrens. Och kan man inte ta ut ett pris som är över för vad det kostar att göra en vara så gör man inga sådana varor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 11 Juni , 2012 Rapport: Kan nu även konstatera att tillbehöret fungerar, äntligen stänkfrittt och man kan sitta i baksoffan! Fick det monterat för några veckor sedan, men vädret har först nu tillåtit mig att testa det utan regn i luften. Vattnet bildar inte längre blomsprutestänk, även om nya plåten gör att det stänker en del från drevet så är det av mer sammansatt karaktär som inte yr runt i luften. Kostade med uppdragning av båt, arbete och själva plåten totalt 7 800 SEK, inte billigt men nästan nödvändigt för trivseln. Tips för andra med liknande problem är att montera plåten själv, under torrsättningstiden. Den skruvas fast på sköldens offeranods plats (offeranoden flyttas till plåten). Enligt varvet så är detta typiskt VP-problem, de vill garandera sig mot kavitation, varpå de sätter drevet extra djupt med rejäl marginal = drevet hamnar i princip för djupt och delar som ej är utformade för att vara i vattnet i hög fart hamnar där ändå, t.ex. fästet för hydraulkolvarna = vattansprut. Han sade att när de själva monterar motorer så lyfter de hela drevet (motor/sköld) cirka 20 mm mot Pentas rekommendationer. Detta ger även högre fart, enligt honom 3 knop. Bör väl även ge 10 % på bränslet också med andra ord... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Juni , 2012 Skönt att det löste sig för dig, förstår att du inte vill vänta till nästa vår med att fixa. Har lite svårt att tro att alla båtar med nya VP-drev som monteras enligt rekommendationen skulle ha detta problem - i så fall borde stänkskyddet vara standard tycker jag. Fast även konstigt att Aquador i flera år i rad skulle ha monterat dreven så att det blir sprut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 11 Juni , 2012 Ja, lite skumt är det - alla med ny Aquador, speciellt 26 HT borde ha problemet! (Hur mycket vatten som hamnar inuti olika båtmodeller beror väl på bottenform, badbrygga, form på akterspegel, överbyggnad m.m. och hur luften virvlar runt bakom båten. - På min båt är flaggan ofta riktad framåt, inåt båten - alltså kraftig turbulens. Stänket är säkert inga problem med t.ex. DC-modellen där det inte lär bildas samma turbulens.) Enligt varvet så är rekommenderad x-mått från VP 37 cm (från drivaxel till båtbotten), medans de (och andra installatörer) istället använder sig av 35 cm som x-mått. (Ta 37/35 med en nypa salt, det var de 20 mm skillnad som är poängen). Men att det är ett problem är väl troligt, eftersom det överhuvudtaget finns plåtar att köpa - De lär ju inte vara framtagna för skoj skull... Som sagt, skönt at det löste vattenproblemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Juni , 2012 Om jag tänker rätt borde 35 och 37 vara tvärtom, för du skrev tidigare om VP att de sätter drevet extra djupt. Alltså borde det vara VP-rekommendation att ha x-mått 35 cm = djupare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 11 Juni , 2012 Riktigt! Som sagt, skillnaden är cirka 20 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tibrolito 0 Postad 22 Augusti , 2012 Vilken köpte du? Är du fortfarande nöjd? De finns ju i olika versioner (15-17 grader, 18-18 grader, 21-23 grader samt 16,5 grader). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 22 Augusti , 2012 Jo, jag är nöjd! Blev av med 99% av allt vattensprut. Kan nu endast i vissa väderförhållanden (vind, vågor, rikting) få in några få droppar - i princip helt torrt, skönt! Jag lät Gåshaga Marina installera plåten, då jag ändå hade båten där för ett annat ärende. Enligt dem så är det ingen skillnad på plåtarna..?! Jag trodde som dej att det skulle vara skillnad, eftersom det är olika artikelnummer för olika vinklar. Ring och kolla med VP! Har du samma drev, eller sprutar det vatten ändå? (Jag fick tjata på Gåshaga för att ens få dem att beställa en plåt, trots att det är jag som betalade hela kalaset - borde i princip gå på garantin, det är ju ett designfel som gör att det kommer in mer vatten i båten än vad man borde acceptera. Men jag var den förste som beställt en sådan plåt, konstigt då alla borde ha samma vattensprut från sina DPX-drev) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampus_n1987 0 Postad 4 Juli , 2023 2012-08-22 vid 20:17 skrev tibrolito: Vilken köpte du? Är du fortfarande nöjd? De finns ju i olika versioner (15-17 grader, 18-18 grader, 21-23 grader samt 16,5 grader). Denna tråd är ju då över 11 år gammal, lite sent på bollen känner jag. Nån som har koll på graderna man ska köpa till plåten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 Juli , 2023 Har du båten på land kan du ju mäta båtens bottenvinkel om du inte får något svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hampus_n1987 0 Postad 16 April (redigerade) har 2023-07-04 vid 19:49 skrev Hampus_n1987: Denna tråd är ju då över 11 år gammal, lite sent på bollen känner jag. Nån som har koll på graderna man ska köpa till plåten? Nu är den 12 år gammal och frågan kvarstår. 😃 Redigerad 16 April av Hampus_n1987 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 16 April 2012-05-10 vid 13:50 skrev aquamartin: Problemet löst! Finns tillbehör från volvo - tyder ju på att det är ett vanligt problem.... http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6264.aspx Kostar dock på några spänn, 4 700 SEK - härligt med eftermarknadsdelar Och nu kostar plattan 6930 SEK istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser