tobbe69 0 Postad 9 Maj , 2012 Lämnade in kapellet för att sy om alla sömmar, byta alla rutor, på med lite nya knappar osv. Har ej använt det förut, då båten inköptes i höstas och sjösätts för första gången inom kort. Har ett problem : - kapellet blir ej jättespänt, så vid regn kommer det att ligga kvar pölar på taket. Vad finns det för hjälpmedel att avhjälpa detta`? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 Maj , 2012 Det är inte jättelätt att svara på med så lite information...en bild hade varit väldigt bra. Om spänningen inte går att justera med bågarna så kan man nog generellt säga att man har två alternativ: sy om kapellet eller flytta fästpunkterna. Det går inte att krympa väven eller någon sådant. På vissa båtar använder man en stång för att trycka upp mitten av kapellet men det kanske inte passar din båt. Jag har förstått att kapell normalt sett töjer sig lite med tiden, så syr man upp ett nytt så ska det vara ganska svårt att få på plats i början för att sedan passa perfekt när töjningen har skett efter ett antal regn och upptorkningar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 Maj , 2012 Svarar samma sak som Flintstone. Kolla om du inte kan juster med bågarna eller bara byta ut en båge kanske. Jag har samma problem med mitt gamla camping kapell och där tar jag min båtshake spänner upp under den säckiga delen. Jag skulle införskaffa ett hamnkapell så slipper du slita på ett dyrt campingkapell när båten ligger vid bryggan. Ett hamnkapell kostar ca 7000:- till din båt. (Sea ray 250 sd). Ett nytt campingkapell lär ligga på minst 16 000:- men mer troligt 20 000:- Senast ändrad av Pirayan | 09 maj 2012 | 11:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 9 Maj , 2012 Jag sätter också en stång i mitten. Men jag har bara ett hamnkapell. Jag använder en teleskopsbåtshake som jag har sätter en dragkroksskyddsknopp på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 9 Maj , 2012 Jag skulle ta några foton på ut- och insida och fråga den som sytt om kapellet vad jag bör göra för att få det lite bättre. Yrkesmän är ofta bättre än vi lekmän på att komma fram till bra lösningar. Vad gäller krympning och töjning säger min kapellmakare att nya syntetiska väver inte ändrar form märkbart med tiden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 9 Maj , 2012 kommer att använda båten bra mycket även när den ligger i marinan, då det är toppenläge vid mälaren, så hamnkapell kommer inte att användas speciellt mycket. jag tänkte om det finns nåt liknande såna lattor som man stoppar in i seglen på windsurfingbrädan för att spänna ut den. just nu tar jag båtshaken och sätter upp, men det går såklart att modifiera den med nåt bredare än en båtshakespets som trycker upp kapellet. men först och främst, jag kontaktar han som renoverade kapellet och lyssnar in om han har nån enkel lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 10 Maj , 2012 Jag gjorde som tidigare påvisat, jag flyttade hålen några centimeter. Ett i taget, så är det ändå ganska enkelt att spänna upp det och se hur långt hålet måste flyttas. Sedan sydde jag igen de gamla hålen med blå kapelltråd, det syns inte så mycket. Annars om det är enklare så går det alltid att flytta själva fästet, men då får man tråkiga hål som måste plastas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holiday-Linnea 0 Postad 10 Maj , 2012 Hade liknande problem på mitt nya kapell, det hängde mellan de två bågarna så vatten låg där och läckte in. Som sagt hade jag två bågar som var ledade kring samma punkt nere vid relingen, det såg ut som ett V från sidan. Jag kompletterade den främre bågen med en liten båge ledad mot den stora halvvägs upp så det ser ut som ett y samt en ny kanal uppe i kapellet. Totalt sett ser det ut som \y. Leden är även flyttbar längs den stora bågen, så man enkelt kan justera inspänningen. Hoppas det gick att förstå. Mvh Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Maj , 2012 Skippa kapellet och gör ett heltak. Torrare båt m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser