regn 0 Postad 8 Maj , 2012 Försöker lossa drevet på min mercury classic fifty för att byta impeller. Drevet fick ja lätt ner ca 5 mm men sedan va de stopp. de verkar vara vid drivaxeln eller pumpen som de sitter fast. drivaxeln e väl på splines å växelföraren också så de har väl lossnat eftersom drevet ha kommit 5mm ner. E de något rör från vattenpumpen upp till motorn som kan ha fasnat. Någon som vet nåt om såna saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Maj , 2012 Hur gammal är motorn? Tidiga Murklor hade inte rostfri drivaxel och då kan det bli problematiskt, Vet inte när de gick över till rostfritt, men gissar på 70-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 8 Maj , 2012 De e en 89a. från belgien om de har nån betydelse. Om axeln har rostat fast, hur kan jag då ha fått drevet de 5 millimetrarna ner? Tycker att de skulle sitta som i berget om de e fastrostat. de e inget problem att trycka drevet upp å dra ner tillbaka de där 5 millimetrarna. De hörs ett klonk-ljud då de tar emot nere men jag kan inte säga exakt varifrån klonk-ljudet kommer. Hur e de med kylvattenröret då? hur e de fast å kan de ställa till me sånt besvär? Jag har bl.a försökt med trä kilar å milt våld men ingenting händer. Senast ändrad av regn | 08 maj 2012 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Maj , 2012 Då är säker axeln lös. Har du kollat att det inte sitter en bult/mutter under trimfenan? Den borde i ofs knappt röra sig alls då. Borde bara vara att dra ned. Kolla under gearhousing drive shaft. Tror dessa sprängskisser gäller för din. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0000705&path=MM~A0000001~M0000702~M0000705&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Senast ändrad av guestsson | 09 maj 2012 | 07:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 9 Maj , 2012 Såg genom oljepåfyllningshålet på drevet att på axeln som går ner att där sitter ett trycklager. Men trycklagret tog emot först då jag drog ner drevet 5 mm.. så där va iallafall ett svar på varför den kom så lätt den biten. (hoppas någon förstår va ja menar). Då e de väl splines på drivaxeln som sitter fast. Då e de väl mer rostlösare å träkilar som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Maj , 2012 Förstår inte hur du kan se något genom ett 7 - 8 mm hål som sitter under Piniondrevet dvs under nedre änden av drivaxeln. Det kan annars vara växelaxeln som sitter fast. Senast ändrad av guestsson | 09 maj 2012 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 9 Maj , 2012 hmm, övre skruven för oljepåfyllningen. precis under vattenpumpen. såg rakt in å precis där fanns trycklagret. Men hur gör dom i verkstäderna me sånt här?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 24 Maj , 2012 De e nog drivaxeln som sitter fast. Vet de för om ja trycker upp den bakre delen av drevet kommer främre delen med drivaxeln vidare ner några mm. samma sak om ja trycker upp främre delen så kommer bakre ner. Har nu försökt göra allt men utan resultat. Hur ska ja fortsätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 30 Maj , 2012 Ingen som vet? En så liten sak som att byta impeller ska väl inte vara omöjlig. Ska jag kapa axeln, borra sönder å försöka värma splajnsen med svetsen eller finns det något annat sätt. Har googlat och det finns mycke men de har inte hjälpt mej. Många klipp på youtube finns också men ingen har något sånt problem där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 Maj , 2012 Jag hade samma problem med en motor en gång...lösningen var våld. Kilar och hammare fick tillslut loss splinesen. En sak jag funderar på är ifall du skulle sätta grejerna ordentligt i spänn med hjälp av träkilar och sedan ge svänghjulsmuttern en rejäl smäll med slägga. Någon som vet ifall svänghjulsaxeln är direktförbunden med drivaxeln? Gör inte detta innan någon som vet svarar att det är OK...med våld kan man förstöra mer än man lagar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Maj , 2012 ställ motorn upp o ner ta rostolja o spraya på drivaxeln så rinner oljan ner till splinsen o låt den stå något dygn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 30 Maj , 2012 Tack för alla goda råd. Men tyvärr har jag inte fått låss det. Skulle det gå att slå med med trycklufthammare nånstans?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 29 Juni , 2012 Efter många om o men fick jag bort drevet utan att förstöra allt för mycket. Har en fråga. På axelns splines finns det något som liknar gummislang? Vad är det och vad gör den där? Måste jag lägga en ny sån då jag skruvar ihop motorn igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 Juni , 2012 En liten bild hade nog hjälpt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 29 Juni , 2012 ska ordna en bild snart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 29 Juni , 2012 Här är bild på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 1 Juli , 2012 Ingen här som har sett något liknande o kan berätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 4 Juli , 2012 En sak jag kom att tänka på o undrar lite om vad slangen som går upp från drevet (längst fram) på många utombordare o inte går nånstans, bara tar slut vid riggen. va e de för slang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 4 Juli , 2012 Jag bytte impeller på min murkla i våras och köpte ett impeller kit från marinshopen, då ingick det nya svarta gummi ringar att sätta på splinesen, dom gjorde det lite bökigt att få dit drevet igen men efter ett antal försök och svordomar så gick det. Nu går det gamla trotjänaren som en klocka igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 4 Juli , 2012 Då kanske de e en bra ide