Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Terrafobica

Hundar icke välkomna.

Rekommendera Poster

Är på besök i Malmö för första gången och bor fantastiskt
fint i småbåtshamnen i Limhamn i vår husbil.  Min lilla cocker spanielflicka på 12
veckor är naturligtvis med.  Men hon orkar inte gå speciellt långt
innan hon tröttnar så jag var in på en zoo-butik i Limhamn och köpte
mig en liten fin hundväska som även kan dras då den har hjul likt en
kabinväska.  Hon undersökte väskburen, gick in och slocknade direkt.
Sedan skulle vi fika, La Grappa på Lilla torg verkade bra och hade en
uteservering som låg soligt till.
Vi slog oss ner men blev genast bortkörda eftersom hundar inte är
välkomna, inte ens utomhus på en i stort sett tom servering, och inte ens i en stängd väska, man häpnar.
Visst, företag bestämmer sin egen policy, men får då också räkna med att få kritik.  Det finns närmare miljonen hundar i Sverige och jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att informera så många hundägare som möjligt om La Grappas attityd.

Vi kan väl använda oss av den här tråden för att informera varandra om barer och restauranger där våra fyrfota vänner är välkomna samt varna för de ställen där de är portade, skärgårdskrogar såväl som vägkrogar.   För numera är det faktiskt tillåtet att ta hunden med IN på restaurang, lagen säger att hundar inte får vistas där mat förvaras eller tillreds, restaurangers matsalar går däremot bra, det är helt upp till restaurangägaren att avgöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Intressant faktiskt. Marken tillhör kommunen men arrenderas av restaurangerna men kan de verkligen köra bort någon med sin hund i väska. Hur motiverar man detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förrförra sommaren hade jag min Flatcoated Retriever med på en veckoseglats. Puben/fiket vid Läckö Slott (restaurangen skippade jag helt eftersom jag inte skulle äta, bara ta ett par öl) hade inga problem med att ha honom med. Restaurangen vid Hörviken likaså, dom gav honom nästan bättre service än oss människor och sprang med vatten, påfyllning av vatten, överbliven korv, koll så vattnet inte var slut... Höll på att sluta med att hundrackarn följde med tjejen i kassan hem haha.

Nu är väl iofs småhamnarna i Vänern kanske inte lika pretentiösa som i marinor och skärgårdskrogar i större städer men... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat över vad som gäller på just kommunal mark. Med en kopplad hund borde man ju räknas som vilken fotgängare somhelst?

På en badplats kan jag förstå till viss del, men problemet är att  skylten sitter ett par hundra meter från badet vi den naturliga entrén till ett större strövområde. Får man inte promenera förbi badet öht,?

post-10003352-1394237052,3237_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och i och med att folk inte längre vill promenera förbi där med sina hundar blir det naturligtvis såhär. (Det är bara hundägare som är ute och promenerar på obekväma tider.)

post-10003352-1394237052,3995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BRA! Då vet man att man iaf kan gå till La Grappa, utan att få allergiska reaktioner eller störas av gnyende/skällande hundar.

Det är väl helt självklart att man inte kan ta med sig djur in på en restaurang (oavsett om det är på uteserveringen). Samma sak på arbetsplatser, butiker, offentliga lokaler etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar ni att ni skulle bli störda av en valp i en stängd väska på en uteservering? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Jungfrusundsmarina får man ha hund på uteserveringen . Dom har till och med vattenskålar utplaserade ! ..XXXXX...eftersom tråden är stängd så vill jag passa på att även förbjuda ....pållen ..avgaser ..cigg...Channel no 5 ...päls...jordnötter...samt även smygare :-) ... Tänk även tanken , en hund utanför staketet till en uteservering , eller precis innanför ...........! tror faktiskt att respektlösa hundägare har satt ribban , där av konsekvensen att man inte vill ha hundar på en del uteserveringar , tyvärr ! Just nu har vi bara fem hundar hemma , togs tydligen ett beslut att behållen en valp efter en kull på åtta ... :-0

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 maj 2012 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hunden är allergifri, inte hårar av sig, kopplad och tyst utgör den inget problem för min del, men det går knappast för personalen att kontrollera detta och göra case by case bedömningar. Därför är det lättare att konsekvent förbjuda hundar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hund själv men skulle aldrig komma på tanken att ta med mig den på någon inrättning för allmänheten, det är oerhört obetänkt att utsätta alergiska hundrädda personer för din hund, jag försår inte hur man kan motivera att man inte får röka inne men hunden får gå med in, nej jag röker inte.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

några gånger har det faktiskt hänt att jag suttit och ölat på nån mysig uteservering.

bredvid sätter sig ett par med en jycke a`la jättehårig och jätte-dreglig.

jycken rätar ut sig mot bordet där man sitter för att slicka jordnötssmulorna uppepå fast liksom underifrån bordet. man sträcker ut handen för att mota bort ,och då blir man slickad över skjortan och en skitig tass som ivrigt krafsar på brallorna....mmm. kul...

tittar mot husse/matte lite irriterat och säger: öhh, kanske ta in hunden?

får till svar: han är jättesnäll och vill bara hälsa!

-kanske det , men han är äcklig. tänker man tyst.

sen börjar tankarna fara iväg......hmm, undra vad reaktionen skulle bli om......

---------------------------------------------

ett par sitter på en uteservering...

man har ölat och slår sig ner vid bordet bredvid.....

tittar storögt på tjejen och slickar sig runt munnen..

hasar sig fram och tar en näve jordnötter ur skålen...

blir bortmotad och får ett arg:  

- öhh vi sitter här..

börjar samtidigt slicka på tjejens armar och gnider sig mot hennes ben...

killen flyger upp och vrålar....   - HALLÅ.. FÖRIHELVETE!!! DRAAAAAA...

man hasar tillbaks med stolen och kläcker ur sig

- men, ville ju bara hälsa.... jag är jättesnäll!

men sen tittar man några bord bort och rycker till:

-vafan gör den där lilla jycken i väskan??

:)

mvh jonten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också svårt att förstå förbudet mot hundar på uteserveringar. Och väljer att gå till dom där hunden är välkommen istället. 

Som någon härunder påpekade finns det ställen där hundar är så välkomna att det tom. finns färdiga vattenskålar utsällda men dom vill jag faktsikt varna en aning för, dom är en stor spridningskälla till olika hundsjukdommar. Man vet inte vad hunden innan hade för spännade inneboende när dom kom och drack, Tanken fin, jättefin, men tyvärr inte helt genomtänkt. Däremot personal som kommer med separat vattenskål till min hund får extra mycket dricks vill jag säga.

Vidare så ställer det enormt stora krav på oss som tar med hunden på servering. Den får absolut inte på något sätt störa andra gäster, den skall sitta still under bordet, i knät eller in en specialväska, absolut inte dregla mot grannens ben eller slicka i sig några jordnötsrester från något bord alldelses oavsett hur snäll den är. 

/B

post-633-1394237053,2005_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i Italien för nögra veckor sen. En kväll när vi åt middag hade några ett par bord bort en skrikig unge som for runt bland borden. När dom sedan gick kröp det fram två hundar, en golden retriever  en till av samma storlek som legat tysta under soffan. Vi hade inte märkt hundarna innan.

Inte för att jag gillar hundar på krogen, men det kan vara olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oerhört traumatiskt för en svensk att behöva inse att det finns barn i samhället.

Res till nordkorea istället nästa gång. Där är det betydligt mer ordnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Denna tråd påvisar en intressant sak; båtfolket är precis lika inskränkt som resten utan båt. En hund på en uteservering, i en väska... Vad är problemet?

Kan det vara att det verkliga problemet inte ligger i frågan utan i olika debattörers eget privatliv; taskigt förhållande, västrande fru eller make, snoriga ungar, restskatt, kass bil, trist jobb, ful båt. Ja listan kan nog göras hur lång som helst.

En liten hund, i en väska på en uteservering; inte det minsta problem för mig. Punkt! Så förstår ni hur mitt privatliv ter sigsmiley

Jag håller med sign. Terrafobica!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, ja tänk om vissa folk kunde ha lika bra pli på sina barn som på sina hundar wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har aldrig upplev att det varit problem med att ha hund på uteserveringar. Dock så brukar jag bara sätta mig om det finns plats vid en ytterkant så att min hund kan sitta lite utanför. 
Seglarbaren på Utö är kanon. Dom är jätte trevliga och brukar komma med vatten till min hund. Där brukar jag sätta mig så att min hund kan ligga ute på gräset intill verandan.

Har inte med den här tråden att göra men är det något som stör i skärgården så är det alla som ska puttra runt med sina gummibåtar i tid å otid.

Man får dra sig längre å längre ut i skärgården för varje år som går för att få lite ensamt. Om man inte är ute å puttrar på för eller sen sommaren dvs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en tur till Bullandö marina med husbilen. Trevlig hundvänlig restaurang där de kommer med vattenskål till hunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå Uvek och flera andra, det finns massor av barer och restauranger där Lovisa är välkommen, tack för era tips :)  Min förra kille Rómeo älskade att besöka Pampas Marina, där blev vi alltid hänvisade till ett eget bord där han fick sin vattenskål och naturligtvis fick sin beskärda del från menyn.  Dricksen till personalen blev därefter och vi blev ännu mer välkomna eftersom :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det?

- som hundägere tycker jag det stora problemet inte är att min hund hoppar på främmande människor, utan att främmande människor hoppar på och ska hälsa på min hund.

Att hälsa på främmande är inte ett naturligt beteende för en hund. Det naturliga för en hund är snarare att vara reserverad mot okända, Att hälsa på alla är något den lär sig genom att främmande människor tar kontakt med den. Därför uppmanar jag alla att inte hälsa på hundar utan ägarens tillåtelse, även om valpar är jätte söta.

PS. Terrafobica  vad trevligt att ni har fått en ny medlem i besättningen. En ltien coker är ju bland det mysigaste som finns.

Senast ändrad av Marrexxx | 09 maj 2012 | 23:28

Senast ändrad av Marrexxx | 10 maj 2012 | 08:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att läsa om hur folk som väljer att vara allergiska och rädda för hundar vill begränsa livet även för dom som inte gör det!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 på den!

Själv har jag ingenting emot en liten hund i en väska men det är väl ändå upp till caféägaren att bestämma. Likaså finns det cafér dom inte tillåter barnvagnar (barn brukar vara svårare att porta). Däremot gillar jag inte lösspringande hundar, det finns för tok för många hundägare som tycker att det är en rättighet att ha lösa hundar på allmänna platser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var det mest inskränkta jag läst på länge. Det är alltså ok att du med din eventuella hund begränsar livet för de som är rädda eller allergiska? Jag finner knappt ord...

Att skaffa hund innebär inte automatiskt en massa rättigheter, däremot en hel del skyldigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen som väljer att vara allergisk eller rädd för hundar.

B är nog en av dom som tror att folk med hundar har tolkningsrätten i alla situationer där hund är inblandad.

Just nu är det ett otyg med lösa hundar som rastas i skogen, hela skogen är en enda barnkammare, och där ska inga hundar vara då!

Jag anser att vi som är hundägare (ja jag har hund) ska hålla en lägre profil gentimot dom som av olika anledningar inte kan eller vill umgås med hundar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det KAN ju hända att Bosse är IRONISK, att han egentligen menar att de som är allergiska eller rädda för hundar inte har valt sin situation och har svårt att göra något åt den. De som kan göra något åt situationen är hundägarna som kan välja om hunden verkligen måste följa med precis över allt. Att säga åt en allergiker eller någon som är rädd för hundar att Fido är jättesnäll, han vill bara hälsa är i högsta grad hänsysnlöst.

Ironi och sarkasm är svårt att förmedla via text när mottagaren inte ser glimten i ögat.

Senast ändrad av Faderullan | 10 maj 2012 | 09:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar gärna med mej hunden på alla ställen där det inte är praktiskt omöjligt att ha hund.

Jag störs mer av att det på restauranger finns småungar som sitter och smetar in bord och stolar med mat som de grävt ur munnen. Ibland är de också glada och vill bara hälsa genom att sträcka sig efter en med händer insmorda med matrester eller så sitter de och testar sina röstresurser medan stolta föräldrar beundrar deras nya förmåga att utstöta ljud medan deras medhavda fordon står parkerade mellan resteurangborden.

För att inte tala om överförfriskade fyllon som råkat bli på dåligt humör eller råkar ha en pervers humor som tar sig fysiska uttryck. Man kunde ju förbjuda alkoholutskänkning på restaurangerna för att råda bot på risken för överförfriskade gäster.

Nej tacka vet jag då en hund. Folk brukar ha förstånd att hålla bättre pli på dem än på sina överförfriskade suparkompisar eller vrålande ungar.

Sen finns det ju folk som har fonofobi eller är allergiska mot parfym likväl som mot hundar men knappast har någon kommit på tanken att förbjuda parfym eller höga ljud på resturanger. Skulle man gå på den linjen kunde man ju förbjuda allt för alltid finns det nåt som stör någon på ett eller annat sätt, diagnostiserat eller odiagnostiserat.

Jag tycker att alla levande varelser som kan hålla sig i skinnet kunde vara välkomna på restauranger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en ko som håller sig i skinnet.cool

Senast ändrad av Riro | 10 maj 2012 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hundar är alltid välkomna i min omgivning, men bara om de kommer med väldresserade hussar eller mattar som håller de kopplade och har koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...