Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
crabfish

Var sätta SSRS dekaler?

Rekommendera Poster

Fick årets dekal från SSRS

Tidigare varit en lång och en rund.

Den långa har jag tidigare satt på vindrutan på höger sida. Helt oksmiley Fint heart

Men hjälpblush, i år var det med två långa och två runda dekaler.

Var ska man sätta dem då? Fick inte med någon instruktion.sad

Alternativ, en i för och en i akter av båten?surprise

Eller en på var sida om vindrutan?

Eller en på båten och en på bryggan? men bryggan kan ju inte behöva få hjälp av sjöräddningen så det är nog fel, eller?

Eller en till vänster och en till höger på framrutan?

(det senare känns fel då det heter babord och styrbord)

Och man kan ju inte spara en till nästa år då de är märka med 2012sad

Eller ska man ge en till någon bryggranne som har det sämre ställt och inte har råd att betala årsavgiften och skäms för att vara utanför?yes

 

Det var enklare förr, får man säga det var bättre förr utan att verka kalkad?crying

Nu blir det så där jobbigt igen.

Snälla hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den extra som är till båten är väl för att sätta på en eventuell jolle eller liknande, helt enkelt för dem som har flera båtar. De små dekalerna har ju varit med förr med, för att man skall kunna sätta dem på bilen eller liknande ställen där man har känt att man vill ha dem, eller inte använda dem alls om man hellere vill det. Det är i alla fall så som jag har uppfattat det hela.



Senast ändrad av Minuten | 08 maj 2012 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har man kunnat få extra dekaler om man har flera båtar. Har för mig att det fanns en ruta att kryssa i på inbetalningskortet, Eftersom jag alltid betala via internet har det aldrig blivit av.

Jag kommer att sätta en av de stora dekalerna på min motorseglare och de två små runda på min Bohusjulle.

Enkelt eller hur, Harry. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver jag köpa mig en båt tillyes

 

Hoppas många sitter med samma problem, alltså att vi är många som är med och stödjer SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att jag får en dekal över - annars hade du kunnat få låna en segelbåt av mig att sätta din överblivna stora på. Ja det kan du ju få ändå - fast då får du åka till Munkedal där den ligger i malpåse.

post-945-1394237053,4427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl passa på att köpa en under 10 meter som inte går fortare än 15 knopdevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man putsar och polerar för att båten ska bli fin, sen tror sjöräddningen att man ska klistra dekaler stora som badlakan på båten, glöm det !!! Jag stöder gärna SSRS men  klistermärkena får de krympa med 90% om de ska upp på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Jag håller med. Jag anser också att organisationer som ex Rädda barnen bara gör mig trött med sitt eviga tjat om alla barn som dör av ex svält. Räcker de inte att de rapporterar att 1 barn i typ Nepal dött av svält? Det kan väl räcka? Varför måste det synas och höras, det stör ju bara min inrutade fina vardag, en vardag som jag polerat och gjort fin. Däremot skulle jag önska att vårt flotta KMK-emblem, som pryder både SB och BB kunde vara större; gärna 1x1 m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde misstaget en gång att placera detta klistermärke på båten. Det var ett helvete att få bort det. Och det kommer aldrig att klistras på min båt igen.

Jag har den i min loggbok. Vid ett haveri, så får jag visa loggboken helt enkelt om de inte tror jag är medlem.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekalerna är bara till för att visa upp för andra båtägare att du är medlem i SSRS, dvs de är en ren marknadsföringsåtgärd. Vid eventuell hjälpinsats kontrolleras medlemsskapet på annat sått ån genom att du har satt upp dekalen på din båt.

Medlemskapet och de förmåner som följer med följer dig som person (och resten av din familj som bor på samma adress) oavsett vilken båt du för tillfället kör med. Däremot gäller inte förmånerna om du har lånat ut din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt dom små dekalerna på sidorutorna babord resp.styrbord, snyggt men diskret .

Eftersom det är dom enda märken som sitter på båten så syns dom ändåyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora dekalen från SSRS, komunens dekal att jag betalat hamnavgiften för året ,kryssarklubbens emblem och märke att jag betalat avgiften för året - så blir ju båten betydligt snyggare - åtminstone så länge skepparn inte är ombord. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...vänd på dekalarket du fått så står det just anledningen till varför SSRS i år har dubblat antalet utsända dekaler cool


Jag brukar sätta min fyrkantiga på sidorutan just för att det inte skall vara några problem att få bort dom jämfört med när klistret biter fast på gelcoaten under våra solsäkra, brännande somrar wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Använd Aceton och ev. rakblad så går det bort utan problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten plast klämma till parkerings biljetter som jag sätter fast SSRS dekalen med, lätt att

byta till tex. hamn kvitton utan en massa klister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Ärligt alltså, krävs det inget för att få ha båt?

Var ska man sätta dekalerna? Hur gör man när man deklarerar? Om man är fotgängare, går man då på gatan? Kör man bil till vänster? Bor jag i Irak? Heter jag Nisse? Är jag kung i mitt eget rike? Är min båt också grannens? är jag verkligen gift med min man?

I min värld är min reklam för SSRS ett bevis på sunt förnuft och ett sätt att visa andra båtägare att det givetvis ska vara medlemsskap i detta sällskap. Det handlar inte om att bevisa för en ev räddningskryssare att jag är medlem för det kan de nog kontrollera på annat sätt. Väljer man att sätta sin dekal så undanskymt som möjligt så kanske att man skall fundera över sin inställning till all denna fantastiska personal som bemannar SSRS båtar och stationer.

Vi har till på köpet sällskapets vimpel i masten samt två dekaler VÄL SYNLIGA och det är vårt sätt att ge tummen upp för ett räddningssällskap som vi kanske tar för givet.

Gör inte det - stötta, sponsra, bli medlem och låt dem synas!


 



Senast ändrad av Seari | 11 maj 2012 | 09:38

post-10019769-1394237055,7116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett gott skratt där Seari - du har en poäng där med glimten i ögat wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på SSRS

Har tagit upp min båt hos Olosfssons Marinservice. De bytte ju motor för mig i Februari. Har gasreglage både inne och ute och vid provturen visade det sig att det inre krånglade. Anders hade tänkt fixa till det när jag låg på min plats i Kungshamn, men har inte hunnit med det. 

När jag skulle gå från min plats i Kungshamn och ut till Smögen gick det inte att få in backen och motorn drev  på tomgång frammåt. Misstänkte att det var det inre reglaget, men lyckades inte fixa det, så jag ringde på Anders. Han kom på en kvart. Han gjorde precis det jag försökt att göra och hade fixat reglaget på en minut, så att det gick att köra med det yttre.

När han hade klivit iland sa jag till honom lite på skämt, att är jag inte ute på Smögen om en timme, så får du ringa efter sjöräddningen

Det är lungt svarade Anders Det är jag som har jouren wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den stora otäcka dekalen väl synlig på masten, lätt att ta bort (varför man nu skulle vilja det).

På gelcoat tar man bort denna dekal på samma vis som allt annat som är klistrat på båten, hårtork (eller varmluftspisto med försiktig värme) och en spackelspade. Rakblad och aceton funkar också, men är lite lättare att skada plasten med tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var nog inte helt seriöst inlägg men det var inte meningen heller.devil

 

Man kan klista dekalerna precis var man själv vill. Det viktigaste är att man betalar in avgiften till SSRS så de får möjlighet att göre sitt viktiga arbete.

Ett stort heart till SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS är en självklarhet för oss! Till och med mina föräldrar som inte haft båt sen 80-talet betalar varje år!

Jag är också lite emot dekaler på bilar och båtar men när det gäller behjärtansvärda saker så gör jag gärna undantag. På bilen finns en dekal för att visa att jag kör på biogas och på båten SSRS-dekalen. Nu ska även en liten rund SSRS fästas bakpå bilen!

Icke att förglömma är Trossen, vilket jag tycker är en osedvanligt välskriven publikation som man får som bonus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har SSRS en regel som säger att dekalen måste *klistras*? Skulle aldrig falla mig in; mina har alltid *legat* innanför rutan, enklare blir det inte...precis som årskortet för lokala gästhamnar etc. Varför krångla till det (om man nu har båt med skyddat utrymme för dekalen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dekalen fin. Självklart klistrar jag den varje år på min båt. Ibland lite lat och sätter den nya rakt över den gamla men den ska bara sitta där som en heder åt de som ibland riskerar sina liv för att rädda andra. 

 

– Sjöräddningssällskapet utför 70% av all sjöräddning i Sverige. Utan bidrag från staten

 

För mig det mest självklara som finns att stödja deras verksamhet.

 

Min allra bästa länk

http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

Funderar du på vad du ska köpa till någon i födelsedagspresent så har jag en bra länk här

http://www.sjoraddning.se/medlem/ge-bort-medlemskap/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...