att lägga en ny istället för att bara skruva ihop utan gummiring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 9 Juli , 2012 Jag vill fortfarande veta varför denna gummiring täcker splinesen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juli , 2012 ... jag också. :-) Har googlat och tror att gummislangen kan benämnas rubber centrifugal slinger? Länkar en sökning med dessa söktermer ... http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&pq=mercury drive shaft spline rubber slinger&cp=62&gs_id=kke&xhr=t&q=mercury drive shaft spline rubber centrifugal slinger function&pf=p&sclient=psy-ab&oq=mercury drive shaft spline rubber centrifugal slinger function&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1173&bih=651 Har bara kollat sökresultaten flyktigt och inte blivit så värst mycket klokare, men gissar att det möjligtvis kan ha med ljud- eller vibrationsdämpning av den tunga drivaxeln att göra? Kanske även tätning eller bara deflection* av partiklar som ger dålig smörjning (läs: förkortad livslängd) av de högt belastade spline;sen?(Vete katten, men vertikalt ställda vevhus kan nog läcka otrevligheter som avgasrester som innehåller sot - eller ännu värre metallslitpartiklar - som sakta faller neråt inuti olja, dumt ifall dessa av tyngdkraften obehindrat kan ansamlas i just de högbelastade driv-splinesen. Tolkar f.ö. uttrycket deflection litegrann som ett sorts paraply, och fallande partiklar i olja som nederbörd? Nåväl, råkade hitta en lärorikt detaljerad pdf i sökningen ovan (gear housing, träff 3 i nuläget) angående utombordares drivlinor. I dess skiss på sid 28 (471)) omnämns i alla fall 5. centrifugal slinger ...http://cemrweb.cemr.wvu.edu/~mathews/boat/pdf/manual/Chapter Fifteen.PDFEdit tillägg 1: Wanmars tips är alltid guld värda, han jobbar dagligdags med särskilt kategorin moderna utbordare. Med andra ord proffs. (Påminner bara om detta faktum för att alla nytillkomna forumläsare lättare skall kunna värdera digniteten på olika tips. Tillägg 2: *) Uttrycket deflection såg jag alltså bara litet flyktigt, men ändå i mina ögon trovärdigt nånstans? Senast ändrad av Thomas-1 | 10 juli 2012 | 17:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 4 Oktober , 2012 Skulle inte ha blivit båt åkande i sommar med mercuryn så jag tog paus med skruvandet och använde en annan motor. nu har jag börjat igen. Drivaxelns splines ser bra ut men där var den ska stickas in finns de så gott som inga splines alls, bortrostade väl. Jag hade nog fel om att de skulle vara gummislang på splinesen. Så vad finns det för möjlighet att få det här fixat. Byta ut delar blir väl dyrare än motorns värde. Går de att limma med kemisk metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Oktober , 2012 Är nog det lilla drevet nr 12 för 148 dollar som du behöver?http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/50%20%284%20CYL.%29/8063985%20AND%20UP/GEAR%20HOUSING%20%28DRIVE%20SHAFT%29/parts.html Lite svårt att se skicket på splinesen på din bild, men är de okej så blir det väl inte reparationen ohemult dyr. Kemisk metall tror jag inte på. (Finns visserligen lite Loctite-baserade fusklagningar ifall man googlar worn spline repair kit, men då bara vid mindre skador.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 5 Oktober , 2012 Min beskrivning var kanske tyvärr lite otydlig. Ska försöka förklara å hoppas de går att förstå. Det gäller övre delen av drivaxeln, den som sticks in under powerheaden/motorn. Bilden ovan finns på axeln med de splinesen som ska upp till motorn. Så uppe vid motorn finns nästan inga splines kvar i den hylsan eller vad den delen kan heta, allt bortrostat. Bara som en tom hylsa med nästan släta innerväggar, inte mycket för axelns fortfarande hela splines att få grepp i. Om någon vet så berätta gärna var man kan hitta denna splineshylsa på en sprängskiss. Med kemisk metall går det tom att reparera cylinderblock och någon lappad kolv har jag sett bild på. Borde de då inte gå med de här också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Oktober , 2012 Ajdå, fel ände. Läste visst slarvigt. Hittar inte heller den övre detaljen med splines, borde väl sitta på vevaxeln men i den skissen syns inget. (Apropous gummiringen tidigare i tråden, råkade nu hitta 31.RING RUBBER, centrifugal slinger drive shaft. Så där var iaf inte ute och cyklade. ...http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/50%20%284%20CYL.%29/8063985%20AND%20UP/GEAR%20HOUSING%20%28DRIVE%20SHAFT%29/parts.html Vevaxelns spline-moj syns annars i verkstadshandboken (tror det är relevant och rätt motormodell) ...http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/75-90-100-115-125.html#/262 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Oktober , 2012 Hoppet är det sista som lämnar oss, men jag skulle inte bemöda mig med att forma splines i kemisk metall. Oavsett hur exakt du blandar moder och härdare kommer du bara bli förbannad när det blir sås vid första starten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 6 Oktober , 2012 Inga såna kemikalier alltså. Det Kanske håller med de lilla av splinesen som finns kvar, men isåfall knappast många hårda gaspådrag. Jag vet inte heller hur mycket av motorn som måste skruvas i bitar för att få bort den splines grejen. Har läst i verkstadshandböcker men får inte riktigt grepp om hur de ska gå till. Att ja inte har en aning om vad den kostar att köpa gör inte saken lättare. Får JAG alltid de värsta motorerna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Oktober , 2012 kan knappast va lönsamnt du måste ha en ny vevaxel å en ny drivaxel ,eller alt beg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser