Hellix 5 Postad 8 Maj , 2012 Hej. Jag söker med ljus och lykta efter färgkoden till min gamla Safir Cabin från 1976 men lyckas inte hitta någon som jag tycker stämmer, är det någon som vet vilken färg det ska vara? Båten är i orginalutförande med en vit/beige/gul färgton och färgkartorna som jag hittat från BeHåPe och Watski stämmer inte med min färg.... Mvh P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Maj , 2012 http://maritimstart.no/gelcoatfarger.shtml Nu var tyvärr inte din båt med på denna listan, men andra kan ju läsa tråden, dock är det ju så att din båt är från 1976 och då stämmer inte färgen längre med en kod oavsett vilken. Men skall man måla om hela båten och vill ha orginal så är det en sak, men skall man bättra så stämmer inga koder på gamla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 8 Maj , 2012 Hittade den här listan när jag sökte efter färgen till min båt. www.dogger.se/pub_docs/files/Båtlista_Watski_-by_BHP.doc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 9 Maj , 2012 Jag misstänkte redan från början att det skulle bli svårt.... Tyvärr finns inte båten med någonstans, förmodligen för gammal!! Jag ska testa att skicka en färgflaga till BeHåPe för att dim ska fixa fram en kulör som stämmer annars blir det till att blanda själv ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Maj , 2012 Frågan är om färgkoden ens hjälper efter 36 års solblekning. Du har ändå olika färg på olika delar av skrovet bereonde på hurpass solen kommit åt. Jag tror inte det finns någon annan metod än att blanda själv och jämföra med det ställe du ska laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 10 Maj , 2012 Ja det ser inte bättre ut än att blanda själv... Visst torkar gelcoat genom reaktion med syre, så en blandning som förvaras försluten borde hålla åtminstonde någon månad?? P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser