Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Empirikos

varför lutar segelbåtarna?

Rekommendera Poster

min båt lutar jätte mycket när jag seglar jag vet inte varför.

ps: hjälp mig!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visst är det konstigt, det har hänt mig också. Försökte klaga till tidigare ägare men fick inget gehör.

Alla tips mottages tacksamt av mig också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det kan vara ett problem !

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Testa 3 Rhohypnol samt 3 Citodon så ska du se att båten rätar upp sig igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det beror på att jorden är rund, då är det väl klart att det lutar. Men man riskerar i alla fall inte att åka över kanten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är ett seriöst inlägg. 

Din båt lutar ju också.

Jag vet vaför min segelbåt lutar. Jag sitter alltid nere i lä för att kunna se under genuan och jag väger för mycket. Så enkelt är det. wink

Sen har jag en del andra dåliga ideer på lut också. surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt gungar oroväckande mycket. Speciellt då det blåser mera.

Känns mycket mindre då man kommit i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske har fiskat för mycket lutfisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl om nu frågan är seriöst ställd, det kan faktiskt vara så.

Så skall jag försöka ge mig på ett seriöst svar.

1. Om storseglet är utseglat (slut) så kommer buken (speciellt vid kryss) inte att ligga vid den främre delen av seglet utan den hamnar längre bak kanske tom mitt emellan masten och akterliket, Då har seglet dålig dragkraft och båten lutar och tappar höjd, Det enda man kan göra då är byta segel eller segla lägre upp i vind och försöka skota seglet så plant som möjligt (dvs inte flytta upp skotpunkten utan snarare rakt ner under bommen).

2.Kölen kan vara för lätt eller grundgående. Det bästa man kan göra åt den saken är tänka på hur man lastar båten tunga saker lågt och midskepps, (Batterier, vattentankar, ÖL, reservankare, verktyg, tunga väskor mm kan placeras bättre)

3.Problem med svajköl ? Har man det lutar kölen ned då båten lutar eftersom skrovet ger efter och töjer sig och det kan påverka seglingsegenskaperna (tror inte det problemet finns på din båt) Åtgärden är annars att förstärka styva upp skrovet ovanför kölen och ut mot sidorna.

4.Riggen felaktigt lutad och trimad, Skall på de flesta båtar luta något bakåt i båge. Mastens böj påverkar seglens drag (finns jättemycket att läsa om detta) Påverkar även bla roderbalansen. Går det åt mycket roder hela tiden så bromsar detta.

5. Förstagets spänning. (Påverkas av riggen pos 4 ovan) Förstaget skall vara så spännt att förseglets förlik inte hänger ner mot lä för mycket, då flyttar sig buken i förseglet bakåt och du får samma bekymmer som i pos 1 ovan. Förstagets spännst påverkas av innervanten på en 7/8-dels rigg eller av akterstaget på en masthead.

6. Fallens spänn, skall sträckas så att rynkorna vågrätt precis försvinner. Sträcker du för hårt får du rynkor vertikalt och då tappar du massor med dragkraft i seglen.

Slutsats

Har du flera av ovanstående fel så kommer du att uppleva att du får dålig fart på båten och att du dessutom lutar mer än andra.

Kolla detta nästa gång och testa dig fram. Du kan även kolla tex Seldens hemsida, jag tror du kan hitta en hel del om riggtrim där. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalibrera vattenpasset så libellen ligger i våg när lutningen är maxad. Sedan vattenbarlastar du på motsatta sidan tills du får vatten i knähojd. Sen ska dyvikan vara i våg med den fiktiva våghöjden. Om inte detta hjälper, kliv iland och bli landkrabba istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem men jag löste det med att ha rakvatten i vattentanken då minskade lutningen.

 

ofta beror det också på att många av oss är sneseglare...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse O:
Tack för ditt genomarbetade svar, tyvärr nog bortkastad tid i denna draveltråd.
Så kan det gå utan rimlig forumdisciplin.

Mvh Thomas

Ps. kul fråga annars, kunde nog utvecklats vidare i ett seriöst forum. T.ex. hur snabbt och varför en båt rätar sig har nog många parametrar. Men det är ju som det är med MG, misslyckade tvetydiga ironier kan frodas och bli till halvkassa ordvitsar. Känns fantamej en smula skämmigt å forumets vägnar. Försök ha överseende. ;) d.s.



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 maj 2012 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om vi får veta om frågan var seriöst ställd från början eller inte, den var i alla fall illa formulerad, så även jag funderade länge om det var ett skämt eller inte.

Bara därför tänkte jag så här  OM nu frågan var seriöst ställd men dåligt formulerad och alla skämtar till sina svar, så lär väl trådskaparen känna sig ganska sågad och det vore trist. Vi brukar ju vara rätt seriösa på MG många gånger.

Annars fanns väl en del kul Jägerforssare i denna tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på åt vilket håll den lutar.......Framåt, bakåt, åt styrbord eller babord......

Rent generellt kan man nog säga att det lutar åt att du skojar rätt friskt? ;-)

post-22515-1394237054,3966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse O:
Jo, man kan ju i vissa fall börja undra om skämtandet börjar där kunskaperna slutar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då har ni väl ett icke seriöst från mig också

Här är en som lutar och en som plötsligt slutar ..luta

Möjligen kan masten mistänkas vara orsaken till ATT det lutar !

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att ta reda på om trådskaparen menade allvar kan ju vara att forska lite. 30 sekunders efterforskningar löser problemet.

Läs exempelvis Empirikos tråd här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=440065

Uppenbarligen kan Empirikos både stava, kommatera och sätta punkt på rätt ställen. Dessutom ställer han en fråga, som antyder att han är rätt väl insatt i seglingens mysterier....

Slutsats: Naturligtvis är tråden ett skämt, och bör bemötas som ett sådant. :-)

 

Bifogar en kul bild.... 

 

post-22515-1394237054,7454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia:
Men när någon faktiskt tar sig tid att svara seriöst i en skämttråd så är det slöseri med tid, och det måste väl vara själva definitionen på ett misslyckat och feldaterat aprilskämt i dessutom fel forumdel? Litet  skojande är naturligtvis tillåtet, men man bör ha respekt för att välformulerade seriösa svarsinlägg inte skriver sig själva.
Och ironin i trådhuvudet är otydlig för att vara i seglarsnack, dösnack är ju dött så alternativet övrigt snack hade varit mer okej. Tillsammans med tydligare ironi-varning.

Kul skylt som sagt. :-)

Var är du empirikos, en ursäkt för extraarbetet du har orsakat hade varit klädsam.



Senast ändrad av Thomas-1 | 10 maj 2012 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du befinner dig säkert i farvatten med begränsad gravitation.

Om det är en seriös fråga så har du fått svar nedan.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett fällbart flaggstångsfäste på byggmarknaden, placera masten på fästet och slacka på stagen så följer masten med i vindens rörelser och du slipper att fanskapet lutarwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att för icke seglarentusiaster är det en besvärande omständighet när segelbåtar lutar för mycket.

Vissa av mina kompisar hade problem förr med sina damer som klagade på lutningen.

Då kunde inte damerna bekvämt ligga och sola på däck samt de led också av den nackdelen att det blåser kallt vanligen då det lutar. Även obekvämt i ruffen då det lutar.

Medan seglaren vill ha vind vill andra ha stiltje. Har inte fler haft den erfarenheten?

Vissa båtar är dessutom mer obekväma att styra då det lutar. Hyrde en Cumulus en gång och tycket man satt illa på sargen då man styrde och det lutade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni någon gång upplevt att damen klagat på att seglet är i vägen för solen, och andra gånger klagat på att det lutar.

 

Jag har nu kommit på den ultimata lösningen på detta problem.

 

Masta inte på, och lotsas sedan om ingenting resten av sommaren.

Rent utav kanske hela sommaren går utan att damen märker att något saknas= problemet löst.

Kan dock bli lite att förklara i seglarkretsar, men du får väl hitta på en lämplig förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1

Ja visst, du har en bra poäng där.

 Men vem vet...kanske, kanske får någon annan än Empirikos glädje av det seriösa svaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju lutfria båtar.....Katamaraner kallas dom visst..Se Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

alla medskapare till denna fantastiska filosofiska tråd. Bakgrunden är den att jag lämnade datorn i ett obevakat ögonblick varvid min tonårsson passade på att skämta lite med mig genom att skriva följande fråga. Till saken hör att han tillhör kategorin som inte tycker om att båten lutar. Han har också noterat att hans far ägnar nästan lika mycket tid åt att läsa om båtar på nätet som han ägnar åt Call of duty. 

När jag sedan såg svaren börja droppa in så var de tämligen underhållande varvid jag lät det hela pågå. 

Jag är dock tacksam för de mer seriösa inläggen och om någon tagit illa upp så ber jag så mycket om ursäkt för att inte ha stoppat tråden.laugh Vi skrattade gott åt alla roliga inlägg i denna tråd men när vi hade skrattat färdigt så kvarstod ju frågan: varför segelbåtarna lutar. Sonen trodde sig naturligtvis ha ett givet svar men tack vare Hasse med flera så fick även jag ökad kunskap om hur man uppnår en bra balans på sin segelbåt.

Skämtandet börjar där kunskaperna slutar var det en klok person som skrev. Kanske kan man också säga att i vissa fall så börjar kunskaperna där skämtandet slutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! cool

Som facerape fast på maringuiden.

Marinrejpad? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...