Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Terrafobica

Hundar icke välkomna.

Rekommendera Poster

Att vara allergisk är tyvärr inget man väljer. Det vill man tro fram till den dagen man drabbas själv av en allergi.

Problemmet är att folk (självklart inte alla) har så svårt att sätta sig i någon annans situation, föräldrar som älskar sina barn har svårt att tro att deras skrik, spring, dräglande etc kan störa någon annan, hundägare som älskar sin hund har svårt att förstå att någon kan vara hundrädd eller störas av hundens slickande och dräglande, kattägarna förstår inte att någon kan störas av att deras katt hoppar på bilen med skitiga tassar eller bajsar i trädgården, etc, etc.

Känner en kille som fick göra slut med sin flickvän, flickvännen brukade pussa sin dräglande hund och han klarade inte av att pussa henne med den vetskapen.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 10 maj 2012 | 16:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är jag medveten om att jag stack ut haken med det uttalandet!

Längre ner i tråden redogör jag även för hur jag ser på oss hundägare gentemot andra på tex. en uteservering. Och jag är mycket medveten om att jag som hundägare har stora krav på mig, som jag dessutom gör mitt absolut yttersta att leva upp till.

Men inte desto mindre stor jag att det är begränsande med en hundrädsla och att leva med allergier. Och vet eftersom jag själv jobbar med det att det går att komma över rädslor och allergier. Och på min karta var det skönt att göra sig av med pollenallergi. Men jag förstår också att nadra kan vilja ha kvar den. Men om ni upplever det begränsande så finns hjälp att få, snabbt, enkelt och smärtfritt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, man kanske inte  väljer att bli allergisk, men att fortsätta vara det är ett val!

/B

Edit pga. stavfel.

Senast ändrad av Bosse | 10 maj 2012 | 18:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så det är det bara för alla allergiker att välja rätt då. Vilken tur...

Att, som vissa andra här, jämföra hundar med barn, då kanske det är befogat att, som någon annan göra, diskutera taskig barndom, otrogna fruar eller vad det nu var.

Jag kan annars tänka mig en massa restauranger där hundar är välkomna. I Kina...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inte ironisk, det finns enkla, snabba och varaktiga metoder att kommar över rädslor och allergier.

I övrigt har du rätt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hundrädsla har jag hört talas om att man kan arbeta bort via diverse terapier etc.. men allergier ? Är själv allergiker och har så varit i hela mitt liv. Måste säga att jag verkligen är nyfiken på att veta villka metoder du avser. Naturligtvis finns det mediciner men de tar mig veterligen bara bort symptomen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan vad ledsen jag blir.

Den här tråden började med en liten valp i en transportväska på en uterservering, inte en jätte jycke som sprang lös och slickade anda gäster i ansiktet och deras tallrikar.   Den lär knappast vara till besvär för vare sig hundrädda eller alergiker.

-Och tänk på att även sura gubbar en gång var ungar som tjoade skrattade hoppade runt, gnällde skrek en smula och kladdade med maten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nä det skall du inte vara. Lite voff och drägel har jag inga som helst problem med.

Dock kan allergier/astma bli ett väldigt stort problem.

Har trots min allergi både varit hund och katt ägare. Dock inskränker sig min allergi till röda igenmurade ögon nysningar och som värst ngt pipande andning. Men det finns de som har det betydligt värre. I vissa fall kan det faktiskt bli riktigt allvarligt utan åtgärder. 

Jag har själv mediciner som jag använder men mkt restriktivt eftersom de inte är direkt hälsosamma. Dessutom måste de tas i förväg villket försvårar ytterliggare.

Personligen tycker jag mkt om djur framförallt hundar men jag anser att man måste vara väldigt hänsynsfull som hundägare och faktiskt, kan även en liten hund i en väska ställa till mkt stora problem om oturen är framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du blev nyfiken Blondbella.

Googla på NLP och H-NLP tekniker så kommer du att hitta mycket om hur man byter ut oönskade tillstånd och trosatser mot önskade sådana. Det fina är att inga mediciner behövs utan med lite hjälp från en coach kan åstakomma detta med bara sitt undermedvetna.

Det är inte svårt  inte dyrt det minsta farligt, du behöver inte ens tro på det, resultatet kommer ändå.

Tänk dig att gå från pollenallergiker till att klippa gräset mitt under värsta pollen säsong.

/B

Senast ändrad av Bosse | 10 maj 2012 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O.T.

Så Du menar att även fysiska sjukdomar och handikapp kan botas med NLP / H-NLP?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, det går inte att få några avkapade ben att växa ut om det var din fråga. 

Likaså människor med psykiska sjukdomar låter vi dom som är proffs på det ta hand om.

Men allargier, fobier, smärtor mm. Kan du med fördel komma till oss med.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, då förstår jag. Ditt inlägg var alltså reklam... laugh

Skämt åsido, det avkapade benet växer inte ut genom terapi. Den rinnande näsan eller ögat slutar inte rinna med terapi. Däremot kan man med terapi lära sig att leva med en del av de olägenheter som vissa åkommor förorsakar.

Jag har provat NLP mot smärta uppkommen genom skada. Jag har därför provat NLP mot 50 år gammal allergi.

Allt går att sälja med mördande reklam...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj..............undra om det finns någon terapi mot okunskap?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att tråden spårade ut i någon typ av new age mumbo jumbo.

TS: Restauranger kan inte göra case by case bedömningar, och måste därför ha som policy att släppa in alla, eller inga hundar. Det är ingen som stör sig på, eller är rädd för din lilla hund i bur, den utgör heller ingen fara för oss allergiker men blir ett offer för att man vill förbjuda stora håriga och högljudda hundar.

Jag har småbarn och är extremt medveten om att min dotter kan störa andra på offentliga platser, och försöker därför se till att hon uppför sig, alternativt undvika offentliga sammanhang där det kan uppfattas störande. MEN hon är en människa och kan under inga omständigheter jämföras med ett djur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hav förtröstan, den funktionen kanske kommer i nästa version av MG.

Vad gäller NLP ville jag bara bemöta Bosses inlägg, vilket jag är klar med nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar mig faktiskt friheten att jämföra precis som jag vill här i livet, det du :)

Vidare så skriver du:

BRA! Då vet man att man iaf kan gå till La Grappa, utan att få allergiska reaktioner eller störas av gnyende/skällande hundar.

Det är väl helt självklart att man inte kan ta med sig djur in på en restaurang (oavsett om det är på uteserveringen). Samma sak på arbetsplatser, butiker, offentliga lokaler etc

Lagen är tydlig, jag kopierar direkt ur regelboken:

Tamdjur, till exempel hundar, får inte ha tillträde till utrymmen där livsmedel bereds, hanteras eller lagras. De bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse för verksamheten, till exempel omklädningsrum och diskrum.

Du som företagare avgör om hundar och andra tamdjur ska ha tillträde till delar av lokalen där livsmedel inte bereds, hanteras eller lagras, till exempel matsalen i restaurang

Alltså, lagen medger hundar inne i restaurangen, men det var aldrig avsikten och jag har inte skrivit ett pip om det i trådstarten.  Allergisk?  Nu frångår jag själv ämnet i min tråd och ska berätta en lång historia.

Jag arbetar natt på ett av Sveriges bästa och populäraste äldreboenden som drivs idéellt utan vinstkrav.  I vården ingår hundar som personalen har med sig och min förra hund Rómeo var en professionell vårdhund som under sitt dryga tioåriga liv, var med mig på arbetet VARJE natt.  Många var de gånger han räddade mig ur knepiga situationer.  Den som söker arbete på den här arbetsplatsen är medveten om att det finns hundar och kan därför söka arbete på annan plats istället, men det kommer att bli kärvare i framtiden eftersom det har visat sig att fler och fler tar efter, hundar får nämligen sjuka människor att må bättre.

En tjej visste inte om sin hundallergi, utan trodde att björk var det enda hon var allergisk mot och den kunde hon bemästra.  Men när våren kom och båda allergierna satte fart samtidigt så blev hon sjuk och proppade i sig antihistaminer i piller, spray och droppform samt gick till läkare och fick kortisoninjektioner.

Till sist funkade det inte längre utan hon grep efter det sista halmstrået www.doktorma.se               och se, efter 7 gånger är allergin som bortblåst och det har gått några år nu. 

Men som sagt, den här tråden handlar om en valp i en stängd väska utomhus, det finns det inte en människa på jorden som är allergisk mot, allt annat snack är svammel.  Däremot finns det människor som inte tycker om djur, men det är en helt annan sak som bottnar i en brist på empati mot hela sin omgivning.

Senast ändrad av Terrafobica | 11 maj 2012 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att det inte finns någon Gilla-knapp... Den hade jag tryckt på här...

Visserligen kan jag förstå att restauranginnehavaren/ägaren sätter en gräns på pälsdjur p g a allergiproblem o s v, för att t ex värna om sin eventuellt allergiska personal och eventuella allergiska gäster, om det är inomhus... Men här, där hunden i fråga är valp, är i en stängd väska samt att det är utomhus med ventilationsförsörjning... Det förstår jag inte riktigt varför de stoppar... Tummar upp Terra yesyesyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Men som sagt, den här tråden handlar om en valp i en stängd väska utomhus, det finns det inte en människa på jorden som är allergisk mot, allt annat snack är svammel.  Däremot finns det människor som inte tycker om djur, men det är en helt annan sak som bottnar i en brist på empati mot hela sin omgivning.

Ursäkta missade att hunden var i en stängd väska och kan då faktiskt hålla med om att risken är minimal. Men jag som den djurvän jag är måste jag reagera emot att en stackars liten hund förvaras i en stängd väska. Igen stackars hund!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag håller på Terrafobica vars åsikter nog är de klokaste i denna tråd. Det förvånar mig något enormt att så många tagit ut svängarna ungefär som om det handlar om liv och död. Det handlar om en liten valp i en väska, det handlar om en hundägare med ansvar och det handlar om ett erbarmligt trist bemötande av en restaurang.

Ge er!

Vidare i ämnet; Malmö är en sophög av problem och efter 25 år lämnade vi 2007 denna stad vars trygghet är helt körd i botten och vars befolkning verkar vara hämtad från en sämre såpopera. Kör bil i Malmö, cykla i Malmö, var fotgängare i Malmö; livsfarligt och en upplevelse som man nog måste se för att förstå. Jag är inte på något sätt rasist och jag tror högaktningsfullt på alla människors lika värde oavsett ras och nationalitet MEN 25 år i Malmö påverkade mig, oss och våra vänner och bekanta.

Problematiken i denna stad är inte en valp i en väska utan något mycket allvarligare. En blandning av etiska motsättningar, våld, misshandel, våldtäkter, dödsskjutningar och ett socialt elände som få fattar, eller ens kan ta till sig.

Ovanstående är inte skrivet i en SD-anda utan faktiskt bara hämtat från det som händer i staden. Kasta gärna skit på mig för mina åsikter ovan men håll i minnet att jag inte är rasist men att jag är realist kan inget och ingen förändra. Det som är, det är.

http://affes.wordpress.com/category/kriminalstatistik-skane-lan/

Senast ändrad av Seari | 11 maj 2012 | 17:43

post-10019769-1394237056,0203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så att gemene man ej bryr sig om dom verkliga problemen utan hellre fokuserar på I-landsproblem som en liten valp i en väska......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när du inte kom längre i din argumentation så tog du ett sidospår som ledde till att nu är det syndd om hunden?  Ett stort blåmärke fick jag när hakan föll i tangentbordet.

Nja, inte är det synd om Lovisa när hon slaggar i sin burväska med myggnätsfönster, öppen som på bilden eller stängd.

post-13907-1394237056,0797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag känner mig färdig med detta. alla gör sin val och vad man än väljer så är det bättre.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nädå jag kan argumentera hur länge som helst och vidhåller att även en liten hund i väska kan ställa till avsevärda problem för en allergiker /astmatiker om oturen är framme.

Saken är ju den som du säkert vet att det inte är hunden i sig som är problemet utan vad den har i pälsen, vad allergikern har varit utsatt för tidigare vindriktning etc.. Kan bli ett väldigt långt inlägg detta men stoppar denna del här. 

Som jag skrev så är sannolikheten för att allt detta skall sammanfalla liten.

Men vad jag vänder mig emot är ditt raljerande sätt avfärda ngt som är ett realt och tom i vissa fall ett allvarligt och hälsovådligt problem med uttryck som ”ingen människa på jorden” ”svammel ”etc. så måste jag säga att det är du och ingen annan som saknar empati och svamlar.  

OT har läst och kommenterat tidigare och dessutom känner igen Lovisa från andra trådar och tycker att hon är helt underbar. Dessutom ser ju väskan ganska trivsam ut inte som den stängda väska som jag föreställde mig.

Tror nog att en viss ödmjukhet och förståelse från båda sidor vore önskvärd.
Får också tillägga (igen) att jag själv har varit bla. katt orm, papegoja och hundägare och kategoriserar mig definitivt inte som ngn som är inskränkt och inte tycker om djur tvärt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...