Steffe1973 1 Postad 9 Maj , 2012 Hej! Jag tänkte lacka min utombordare inför säsongen, det är en 1988 HONDA BF15 som är grå/blå metallic. Kan jag använda (se nedanstående länkar) vanlig sprayfärg & klarlack på sprayburk från exemplelvis Harald Nyborg? http://www.harald-nyborg.se/p5004/sprayfaerg-blaa-metallic-400ml http://www.harald-nyborg.se/p6524/sprayfaerg-klarlack-blank-400ml mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 185 Postad 9 Maj , 2012 Visst går det, men det blir alldrig lika snyggt som profflackning, gäller i synnerhet metallic färger. Dessutom slits burkfärg lättare än proffsfärg. Du skall kanske slipa gamla färgen med fint sandpapper samt lägga ett lager primer för att få bättre fäste för färgen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe1973 1 Postad 9 Maj , 2012 Ja, jag såg att dom hade Primer oxå. Förstår att proffslackering är att föredra. Men motorn är gammal så jag vill inte lägga ut för mycket på den. Slipar, primar, sprayfärg och klarlack får det bli! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilleman79 0 Postad 11 Maj , 2012 Slipa ner den gamla färgen så mycket du orkar !?! Tvätta sedan motorn med etsande målartvätt (finns att köpa i de flesta färgbutiker) Lacka sedan med primer våtslipa lite för att få bort färggrus lägg din metaliclack (finns många olika). Personligen gillar jag den vattenbaserade lacken, den är relativt enkel att lägga på (man behöver inte skaka på färgsprutan under lackning för att slippa abborränder i lacken) Nu till det viktigaste av allt när du lägger metallic, klarlacken. Lacka alltid med två komponentslack. Klarlack på sprayburk är bara skit, håller inte och är svår att lägga. När du lägger klarlacken spruta först på ett fästlager, dvs bara en snabb dusch med minimalt med lack. Vänta i ca 15 minuter och lägg därefter första riktiga lagret med klarlack, vänta därefter igen ca 15min och lägg nästa lager. Jobba så tills du fått en jämn och blank yta När du är klar, låt klarlacken härda i minst 2 dygn innan du rör den. Även om lacken verkar färdighärdad kan det ta upp till en månad innan alla lösningsmedel gått ur den och den är helt härdad. Med andra ord ta det försiktigt med den i början, annars blir den väldigt lätt repad Låter kanske lite omständigt, men resultatet brukar bli bra, och när allt kommer omkring är det resultatet som syns, inte tiden du lagt ner Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser