jbrate 0 Postad 8 Maj , 2012 Hej, Har en Maxi 77 med rostig köl. När all botten/grundfärg är bortskrapad är det epoxybehandling som gäller innan ny botten grunfärg läggs på? Epoxy på järn klingar fel i mina öron. Tacksam för svar ang. detta! Om fallet är att det behövs vore jag kanonglad om ni kunde berätta hur många lager av varje produkt som behövs läggas på. Tacksam för svar! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 8 Maj , 2012 Hej! Av vilken anledning anser du att epoxy på järn klingar fel i dina öron? Läs på om epoxy på internet, det är ett fantastiskt ämne att laminera och laga plast, stål, trä mm med. Det finns epoxy som bas som tillsammans med olika fyllnadsmedel används till laminering, limning mm. exempel på sådana fabrikat är West System Epoxy. Skall du göra en ordentlig behandling av järnkölen skall all rost slipas bort ned till att du ser järn som är fritt från rost. Därefter skall du omedelbart epoxybehandla ytan eftersom en obendlad järnyta oxiderar i kontakt med syre. Det enklaste alternativet är att köpa en färdig epoxyfärg: Hempel Lightprimer, den skall påföras i 5 lager för att uppnå fullgott skydd. glöm inte att köpa epoxyförtunning Hempel 845. Första lagret skall förtunnas kraftigt ca 20-30% för att uppnå god vidhäftning mot järnet, använd en styv pensel för att få in epoxyn i alla porer och ojämnheter.På följande skikt kan rollas om kölens yta är någorlunda jämn. Efter 5 lager skall bottenfärgen på efter 4- 6timmar så att den vidhäftar mot epoxyn. Du bör inte sjösätta båten först efter 5 dagar så att epoxyn härdar ordentligt Lycka till! Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 8 Maj , 2012 Epoxy på järn klingar fel i mina öron. Tacksam för svar ang. detta! Helt rätt, det klingar helt fel. Epoxi är ett fantastiskt material som är perfekt på järnköl, till den dag du får minsta lilla skada på kölen. Då tränger vatten i mellan epoxin och järnet och det börjar rosta. Eftersom all rost kommer bakom plasten ser man ingenting. Till vintern får du frostsprängningar. Därfär ska man köra med rostskyddsfärg, t ex Fosfato di Zinco som är en oljebaserad zinkfärg. Denna lägger man på 2-3 lager och sedan bottenfärg direkt på. Oljefärgen kan då också följa med i de rörelser som järnet trots allt har. En liten grundstötning får inga våldsamma konsekvenser då färgen är lite elastisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 8 Maj , 2012 Frostsprängningar? Hur tjockt har du tänkt att han ska lägga på epoxi egentligen? Vad är det för övrigt som ska sprängas sönder av isen? Kölen lär ju inte skadas av eventuellt vatten utan möjligen blir det en bubbla i färgen. Jag säger som optimisten, använd epoxigrundfärg! Epoxi fäster extremt bra mot järnet (precis som det gör mot polyester) och blir dessutom vattentätt om det appliceras enligt instruktion. Skulle det bli en skada av en grundstötning som är så kraftig att den skadar epoxilagret så kommer inte en oljegrund hålla heller. Blir det en skada så syns det ju dessutom och då kan man slipa av och lägga på nytt, precis så som man får göra oavsett vilken annan grundfärg man använt. Vattnet tränger inte mellan epoxin och järnet eftersom epoxin är limmad hårt mot ytan och inte fungerar som ett löst färgskal utanpå. Rost uppstår i så fall endast där skadan inträffat och man har alla chanser att fixa skadan. EDIT: korrigerade en felstavning. Noterade förresten att mitt inlägg nästan låter lite drygt när jag läser det i efterhand. Det var inte min avsikt, jag håller bara inte med den åsikt som står i inlägget ovan. Senast ändrad av TVR_gbg | 08 maj 2012 | 18:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jbrate 0 Postad 9 Maj , 2012 Tack för era svar! Varför det klingat fel med epoxy var för att i andra forum har det diskuterats om det behövs eller inte. Har då blivit mer tveksam på om det är rätt produkt jag ska. Vet att min bror använder epoxy till järn men då till jakt-delar och dem utsätts inte för vatten på samma sätt. Men efter detta så är jag helt inställd på expoxy behandling av båten. Dock är jag väldigt tacksam för svaret om en alternativ produkt som det skrevs om ovan. Denna gången gäller epoxy däremot! Tidsmässigt med epoxyn, vet att det handlar om temperatur ute, luftfuktighet, sol etc men om jag bara har möjlighet att göra detta över en helg t ex. Räcker den tiden till i ett klassiskt Svenskt vårväder för epoxy färg ? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 10 Maj , 2012 Hej! Epoxyfärg är lösningsmedelsbaserad bla för att fungera i vårt kalla och fuktiga klimat på våren.Det innebär att du inte skall lägga de fem skikten för tätt tidsmässigt på varann.Lösningsmedeln i färgen måste hinna avdunsta innan nästa färglager.Du behöver 3 dagar för denna behandling, försök ta ledigt en fredag eller måndag.Du kan måla 2 lager per dag.Börja inte för tidigt på morgonen, en järnköl är kall och fuktig på morgonen denna tid på året.Börja vid 11.00 tiden och måla nästa skikt efter ca 5 timmar dock inte för sent på kvällen.Dag 3 målar du lager 5 och sedan bottenfärg på det efter 4 timmar.Du bör måla alla lager i följd, om du väntar flera dagar härdar epoxin och blir hård på ytan vilket försämrar vidhäftningen för nästa färglager. Lycka till Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 11 Maj , 2012 Jag har just slipat ner min Maxi 77 till gelcoat/stålrent och epoxibehandlat. Jag använde mig av Internationals produkter. Gelshield 200 som jag tänkte använda först skall INTE läggas direkt på järnkölen, då måste du först använda nån form av primer. VC Tar2 (vilken jag använde) fungerar och rekommenderas om du skall lägga direkt på järnköl och sen dessutom måla VC17 på. Resultatet kan du se på min blogg i signaturen. Vad gäller temperatur och tid finns anvisningar för detta från tillverkaren. När jag la VC Tar2 var det ca 4-6h torktid innan jag kunde lägga nästa lager. Gå in på den tillverkares hemsida du tänkt använda och kolla produktbladen! Senast ändrad av bran82 | 11 maj 2012 | 09:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Maj , 2012 Vi hade Maxi 77 i många år och fick aldrig kölen rostfri. Det blommade alltid upp rostrosor. Efter några år struntade jag i att göra mer än det nödvändiga. Slipade och la på några lager Intertar tror jag det var. Det blev ingen skillnad mot de gånger jag gjort ett grundlgt jobb så jag fortsatte latvarianten att slipa och dutta på aktuella rostfläckar. På hösten satt ändå bottenfärgen och skyddade som den skulle och kölen håller ändå flera hundra år med få gram rost på fläckarna som slipades bort varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 11 Maj , 2012 Alltså - man epoxybehandlar ju inte kölen för att man är orolig att den ska rosta bort, utanför att man vill ha en slät och jämn yta för att båten ska få ordentligt med lyft på kryssen och ta bra med höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Maj , 2012 Ja den extra knopen fick vi va utan Men fram kom vi ändå eller kanske därför. Maxin var lite tråkig på kryss och det gick fort. Skvätte nåt fantastiskt och slog i sjön pga den platta botten. Sättet var att sänka farten. Vi satte upp vindrutor på sidan om den minimala spruthuvan som fick ta en del av sprutet. Ett halvt dygn i motvind var väl på gränsen vad man klarade. Ju lägre fart desto bekvämare blev det. Då var knottrorna snarare till sin fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 11 Maj , 2012 Det handlar inte om båtfart, utan VMG. Alltså, du tar dig fram genom vattnet i ungefär samma fart genom vattnet med din ojämna köl jämfört med en som har en slät, men turbulensen runt den ojämna kölen gör att du glider mer i sidled. Du fick alltså vara på havet och stampa mer med din Maxi än om du fixat kölen. Och du fick sannolikt skota seglen fler gånger. Jämn botten och köl är en bekvämlighetsfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Maj , 2012 Jo säkert går det lite fortare men bekvämare är inte självklart. Inomskärs blir det nästan alltid när man seglar i Stockholm. Det är helt OK men redan på Mysingen kan det skvätta i de små vågorna. Kring Landsort i hårdare vind och kryss drar man gärna ner på farten. Har varit med om det några gånger med Maxin att det slår vid hög fart så man är rädd att båten inte ska hålla ihop. Stor skillnad om man kryssar på Nordsjön eller Mysingen. Långt till land om nåt händer och inte självklart att hjälpen kommer så snabbt. Vi använder båten för att bo i och kappseglar aldrig. Det blir så olika syn på sakerna då. Besöker gärna främmande hamnar och är gärna ute på havet ett par dygn nån gång. Några timmar extra är bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 12 Maj , 2012 Du missar min poäng. Få gillar att ligga och harva på fjärden, slå fram och tillbaka och se hur andra i likadana båtar tar högre höjd, man vill mot målet, även om man inte kappseglar. Och det handlar inte bara om tid. Du kan t ex vara ute lika länge, men komma längre bort om du vill. Bekvämligheten ligger inte i hur båten stampar i vattnet, utan i att du får färre slag och kan välja att komma bort snabbare från den obekväma fjärden om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Maj , 2012 Jo jag förstår varför en del ägnar våren åt båtbotten och missunnar inte dem det och den extra farten som ger lite bättre höjd och fart mot målet. När det gäller antal kryssslag så blir det nästan inga alls då vi försöker att segla först när det blåser rätt. Bidevindsbog till sjöss är inte vår melodi. Vi vill ha skön segling med bokläsning, sova, laga mat och ha det mysigt på sjön. Nån gång stämmer prognoserna sämre men det räcker ofta med ett par slag även om vi ska till Skagen, Lindesnes eller Lerwick. Farten behöver inte dras ned av en dålig båtbotten det inser jag men incitamentet att skrapa giftig färg är mindre än risken med färgflagor som flyger på sidan av presenningen och förstör. Tycker färgen gör bra nytta mot beväxning även om den är av äldre slag. Gumman och jag har lämnat kappseglingsbanorna men älskar att gå in i en ny obrukt hamn. Det finns inget vi uppskattar mer. Vi har också gott om tid och hör till dem som gillar att vara till sjöss. När vi kommer fram och har haft en skön segling tycker vi att det kunde gott ha tagit ett dygn till. Då förstår du nog bättre att kryss inte passar sig. Hur ska man kunna laga mat, läsa och mysa i sittbrunn med hoppetihopp och vattenstänk timme efter timme. Då går vi hellre till en annan hamn som ligger bättre till för vårt välbefinnande. Här har vi fördelen med att segla i Skagerack eller Nordsjön. Hur det än vrider så finns en hamn på lagom avstånd. Som att segla i en stor sjö. Helst en halvvind eller slörbog förstås och faktiskt är det oftast såna seglingar vi gör. Vi har flera gånger under en segling ändrat målet efter vinden. Det är nog sånt som gör att vi inte lägger av med segling då vi nästan aldrig väljer fel väg. Segling ska va lustfyllt - självklart. Därmed inte sagt att det är mindre lustfyllt med att segla om andra med sin blanka båtbotten. Allt har sin tjusning och jag har upplevt det också även om jag inte vunnit nån kappsegling vad jag kan minnas. Möjligen kommit rätt bra på 24-timmars som vi kört några gånger. Men att kryssa om andra båtar är kul. Troligen satt dom och åt lunch medan vi kämpade vid vinscharna. Numera har vi blyköl! Har därmed ingen talan i järngänget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 12 Maj , 2012 Vilken tur att man kan vara olika. Segling för mig är inte att driva mend vinden, och även om jag inte kappseglar på semetern skulle en dålig botten kännas som att gå på söndagspromenad i illa sittande träskor ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Maj , 2012 Illasittande träskor he-he, den var bra. Vi får väl släppa fram järngänget nu och ber om överseende med mellanspelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 13 Juni , 2012 Läste i en bok om plastbåtsvård att man kunde renslipa kölen och därefter slipa in ren epoxy i den. Dvs pensla tunnt med epoxy på den renslipade kölen och slipa. Har någon testat detta? Hur arbetar ni i övergången mellan köl och botten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser